Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del
Offentligt
1165058_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.5.2012
COM(2012) 304 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Danmarks nationale reformprogram for 2012
med Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2012-2015
{SWD(2012) 304 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1165058_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Danmarks nationale reformprogram for 2012
med Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2012-2015
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 121, stk.
2 og artikel 148, stk. 4,
som henviser til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske
politikker
1
, særlig artikel 5, stk. 2,
som henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1176/2011 af 16.
november 2011 om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
2
, særlig artikel
6, stk. 1,
som henviser til henstilling fra Europa-Kommissionen
3
,
som henviser til Europa-Parlamentets beslutninger
4
,
som henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råd,
som henviser til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget,
som har hørt Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Den 26. marts 2010 godkendte Det Europæiske Råd Europa-Kommissionens forslag
til en ny strategi for vækst og beskæftigelse, Europa 2020, baseret på en øget
koordinering af de økonomiske politikker, som vil fokusere på nøgleområder, hvor der
skal gøres en særlig indsats for at øge EU's potentiale for bæredygtig vækst og
konkurrenceevne.
Rådet vedtog den 13. juli 2010 en henstilling om de overordnede retningslinjer for
medlemsstaternes og Unionens økonomiske politikker (2010-2014) og den 21. oktober
2010 en afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
5
,
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 25.
COM(2012) 304 endelig.
P7_TA(2012)0048 og P7_TA(2012)0047.
Rådets afgørelse 2012/238/EU af 26. april 2012.
(2)
1
2
3
4
5
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1165058_0003.png
som tilsammen udgør de "integrerede retningslinjer". Medlemsstaterne blev opfordret
til at tage de integrerede retningslinjer i betragtning i deres nationale økonomiske
politik og beskæftigelsespolitik.
(3)
Den 12. juli 2011 vedtog Rådet en henstilling om Danmarks nationale reformprogram
for 2011 og afgav en udtalelse om Danmarks opdaterede konvergensprogram for
2011-2014.
Den 23. november 2011 vedtog Kommissionen den anden årlige vækstundersøgelse,
som markerede starten på det andet europæiske semester med forudgående og
integreret politisk samordning, som er forankret i Europa 2020-strategien. Den
14. februar 2012 vedtog Kommissionen på basis af forordning (EU) nr. 1176/2011
rapporten om varslingsmekanismen
6
, hvori Danmark blev udpeget som en af de
medlemsstater, for hvilke der ville blive gennemført en dybdegående analyse.
Den 2. marts 2012 tilsluttede Det Europæiske Råd sig prioriteterne med henblik på
sikring af finansiel stabilitet, finanspolitisk konsolidering og tiltag til fremme af vækst.
Det understregede behovet for at fortsætte en differentieret og vækstfremmende
finanspolitisk konsolidering, genetablere normale lånemuligheder for erhvervslivet,
fremme vækst og konkurrenceevne, håndtere arbejdsløsheden og de sociale
konsekvenser af krisen og modernisere den offentlige forvaltning.
Den 2. marts 2012 opfordrede Det Europæiske Råd tillige de medlemsstater, der
deltager i europluspagten, til at fremlægge deres tilsagn i så god tid, at de kan indgå i
deres stabilitets- eller konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer.
Den 30. april 2012 afleverede Danmark sit konvergensprogram for perioden 2012-
2015 og sit nationale reformprogram for 2012. For at tage hensyn til de indbyrdes
sammenhænge mellem de to programmer er de blevet vurderet sammen.
Kommissionen konkluderede i sin dybdegående analyse
7
i henhold til artikel 5 i
forordning (EU) nr. 1176/2011, at Danmark oplever interne og eksterne ubalancer, der
dog ikke er uforholdsmæssigt store.
Baseret på vurderingen af det opdaterede konvergensprogram for 2012 i henhold til
Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 er Rådet af den opfattelse, at det
makroøkonomiske scenarie, der danner grundlag for de budgetmæssige
fremskrivninger, er plausibelt. Scenariet, ifølge hvilket der forventes en BNP-vækst på
1,2 % og 1,5 %, svarer stort set til Kommissionens prognose fra foråret 2012, der
opererer med en vækst på 1,1 % og 1,4 %. De offentlige underskud er således en
anelse mindre i konvergensprogrammet (4,0 % og 1,8 % af BNP i henholdsvis 2012
og 2013 sammenlignet med 4,1 % og 2,0 % af BNP i Kommissionen prognose fra
foråret 2012). Den budgetstrategi, der er skitseret i programmet, tjener til at rette op på
det uforholdsmæssigt store underskud senest i 2013 og nå den mellemfristede
målsætning om et budget, der i det mindste strukturelt er i balance i 2010. Programmet
bekræfter dermed den foregående mellemfristede budgetmålsætning, der på passende
vis afspejler kravene i stabilitets- og vækstpagten. Det planlagte samlede underskud i
2013 er foreneligt med en rettidig korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud,
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
6
7
COM(2012) 68 endelig.
