Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1110822_0001.png
1110822_0002.png
FinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Finansudvalget har i brev af 29. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål 153 alm.del, som jeg hermed skal besvare.
MINISTEREN26. april 2012j nr. 2012-2155
Spørgsmål 153:Ministeren bedes på baggrund af energiaftalen redegøre for de fordelingsmæssigekonsekvenser af den lempelse af energiafgifterne på el og brændsel til proces, somfinansieres ved en øget forsyningssikkerhedsafgift.Svar:Med energiaftalen er der aftalt en lempelse af energiafgifterne på el og brændsel tilproces på godt 500 mio. kr. som umiddelbar provenuvirkning i 2020. Lempelsen fi-nansieres via forsyningssikkerhedsafgiften. Lempelsen indfases gradvist frem mod2020 parallelt med den øvrige finansiering af energiaftalen.Tabel 1 viser den opgjorte erhvervsfordeling af selve belastningen fra forsyningssik-kerhedsafgiften. Belastningen er beregnet i umiddelbare provenuvirkninger og der-med umiddelbar effekt på erhvervslivet. Belastningen på private erhverv fordeler sigmed en fjerdedel på fremstillingserhverv og tre fjerdedele på serviceerhverv. Der eren vis usikkerhed forbundet med fordelingsvirkningen.

Tabel 1: Fordeling af belastning på erhverv fra forsyningssikkerhedsafgiften (umiddel-

bar provenuvirkning)

Mio.kr., 2011-priserPrivate erhverv i alt- landbrug- fremstilling- service (inkl. bygge & anlæg)Offentlig serviceI alt

2013

15005012575225

2014

325075250150475

2015

4000100275175575

2016

4500100325200650

2017

5000125375225725

2018

5250125400250775

2019

5500125425275825

2020

6000150450300900
Anm.: Størrelser afrundet til nærmeste 25 mio.kr., hvorfor bidrag ikke nødvendigvis summerernøjagtigt. Der er nogen usikkerhed forbundet med fordelingsvirkningen.
Procesenergilempelsen indføres med henblik på at afskærme det private erhvervslivfra afgiftsfinansieringen af aftalens energipolitiske initiativer. Lempelsen skal såledesses i lyset af den belastning af det private erhvervsliv som forsyningssikkerhedsafgif-ten giver anledning til. Lempelsen sikrer, at den umiddelbare belastning af det private
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
erhverv under ét fra forsyningssikkerhedsafgiften og procesenergilempelsen reduce-res til 75 mio.kr. i 2020.Tabel 2 viser den opgjorte fordelingsvirkning af lempelsen i 2020. Lempelsen fordelersig med knap to tredjedele til fremstillingserhverv og godt en tredjedel til privat ser-vice. Det er lagt til grund, at lempelsen hovedsageligt udmøntes på elforbrug. Der eren vis usikkerhed forbundet med fordelingsvirkningen.

Tabel 2: Lempelse af proces (umiddelbar provenuvirkning)

Mio.kr., 2011-priserPrivate erhverv i alt- landbrug- fremstilling- service (inkl. bygge & anlæg)Offentlig serviceI alt

2013

-1500-100-250-150

2014

-2750-200-1000-300

2015

-3500-225-1250-350

2016

-3750-250-1250-400

2017

-4250-275-1500-425

2018

-4500-300-1750-475

2019

-4750-300-175-25-500

2020

-5250-325-200-25-525
Anm.: Størrelser afrundet til nærmeste 25 mio.kr., hvorfor bidrag ikke nødvendigvis summerernøjagtigt. Der er nogen usikkerhed forbundet med fordelingsvirkningen.
Det bemærkes, at såvel forsyningssikkerhedsafgiften som procesenergilempelsen ienergiaftalen er opgjort som umiddelbart provenuvirkning. Tilsvarende er fordelings-virkningen i tabel 1 og 2 opgjort ud fra den umiddelbare provenuvirkning.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard