Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1085518_0001.png
1085518_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalget tilhandels- og investeringsministe-ren af 31. januar 2012. ERUalm. del 81-82
Spørgsmål nr. 81:Ministeren bedes kommentere artiklen i Information den 27. januar 2012: "Danmark under-skriver kontroversiel internetaftale”.Svar:ACTA-aftalen blev undertegnet 26. januar 2012 i opfølgning af Rådets beslutning herom den15-16. december 2011. Aftalen er forhandlet i perioden 2007-10. Som følge af aftalens karakter,skal den godkendes af Europaparlamentet og ratificeres af alle EU’s medlemslande, herunder iDanmark, før den træder i kraft for EU’s og medlemslandenes vedkommende. Behandlingen iEuropaparlamentet skulle være påbegyndt i indeværende måned. Som følge af Kommissionensbeslutning den 22. februar 2012 om at forelægge aftalen for EU-Domstolen kan behandlingen iParlamentet blive forsinket.ACTA-aftalen er indgået mellem EU og en række tredjelande; Australien, Canada, Japan, Korea,Mexico, Marokko, New Zealand, Singapore, Schweiz og USA. Formålet med ACTA er at få enbedre international håndhævelse af de immaterielle rettigheder som ophavsrettigheder og paten-ter. Det gælder blandt andet civil og strafferetlig håndhævelse, håndhævelse i det digitale miljøog grænsekontrol. Traktaten udbreder de regler, vi allerede har i EU til en række lande uden forEU, som er vigtige samhandelspartnere for Danmark og EU. Tiltrædelse af aftalen vil gøre detlettere for virksomhederne at håndhæve deres rettigheder i de tredjelande, som er omfattet afACTA-aftalen.En del af kritikken over for ACTA har sammenhæng med de massive tilkendegivelser mod toamerikanske lovforslag, også benævnt SOPA (Stop Online Piracy Act) og PIPA (Protect IPAct), som handler om intellektuelle rettigheder på internettet. Der er ingen sammenhæng mel-lem ACTA og de to amerikanske lovforslag. Mens SOPA og PIPA er forslag til amerikansklovgivning, så er ACTA en international aftale, som handler om at forbedre den internationalehåndhævelse af immaterielle rettigheder, som f.eks. patenter, varemærker og ophavsrettighedersamtidig med, at det sikres, at retssikkerheden for borgerne ikke kompromitteres.
ACTA skaber ikke behov for lovændringer i Danmark, ligesom EU-kommissionen vurderer, ataftalen holder sig inden for EU’s lovgivning. Aftalen indebærer ligeledes ikke nogen indskrænk-ning af borgernes grundlæggende rettigheder, bl.a. ytringsfriheden og retten til privatlivets fred.EU’s toldmyndigheder vurderer, at den ulovlige kopiering er tredoblet i perioden fra 2005-10,og at de europæiske virksomheder og lande årligt mister tocifrede milliardtab som følge af dettemisbrug. Det er et problem både for virksomhederne og for væksten og beskæftigelsen. Og deter baggrunden for, at EU i 2007 gik i gang med at forhandle aftalen. ACTA vil fremme en bed-re international håndhævelse af de immaterielle rettigheder. Det vil være til gavn for jobs ogarbejdspladser i Danmark.ACTA får heller ingen betydning for TRIPS-aftalen og leveringen af billigere medicin til ek-sempelvis HIV/AIDS i Afrika.Danmark har arbejdet for at holde offentligheden orienteret i det omfang, som det er muligtunder hensyntagen til, at der var tale om internationale forhandlinger. Kommissionen, som harforhandlet på EU’s vegne, har taget hensyn til, at ikke alle parter har ønsket offentliggørelse afde konkrete forhandlingsudspil. Det er sædvanlig praksis i internationale forhandlinger.Ligesom Europaparlamentet er Folketinget løbende blevet holdt orienteret om forhandlinger-ne. Følgende skal fremhæves:Kommissionens mandat til ACTA-forhandlingerne blev forelagt Folketingets Europa-udvalg til orientering den 7. december 2007.Udenrigsministeren var i samråd om ACTA i Folketingets Europaudvalg den 19. marts2010 og tog forhandlingsoplæg i ACTA-forhandlingerne med i den umiddelbart efter-følgende Folketingets Europaudvalg forelæggelse af Rådet for generelle spørgsmål ogRådet for udenrigsanliggender.Den 7. december 2010 oversendte Udenrigsministeriet et samlenotat om ACTA til Fol-ketingets Europaudvalg, som blev fulgt op af en ordinær mundtlig forelæggelse af for-handlingsresultatet til orientering i forbindelse med udenrigsministerens ordinære fore-læggelse af Rådet for generelle spørgsmål og Rådet for udenrigsanliggender fredag den10. december 2010.