SWD(2012) 153 endelig.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1165058_0004.png
og når der tages udgangspunkt i den (genberegnede) strukturelle budgetsaldo
8
, er den
planlagte finanspolitiske indsats i det år i overensstemmelse med den henstilling, som
Rådet afgav som led i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
i juli 2010. Konsolideringsstrategien er blevet lagt senere i regeringsperioden end
tidligere planlagt, og i 2013 bliver der behov for en betydelig indsats for at
tilvejebringe den påkrævede strukturelle tilpasning. Risikoen for en overskridelse af
referenceværdien på 3 % af BNP i 2013 er begrænset. I henhold til Kommissionens
prognose fra foråret 2012 forventes der et offentligt underskud på 2,0 % af BNP.
Baseret på den (genberegnede) strukturelle budgetsaldo for 2013 og derefter bliver den
skønnede forbedring af den strukturelle budgetsaldo mindre den de 0,5 % af BNP, der
kræves i henhold til stabilitets- og vækstpagten. Samtidig forventes vækstraten for de
offentlige udgifter efter indregning af de diskretionære foranstaltninger på
indtægtssiden at være i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagtens
udgiftsreferencesats. En del af budgetunderskuddet vil blive finansieret ved at
nedbringe statens indestående i Danmarks Nationalbank. Danmarks offentlige
bruttogæld forventes at falde fra 46,5 % af BNP i 2011 til 41,1 % af BNP i 2015, dvs.
til et godt stykke under 60 % af BNP.
(9)
Det er vigtigt for Danmark, at arbejdsudbuddet forøges med henblik på at sikre
velfærden og den finanspolitiske bæredygtighed i fremtiden. I 2011 blev der i
Danmark opnået enighed om en vidtgående reform af efterlønsordningen, og den
tidligere planlagte forhøjelse af den normale pensionsalder og dens sammenkobling
med den forventede levetid blev fremrykket. Der skal nu fokuseres på en reform af
førtidspensionsordningen og fleksjobordningen. Regeringen har fremsat et forslag til
reform på dette område, som straks bør implementeres. Der skal gøres noget ved de
stadig større forskelle mellem jobmulighederne for personer med indvandrerbaggrund
og resten af den arbejdende befolkning.
Væksten i arbejdsproduktiviteten i Danmark er aftaget i de seneste tiår, og en af
årsagerne hertil er de forholdsvis ringe resultater på uddannelsesområdet. Trods de
store udgifter til uddannelse er uddannelseskvaliteten i Danmark i henhold til OECD's
Pisa-undersøgelse kun gennemsnitlig. Desuden er de studerende generelt ældre ved
afslutningen af deres studier end i andre medlemsstater, og frafaldsprocenterne fra
erhvervsuddannelserne er forholdsvis høje. Som reaktion på udfordringerne på dette
område har regeringen bebudet en række nye tiltag på både folkeskole- og
ungdomsuddannelsesområdet. 2012-budgettet støtter også indførelsen af sociale
klausuler i offentlige udbud og foranstaltninger, der kan gøre det finansielt fordelagtigt
for private virksomheder at tilbyde praktikpladser og derved forøge antallet af ledige
pladser. Spørgsmålet om forøgelse af udbuddet af praktikpladser vil også blive
behandlet under trepartsforhandlingerne og som led i arbejdet i en tværministeriel
arbejdsgruppe.
En anden potentiel årsag til den for langsomme produktivitetsvækst er den relativt
ringe grad af konkurrence i Danmark. I 2011 blev der vedtaget en konkurrencepakke
rettet mod især byggeriet, detailsektoren, sundhedssektoren og den offentlige
servicesektor. Konkurrencen inden for taxakørsel og på transportområdet samt
liberaliseringen af apoteker er ved at blive analyseret, og denne analyse vil muligvis
Den konjunkturkorrigerede saldo eksklusive engangsforanstaltninger og midlertidige foranstaltninger
som genberegnet af Kommissionens tjenestegrene på basis af oplysningerne i programmet og ved hjælp
af den i fællesskab aftalte metode.
(10)
(11)
8
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
føre til nye foranstaltninger. Der forhandles p.t. om en forøgelse af kommunernes og
regionernes offentlige indkøb med regionale og lokale myndigheder. På dette punkt
konkluderede et regeringsudvalg for nylig, at den danske konkurrencelov trænger til at
blive skærpet, og at bødeniveauet for overtrædelse af konkurrenceloven er for lavt til
at virke afskrækkende. Da der i det seneste års tid kun er blevet taget et begrænset
antal konkrete initiativer på dette område, skal der tages nye skridt for at rette
ordentligt op på dette problem.
(12)
Det fremgår af den dybdegående analyse i henhold til artikel 5 i forordning (EU) nr.
1176/2011, at mens husholdningernes høje bruttogæld til en vis grad er et strukturelt
kendetegn ved den danske økonomi, hvor husholdningernes formuer langt overstiger
deres gæld, opstår der betænkeligheder vedrørende husholdningernes høje
gældsniveau, eftersom udviklingen på boligmarkedet synes at have fået gælden til at
stige med mere, end hvad der kan forklares med strukturelle faktorer. Desuden har
realkreditlånenes sammensætning ændret sig siden 2003, da afdragsfrie lån og lån med
variabel rente har vundet i popularitet i forhold til fastforrentede afdragspligtige lån.
For et givet gældsniveau er husholdningerne derfor mere følsomme over for
rentestigninger og udsving i ejendomspriser i dag, end de var for ti år siden. Dette
udgør en potentiel risiko for den finansielle og økonomiske stabilitet. Der må træffes
relevante foranstaltninger i Danmark for gøre noget ved svaghederne i
realkreditsystemet. Desuden er Erhvervs- og Vækstministeriet i færd med at analysere
fordelingen af formue og gæld på tværs af husholdningerne og deres potentielle
sårbarhed i tilfælde af forskellige økonomisk chok. Det bør imidlertid også overvejes
at træffe foranstaltninger for at forhindre en procyklisk udvikling på boligmarkedet på
mellemlang sigt, og det bør helst ske ved at bringe ejendomsværdibeskatningen på
linje med de reelle markedsværdier. Fremtidige procykliske effekter kunne også
forhindres ved at fjerne loftet over den årlige stigning i den kommunale ejendomsskat.
Sådanne foranstaltninger bør indføres gradvist, og der bør tages hensyn til det aktuelle
behov for stabilisering af boligmarkedet.
Danmark har givet en række tilsagn som led i europluspagten. Disse tilsagn og
udmøntningen af de tilsagn, der blev givet i 2011, vedrører forøgelse af
beskæftigelsen, forbedring af konkurrenceevnen, styrkelse af holdbarheden i de
offentlige finanser og forbedring af den finansielle stabilitet. Kommissionen har
vurderet gennemførelsen af tilsagnene under europluspagten. Der er taget hensyn til
resultaterne af denne vurdering i disse henstillinger.
Inden for rammerne af det europæiske semester har Kommissionen gennemført en
omfattende analyse af Danmarks økonomiske politik. Den har vurderet
konvergensprogrammet og det nationale reformprogram og fremlagt en dybdegående
undersøgelse. Den har ikke blot taget hensyn til deres relevans for en holdbar
finanspolitik og socioøkonomisk politik i Danmark, men også til, i hvor høj grad de er
i overensstemmelse med EU's regler og retningslinjer, da der er behov for at styrke
den samlede økonomiske styring i Den Europæiske Union, ved at der fra EU-niveau
ydes bidrag til kommende nationale beslutninger. Dens henstillinger under det
europæiske semester er afspejlet i henstilling 1-5 nedenfor.
(13)
(14)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1165058_0006.png
(15)
(16)
I lyset af denne vurdering har Rådet gennemgået Danmarks konvergensprogram, og
dens udtalelse
9
er afspejlet i især henstilling 1 nedenfor.
På baggrund af resultaterne af Kommissionens dybdegående undersøgelse og denne
vurdering har Rådet gennemgået Danmarks nationale reformprogram for 2012 og
Danmarks konvergensprogram. Dets henstillinger under artikel 6 i forordning (EU) nr.
1176/2011 afspejles især i henstilling 3, 4 og 5 nedenfor,
HENSTILLER, at Danmark i perioden 2012-2013 tager skridt til:
1.
at gennemføre budgetstrategien som planlagt for at rette op det uforholdsmæssigt
store underskud senest i 2013 og sikre den gennemsnitlige årlige strukturelle
tilpasning, der er angivet i Rådets henstillinger under proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud. Derefter bør Danmark sikre en passende
strukturel tilpasning til at gøre tilstrækkeligt fremskridt i retning af den
mellemfristede budgetmålsætning, herunder nå udgiftsreferencesatsen
at øge det langsigtede udbud af arbejdskraft ved at gennemføre en reform af
førtidspensionsordningen og ved i højere grad at målrette fleksjobordningen mod
personer med nedsat arbejdsevne og forbedre beskæftigelsesmulighederne for
personer med indvandrerbaggrund
at implementere de bebudede foranstaltninger uden forsinkelse, forbedre
omkostningseffektiviteten i uddannelsessystemet, nedbringe frafaldsprocenterne i
den erhvervsfaglige uddannelsessektor og forøge antallet af praktikpladser
at fortsætte indsatsen for at fjerne hindringer for konkurrence inden for især den
lokale servicesektor, detailsektoren og byggesektoren, herunder ved at åbne
kommunernes og regionernes indkøb af tjenesteydelser op for konkurrence og sikre,
at sanktionerne for overtrædelse af konkurrenceloven er tilstrækkeligt afskrækkende
at overveje flere forebyggende foranstaltninger med henblik på at styrke stabiliteten
på boligmarkedet og i det finansielle system på mellemlang sigt, herunder ved at tage
hensyn til resultaterne af Erhvervs- og Vækstministeriets igangværende undersøgelse
af fordelingen af formue og gæld på tværs af husholdningerne og ved at tage
realkreditsystemet og det kommunale ejendomsskattesystem op til revision.
2.
3.
4.
5.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
9
I henhold til artikel 9, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1466/97.
DA
6
DA