Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1123281_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren22. maj 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 184 (Alm. del – §7) af 19.april 2012 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)

Spørgsmål

Hvilke elementer indgår der normalt i Finansministeriets beregninger, når forskel-lige lovforslag vurderes i forhold til familietypers rådighedsbeløb?

Svar

Rådighedsbeløbet opgøres normalt som den disponible indkomst, dvs. indkom-sten efter skat. Indkomsten består af erhvervsindkomst, pensionsudbetalinger, of-fentlige indkomstoverførsler og kapitalindkomst. Fra indkomsten fratrækkes pen-sionsindbetalinger og indkomstskat.Rådighedsbeløbet opgøres typisk før udgift til bolig og daginstitution i opgørelserpå repræsentative data, mens der til familietypeopgørelser kan anvendes rådig-hedsbeløb såvel før som efter bolig og daginstitutionsudgifter.For at sammenligne indkomsten for ejere og lejere før bolig indregnes et afkast afejerbolig i opgørelsen af den disponible indkomst. Derudover indregnes der enværdi af, at der er flere i husstanden om at dele de fælles udgifter, og familienssamlede indkomst fordeles ligeligt på familiens medlemmer. Der henvises tilForde-ling og incitamenter 2004for en nærmere beskrivelse af opgørelsesmetoderne, somikke er ændret siden.Afgifter betragtes som en del af forbruget og påvirker som udgangspunkt ikke detopgjorte rådighedsbeløb. I forbindelse med skattekommissionens arbejde og vedpræsentationen af Forårspakke 2.0 er fordelingsvirkningerne af reformernes af-giftsstigninger illustreret. Tilsvarende er virkningerne afgiftsstigningerne i forbin-delse med regeringens oplæg til finanslov for 2012 illustreret.Tilsvarende kan det være naturligt at illustrere virkningen af øget offentlig serviceselvom hverken afgifter eller offentlig service indgår i opgørelsen af rådighedsbe-løbet. Det er fx gjort i skattekommissionens rapport, jf. side 153.Med venlig hilsenBjarne Corydon