Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1116188_0001.png
1116188_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 57980003985668. maj 2012
Finansudvalget har i brev af 17. april 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 170 (alm.del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 170:

”Vil ministeren oplyse, hvor meget det vil reducere de offentlige udgifter, hvis deri kontanthjælpssystemet indføres gensidig forsørgerpligt for samboende?”

Endeligt svar:

Spørgsmål 170 forudsætter, at der brydes med dansk rets almindelige afgrænsningaf forsørgelsesforpligtigelserne. Dertil kommer vanskelige afgrænsningsproblemer,når kommunen skal afgøre, om to mennesker, der deles om en lejlighed, har en så-dan relation, at der kan statueres gensidig forsørgelsespligt.Det antages, at det alene er samboende med fælles børn, der ville være omfattet afgensidig forsørgerpligt. Denne gruppe vurderes at udgøre et minimumsskøn. Andregrupper ville også kunne blive omfattet af en gensidig forsørgerpligt, men der villevære betydelige afgrænsningsproblemer..Det antages, at der alene ville gælde fradrag i kontanthjælpen for den samboendesindkomst og at samboens formue er uden betydning.Forslaget er uden betydning for samboende med fælles børn, hvor begge modtagerkontanthjælp.På den baggrund skønnes at være ca. 9.300 personer, der kunne blive påvirket af engensidig forsørgerpligt for samboende.En gensidig forsørgerpligt for samboende ville betyde, at en betydelig del af dem,der i dag er samlevende og modtager kontanthjælp, ikke vil være berettiget til kon-tanthjælp.Af besvarelsen af BEU spørgsmål 181 (alm. del.) april 2012 fremgår det, at ca.4.000-6.000 personer, svarende til en stigning på 25-40 pct., ventes at blive beretti-get til kontanthjælp, hvis modregningen af ægtefællens indkomst bortfalder. Detantages, at gifte og samboende ligner hinanden mht. indkomst, hvilket vil betyde,at 25-40 pct. af de samboende med fælles børn, svarende til mellem 2.300 og 3.700fuldtidspersoner, ville miste retten til kontanthjælp, hvis samboens indkomst fra-
drages i kontanthjælpen. Dette skønnes at medføre en mindreudgift på mellem 350og 550 mio. kr.Hertil kommer en mindreudgift på lidt under 50 mio. kr. som følge af, at personer,der er berettiget til kontanthjælp, ville få fradrag i hjælpen pga. samboens ind-komst.Det skønnes, at en gensidig forsørgerpligt ville betyde, at 5.600-7.200 samboendefuldtidspersoner, der er berettiget til kontanthjælp, i gennemsnit ville få reducerethjælpen med 10.600 kr. årligt. Beregningen bygger på en antagelse om, at ægteparsog samboendes indkomster kan sammenlignes, jf. beregninger i forbindelse medbesvarelsen af spørgsmål BEU 181 (alm. del).Samlet set skønnes det, med betydelig usikkerhed, at indførelsen af en gensidigforsørgerpligt blandt samboende i kontanthjælpssystemet kan medføre en min-dreudgift på mellem 400 og 600 mio. kr. (før skat og tilbageløb via afgiftssyste-met).
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2