Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1241 København K
DatoJ. nr.
6. marts 20122012-763
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 24. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Ole Hækkerup (S).Spørgsmål nr. 120:
Med aktstykke 16 af 24. oktober 2006 indførtes nye budgetteringsprincipperfor anlægsprojekter på Transport- og Energiministeriets område. Fra 2007skulle projektbevillingen gives som et basisoverslag tillagt et korrektionstillægpå 30 pct. Deraf skulle de 10 pct. indgå i anlægsmyndighedens bevilling tilprojektet, medens de 20 pct. skulle afsættes til en central reserve for alleanlægsprojekter på Transport- og Energiministeriets område. Der varoverførselsadgang mellem finansårene. På baggrund heraf ønskes størrelsen afde kumulerede korrektionstillæg for henholdsvis ministeriets departement,Vejdirektoratet og Banedanmark / Trafikstyrelsen oplyst for ultimo hvert afårene2007 - 2011 (incl.)Svar:
Korrektionstillæggene afsættes dels som en central reserve (20 pct.) og delssom en reserve i projektbevillingen (10 pct.). Tabel 1 viser de afsatte centralereserver i hvert enkelt år i perioden 2007-2011. Reserverne afsættes i takt medafløbet for projektbevillingerne.Tabel 1. Centrale reserver til anlægsprojekter 2007-2011Mio. kr. - årets priser
Centrale reserver2007
16,52008
66,22009
179,92010
479,02011
567,7
Af de afsatte centrale reserver er der i 2011 overført 24,9 mio. kr. tilfinansiering af en fordyrelse ved anlæg af Gørløse omfartsvej. Der var herefterved udgangen af 2011 samlet set centrale reserver på 1.284,4 mio. kr.De decentrale reserver afsættes i de enkelte projekter, og styres afanlægsmyndigheden. Denne reserve opgøres ikke særskilt på finansloven, menindgår i den samlede projektbevilling.
Der kan derfor ikke umiddelbart opgøres en status for de afsatte decentralereserver fordelt på de enkelte anlægsmyndigheder.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen