Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
1095123_0001.png
1095123_0002.png
1095123_0003.png
1095123_0004.png
1095123_0005.png
Udenrigsministeriet
9. marts 2012Spørgsmål fra Finansudvalgettil udviklingsministeren af 1.marts 2012FIU alm. del –spørgsmål 130 stillet afMarianne Jelved (B).

Spørgsmål 130:

”Ministeren bedes oversende talepapir fra det åbne samråd den 1. marts 2012 om Institut forMenneskerettigheder, jf. FIU alm. del – samrådsspm. H.”

Svar:

Spørgsmål H:

I det der henvises til nyhed fra Ritzau den 16. januar 2012 om Institut for Menneskerettighederbedes ministeren redegøre for det økonomiske rod i Institut for Menneskerettighedersårsregnskaber – herunder oplyse om ministeriet, da finanslovsaftalen for 2012 blev indgåethavde kendskab til dette rod, og om han vil holde den forhøjede bevilling og øvrige statstilskudtilbage, indtil sagen er belyst?

Udviklingsministerens besvarelse af spørgsmål H:

Tak for spørgsmålet og for muligheden for at orientere om sagen. Som det nok er kendt for defleste her i dag, har jeg den 7. februar i år besvaret lignende spørgsmål i Udenrigsudvalget.Dagens samråd giver mig yderligere en mulighed for at orientere om de seneste udviklinger isagen. Jeg vil indledningsvist redegøre for spørgsmålets første del vedrørende håndteringen afafskrivninger på projekter ved Institut for Menneskerettigheder. Derefter vil jeg redegøre forsituationen omkring Instituttets bevillinger.
Der er i løbet af 2011 gennemført en længerevarende og grundig proces om Institut forMenneskerettigheders økonomi. Processen har haft til hensigt at klarlægge omfanget og naturenaf mulige underskud på projekter under instituttet.I det arbejde har instituttet selv inddraget det private revisionsfirma PwC, der har udarbejdet enrapport, der forelå i oktober 2011. PwC konstaterede i rapporten, at der over perioden 1997-2008 tilsyneladende havde været en række uregelmæssigheder. Det drejede sig ifølge PwC om ialt 3.192.000 kroner i manglende afskrivninger og tilsyneladende bevidst ompostering af gamleunderskud til ikke eksisterende projekter, der blev oprettet til formålet.I forbindelse med Institut for Menneskerettigheders regnskabsafslutning for 2010, der fandtsted i april 2011, modtog Udenrigsministeriet for første gang oplysninger om, at instituttet efter2010-regnskabets afslutning havde konstateret manglende afskrivninger på projekter. Omfangetog naturen af disse stod ikke klart på dette tidspunkt, men blev af instituttet anslået til 2 mio. kr.Der blev optaget en note om de manglende afskrivninger i instituttets regnskab for 2010.Instituttets regnskab indgår som en integreret del af Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheders årsrapport for 2010. Rigsrevisionen udsatte efterfølgende revisionen afdenne del af regnskabet for 2010 til den løbende revision i efteråret 2011.
I sommeren 2011 blev Udenrigsministeriet informeret om oplysninger, som tydede på, at dervar tale om uregelmæssigheder i regnskaberne. Det var dog først PwCs rapport fra oktober2011, der viste, at der var tale om tilsyneladende bevidste omposteringer. Dette blev afUdenrigsministeriet indrapporteret til Rigsrevisionen i december 2011. Udenrigsministerietgennemførte i november 2011 et tilsyn, som var planlagt til at finde sted, efter at PwC’s arbejdevar afsluttet. Herefter gennemførte Rigsrevisionen sin løbende revision i december 2011 ogjanuar 2012.Udenrigsministeriet har opfattet de enkelte begivenheder som led i en længere proces omInstitut for Menneskerettigheder, da ministeriet har ønsket at få et samlet og fyldestgørende
billede af sagen, inden man foretog en endelig vurdering. Ministeriet havde således i oktober2011 kendskab til, at der var konstateret uregelmæssigheder i den regnskabsmæssige håndteringaf afskrivninger på projekter hos instituttet, og at instituttet ifølge revisionsfirmet PwCvar igang med et grundigt oprydningsarbejde.Udenrigsministeriet har den 23. februar 2012 modtaget kopi af rapporten fra Rigsrevisionensløbende revision af DCISM for 2011, som giver vurderingen ”ikke helt tilfredsstillende”.Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen stiller krav om:at konkrete initiativer vedrørende kontrolmiljøet hos IMR er implementeret indenudgangen af maj 2012, herunder formaliseret løbende rapportering til ledelsenat IMR inden udgangen af oktober har iværksat initiativer til styrkelse af den nyeorganisation, herunder udarbejdelse af håndbøger og vejledninger som bl.a. redegør forroller og ansvar i projektprocessen.Jeg forventer, at Institut for Menneskerettigheder på baggrund af anbefalinger og konklusioneri Rigsrevisionens rapport vil sikre, at instituttet fremover lever op til kravene om godforvaltningsskik og retvisende økonomistyring.For så vidt angår mit eget kendskab til sagen, kan jeg oplyse, at jeg bad om en orientering omsagen den 13. januar 2012 i forbindelse med en gennemgang af sager om muligeuregelmæssigheder under udviklingsbistanden. Jeg værdsætter det grundige arbejde, men er dogaf den opfattelse, at der gik for lang tid, inden jeg blev informeret og har i den forbindelseunderstreget, at jeg i fremtiden vil orienteres hurtigere i sådanne sager. Desuden har jegbesluttet, at praksis fremadrettet ændres, således at alle Udenrigsministeriets orienteringer afRigsrevisionen om eventuelle finansielle uregelmæssigheder og svindel med dansk bistand nulægges åbent ud på Danidas hjemmeside med de mulige undtagelser, som offentlighedslovenrummer. I løbet af de seneste uger har jeg sammen med mine embedsmænd gennemgået sageni detaljer, og jeg føler mig på dette grundlag fuldt ud oplyst om sagen fra ministeriets side.
For så vidt angår Institut for Menneskerettigheders bevillinger, vil jeg først og fremmest gerneslå fast, at regeringen tillægger arbejdet med menneskerettigheder overordentlig stor betydning.Det har en central placering i regeringsgrundlaget, hvor der bl.a. lægges op til, at Institut forMenneskerettigheder gøres til en selvstændig institution. Herudover har vi som en del afaftalerne om Finansloven for 2012 som bekendt tilført 10. mio. kr. ekstra til arbejdet medmenneskerettigheder gennem den årlige driftsbevilling, som instituttet modtager. Dette gøresfor at styrke og tydeliggøre prioriteringen af arbejdet med menneskerettigheder. Og dennebeslutning vil der ikke blive rokket ved.Jeg vil dernæst gerne slå fast, at jeg betragter det som en særdeles alvorlig situation, når enrevisionsrapport fra PwC blandt andet fastslår, at underskud på projekter ikke er bogførtkorrekt på det enkelte projekt, men at underskud i stedet over en årrække tilsyneladende bevidster skjult på ikke-eksisterende projekter. Derfor satte jeg som bekendt Institut forMenneskerettigheders årlige ansøgning om en rammebevilling på 29,2 mio. kr. finansieret overbistandsmidlerne i bero.
Med udgangspunkt i de krav, som Rigsrevisionens rapport stiller, og Udenrigsministerietsnærmere undersøgelse af sagen vil vi genoptage behandlingen af instituttets årlige ansøgningom en rammebevilling over bistandsmidlerne. Det er klart, at denne behandling forudsætter, atInstituttet får skabt den fornødne tillid til, at deres bevillinger administreres korrekt og ioverensstemmelse med god forvaltningsskik, herunder at Rigsrevisionens anbefalingerefterleves.Udenrigsministeriet vil derfor følge op på, om Institut for Menneskerettigheder lever op tilRigsrevisionens krav om implementering af kontrolmiljø og styrkelse af organisationen. Jeg serfrem til, at Institut for Menneskerettigheder igen kan blive den troværdige partner og aktør iregeringens styrkede indsats på området, som det er tiltænkt. Institut for Menneskerettighederer en væsentlig aktør i det arbejde, som regeringen udfører på menneskerettighedsområdet.Med en øget bevilling på 10 mio. kr. for 2012 har regeringen ønsket at styrke Instituttets indsats
på menneskerettighedsområdet. Det er fortsat målsætningen. Men det forudsætter selvsagt, atder er styr på økonomien.Samtidig vil jeg gerne gentage, at jeg allerede før jeg blev bekendt med denne sag havde tagetskridt til at øge åbenheden om sager om uregelmæssigheder og svindel med danskudviklingsbistand. Alle Udenrigsministeriets orienteringer af Rigsrevisionen om eventuellefinansielle uregelmæssigheder og svindel med dansk bistand lægges nu åbent ud på Danidashjemmeside med de mulige undtagelser, som offentlighedsloven rummer. Det vil sikre, at derhurtigere skabes åbenhed omkring sager af denne karakter.