Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1100776_0001.png
1100776_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren3. april 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 138 (Alm. del – §7) af 19.marts 2012 stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V)Spørgsmål
Kan ministeren oplyse effekten på den strukturelle saldo i 2015, hvis kommuner-ne blev pålagt et effektiviseringskrav på 1 pct. årligt i 2013-2014-2015, hvor alter-nativet var en nul-vækst i kommunernes realøkonomi?Svar
Med et årligt effektiviseringskrav i kommunerne på 1 pct. i perioden 2013-2015 vilmindreudgifterne udgøre ca. 7� mia. kr. i 2015 (målt i 2012-priser), når effektivi-seringskravet tager udgangspunkt i serviceudgifterne i kommunernes budgetter for2012, og når alternativet forudsættes at være uændrede reale kommunale service-udgifter,jf. tabel 1.Tabel 1

Mindreudgifter ved årligt kommunalt effektiviseringskrav på 1 pct. i 2013-2015

2012

Mia. kr. (2012-priser)

Uændrede reale serviceudgifterÅrlig effektivisering på 1 pct.

Forskel

245,4245,4

0,0

245,4242,9

2,5

245,4240,5

4,9

245,4238,1

7,3

2013

2014

2015

Kilde: De kommunale budgetter for 2012 og egne beregninger.
Mindreudgifterne vil – alt andet lige – forbedre den strukturelle saldo i 2015 medet tilsvarende beløb. Forbedringen af den strukturelle saldo udgør dermed ca. 0,4pct. af BNP, når der sammenlignes med en situation, hvor de kommunale service-udgifter holdes realt uændrede på 2012-niveau frem mod 2015.Det bemærkes, at der i forbindelse med de årlige økonomiaftaler med KL har væ-ret sat fokus på omstilling og effektivisering af den kommunale opgaveløsning.Det sker bl.a. gennem en målrettet anvendelse af digitalisering og velfærdstekno-logi, forpligtende indkøbsaftaler samt afbureaukratiseringsinitiativer, herunder iforbindelse med den såkaldte gensidighedsaftale.
Side 2 af 2
Herudover er det aftalt, at kommunerne i 2013 skal have reduceret udgifterne tiladministration med knap 1½ mia. kr. i forhold til niveauet i 2010.Med venlig hilsenBjarne Corydon