Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
FinansudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. februar 20122012-438
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 1. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål (FIUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 103:
”Vil ministeren vurdere, hvad det koster at anlægge en havnetunnel øst omKøbenhavn samt en metroforbindelse til Nordhavn, som overborgmesterFrank Jensen (S) foreslog den 4. januar 2012 på dinby.dk?”Svar:
Som led i de strategiske analyser af udbygningsmulighederne ihovedstadsområdet gennemføres der aktuelt en screening af muligelinjeføringer for en østlig ringvej/havnetunnel i København. Der ses pålinjeføringer fra Helsingørmotorvejen til Nordhavnsområdet og gennemKøbenhavns havneløb eller via Amager. Der er mulighed for tilslutning i densydlige ende til enten Holbækmotorvejen eller Amagermotorvejen. Anlæg af enhavnetunnel er forbundet med store anlægstekniske udfordringer, som det ernødvendigt at få afdækket nærmere. De første foreløbige anlægsoverslag viser,at forbindelsen vil koste mellem 25 og 40 mia. kr., alt efter hvilken løsning derses på (inkl. 50 pct. reserve).Metroselskabet og By & Havn har gennemført en udredning om enmetroafgrening fra Cityringen til Nordhavnen. Afgreningsprojektet omfatter entunnel fra Cityringens sporskiftekammer ved Øster Søgade, der går til en dybstation i tilknytning til den nye nordlige adgang til Nordhavn S-togsstation ogderfra videre ud i byudviklingsområdet til en højbanestation ved Orientkaj.Hvis anlægget af afgreningen integreres med anlægget af Cityringen forventesde samlede anlægsomkostninger vedr. metroafgreningen til Nordhavnen i2012-priser at udgøre i alt ca. 2,9 mia. kr. (inkl. 30 pct. reserve). Det statsligebidrag forventes at udgøre i størrelsesorden 0,3 – 0,4 mia. kr. afhængig afejerfordelingen mellem staten og lokale parter i projektet, tidspunkt forindskud af statens bidrag m.v.Med venlig hilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2