Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren22. januar 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 116 (Alm. del – §7) af 14.februar 2012 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der ville komme iarbejde, hvis man gennemførte en reform, der via lavere kontanthjælp sikrede, atder altid ville være et ekstra rådighedsbeløb på 2.000 kr. hhv. 3000 kr. i timen vedet ufaglært fultidsarbejde på 110 kr. i timen sammenlignet med kontanthjælp. Derskal tages udgangspunkt i de typisk anvendte familietyper, hvor rådighedsbeløbetberegnes efter udgifter til husleje, vand, el, varme, a-kasse og fagforeningskontin-gent, boligstøtte etc.Svar
Spørgsmålet er forstået således, at der tænkes indført et loft over den udbetaltekontanthjælpfor den enkelte,således at personensmånedligedisponible indkomst vedkontanthjælp er henholdsvis 2.000 og 3.000 kr. lavere end den disponible ind-komst ved fuldtidsbeskæftigelse til en timeløn på 110 kr.Finansministeriet har anmodet Økonomi- og Indenrigsministeriet om bidrag tilbesvarelsen. Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyser, at beskæftigelsesvirknin-gen af den nævnte reform skønnes til i størrelsesordenen 100 personer, såfremtkontanthjælpsmodtagere sikres et månedligt forskelsbeløb på mindst 2.000 kr. vedet fuldtidsarbejde til en timeløn på 110 kr. eller derover.Ved et forskelsbeløb på mindst 3.000 kr. skønnes beskæftigelsesvirkningen til istørrelsesordenen 400 personer.Beskæftigelsesvirkningen af reformen skal ses i lyset af, at langt de fleste kontant-hjælpsmodtagere ved overgang til fuldtidsbeskæftigelse til en timeløn på 110 kr.eller derover i forvejen vil få en indkomstfremgang på mindst 3.000 kr.En forøgelse af forskelsbeløbet påvirker ikke alene de nuværende kontanthjælps-modtagere, men også personer, der ville modtage kontanthjælp i tilfælde af ledig-hed. Den skønnede beskæftigelsesvirkning er inklusive det øgede incitament fornogle af disse beskæftigede til at fastholde beskæftigelsen og kan således opfattessom et fald i det strukturelle niveau for antallet af kontanthjælpsmodtagere.
Side 2 af 2
Forskelsbeløbet er opgjort før udgifter til husleje, vand, el og varme. Datagrundla-get for beregningerne giver kun mulighed for at opgøre forskelsbeløbet ved over-gang fra kontanthjælp til fuldtidsbeskæftigelse før boligudgifter (men efter ændrin-ger i boligstøtte og daginstitutionsbetaling mv.).Det bemærkes, at det ikke kun er ydelsesniveauet, men også pligter og tilbud mv.,der har betydning for at begrænse antallet af personer på kontanthjælp.Med venlig hilsenBjarne Corydon