Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1106601_0001.png
1106601_0002.png
Folketingets Finansudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. april 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
J.nr.
Under henvisning til Folketingets Finansudvalgs brev af 2. marts 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 132 (FIU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Christensen, (V).
Spørgsmål nr. 132:”Ministeren bedes oplyse – opgjort på de enkelte ydelser – hvor store deoffentlige udgifter er til aldersbetingede ydelser, som fx boligydelse til ældre,aldersrabat, ejendomsværdiskat, licensrabat, varmetillæg m.m.”Svar:Spørgsmålet vedrører de ydelser og tilskud, der opnås ret til, når en borgernår folkepensionsalderen.I en analyse af de ældres økonomiske vilkår fra september 2003 blev deforskellige ydelser til folkepensionister gennemgået. Analysen pegede påfølgende økonomiske ydelser og rabatter:- folkepension- varmetillæg- personligt tillæg til særligt van-skeligt stillede- den supplerende pensionsydel-se (”ældrechecken”)- børnetilskud (gunstigere regler)- indefrysning af ejendomsværdi-skat- nedsat licens- boligydelse- helbredstillæg- tillæg ved høj kommune-skatteprocent- særlig lav betaling for op-hold på plejehjem- reduceret ejendomsværdi-skat- tilskud til energibesparendeforanstaltninger- forskellige rabatordninger(transport/kultur)Kilde: Ældres økonomiske vilkår, september 2003. Socialministeriet m.fl.
2
Ovennævnte liste er stadig dækkende, idet der dog ikke længere ydes tillægtil pensionen i kommuner med en særlig høj skatteprocent. Det skyldes, atalle kommuner aktuelt ligger under loftet, som i 2012 er reguleret op til 29,4procent, og som hvert år forhøjes med 0,4 procentpoint.De fleste af de nævnte ydelser afhænger ikke alene af alderen – da de ydesafhængig af indkomst og formue-forhold.Udgifterne på de forskellige områder skal tolkes med forsigtighed. Udgiftentil boligydelse – der ydes efter mere fordelagtige regler end boligsikring - ersåledes ikke det præcise udtryk for fordelagtigheden i at være 65 år ellerældre, fordi folkepensionisterne alternativt ville kunne få udbetalt boligsikringdog med et mindre beløb. Desuden kan førtidspensionister efter den gamleordning frem til 2003 også modtage boligydelse.I det følgende redegøres der alene for de samlede offentlige udgifter i 2012til ydelser under Social- og Integrationsministeriets ressortområde:------Folkepension ...............................Boligydelse ..................................Varmetillæg .................................Helbredstillæg/personligt tillæg”Ældrechecken” ...........................Særligt børnetilskud ....................106,7 mia. kr.9,2 mia. kr.470 mio. kr.990 mio. kr.ca. 2,5 mia. kr.10-20 mio. kr.
Ovenstående inkluderer også ydelser, der ikke gives til folkepensionister.Førtidspensionister har således mulighed for at få boligydelse, varmetillægog helbredstillæg samt særligt børnetilskud.Ydelserne på socialområdet løber op i knap 120 mia. kr. i 2012, jf. ovenfor.Det kan ikke uden videre opgøres, hvor meget der heraf udbetales til førtids-pensionister, men det skønnes at det vil være godt 2 mia. kr. hvoraf bolig-ydelsen udgør knap 1,9 mia. kr. og resten helbredstillæg/varmetillæg ogsærligt børnetilskud.
Karen Hækkerup/ Bent Nielsen