Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1119523_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. maj 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 166 (Alm. del – §7) af 17.april 2012 stillet efter ønske fra John Dyrby Paulsen (S)

Spørgsmål

Hvor meget vil fastholdelse af forskningsmålsætningen på 1 pct. af BNP frem til2020 påvirke den årlige realvækst i det offentlige forbrug, og hvor meget højere vildet offentlige forbrug være i 2020 sammenlignet med en situation, hvor forsk-ningsudgifterne forudsættes at være fastholdt på deres realværdi i 2012?

Svar

I 2020-fremskrivningen”Danmark i arbejde” (inkl. nye reformer)indebærer forsk-ningsmålsætningen på 1 pct. af BNP et bidrag til realvæksten i det offentlige for-brug på i gennemsnit knap 0,35 mia. kr. (2012-priser) om året i 2013-2020.Samlet set vil opfyldelsen af forskningsmålsætningen således lægge beslag på godt2½ mia. kr. af den samlede vækstramme for det reale offentlige forbrug frem mod2020 (opgjort i 2012-priser) – dvs. 2½ mia. kr. mere end i en situation, hvorforskningsudgifterne i 2013-2020 fastholdes uændret på niveauet i 20121.Med venlig hilsenBjarne Corydon
1
Forskningsmålsætningen på 1 pct. af BNP definerer et nominelt beløb i kroner frem mod 2020, givet fremskrivningen afnominelt BNP. Omregning af forskningsudgifterne til faste priser (realvækst) afhænger af pris- og lønudviklingen forforskningsudgifterne. I teksten er antaget samme PL-regulering som for det offentlige forbrug under ét (svarende til i gen-nemsnit 2,4 pct. om året i 2013-2020). Hvis der i stedet antages en PL-regulering på linje med BNP-deflatoren (svarende tili gennemsnit 2,0 pct. om året), svarer realvæksten i forskningsudgifterne til 0,4 mia. kr. pr. år og i alt 3� mia. kr. fra 2013 til2020.