Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1123258_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren22. maj 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 182 (Alm. del – §7) af 19.april 2012 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)

Spørgsmål

Ministeren bedes oplyse, om det er udtryk for brug af gængse regnemetoder,når Finansministeriet indregner udgifter til stigende offentlig service ifordelingsvirkninger af en finanslov, jf. side 41 i Ansvar og Handling.

Svar

Fordelingsvirkninger af offentlig service er analyseret i flere af Finansministerietspublikationer, herunder iFinansredegørelse 2000, Fordeling og incitamenter 2002og se-nest iBudgetredegørelse 2007.Hverken afgifter eller offentlig service påvirker familiernes opgjorte rådighedsbe-løb, der er defineret ved den disponible indkomst, dvs. indkomsten efter skat, jf.Fordeling og incitamenter 2004for en nærmere beskrivelse af opgørelsesmetoderne,som ikke er ændret siden. Dermed vil hverken afgiftsændringer eller ændringer iden offentlige service have indflydelse på de opgjorte indkomstforskelle.Det betyder imidlertid ikke, at det ikke er meningsfuldt at betragte fordelingsvirk-ninger af fx afgifter og offentlig service – hvilke indkomstgrupper betaler hvilkeafgifter, og hvilke indkomstgrupper er brugere af forskellige offentlige serviceydel-ser.Øgede afgifter er et udtryk for, at værdien af den disponible reduceres. Afgifts-stigningen i procent af den disponible indkomst kan derfor tages som et udtrykfor virkningen på forbrugsmulighederne. Tilsvarende kan øget offentlig service ta-ges som udtryk for, at værdien af den disponible indkomst er øget, idet en del afforbruget dækkes af offentlige ydelser.Med venlig hilsenBjarne Corydon