Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
Tilbudsaviser – forbrugere og klimaRESUMETilbudsaviser modtages af størstedelen af de danske husstande, og de bruges afmodtagerne til at orientere sig om aktuelle tilbud. Tilbudsaviserne bliver for tidenkritiseret fra flere sider, og kritikken af tilbudsaviser har to ben:Argumenter for øget
•
Forbrugerhensyn:Forbrugerne modtager en stor mængde reklametryksager,og det er besværligt at framelde sig med de to nuværende ”Nej tak” ordninger.1Klima-/miljøhensyn:Produktionen og distributionenbidrager til CO2-udledning og fældning af skove.aftilbudsaviser
regulering af tilbudsaviserer ofte begrundet iforbruger- eller
•
klimahensyn
Tilbudsaviserne er meget udbredte i Danmark, og78 pct.af de danske husstandemodtager tilbudsaviser.2Ca.90 pct.af modtagerne bruger aktivt tilbudsaviserne tilindkøb m.m.. Tilbudsaviserne læses tilmed af 19 pct. eller næsten1/5af de personer,der bor i en husstand, der ikke modtager dem.Tilbudsaviserne giver forbrugerne viden om tilbud, de ellers ikke ville få. Sammenlignetmed andre former for markedsføring er tilbudsaviser blandt de medier, derirritererforbrugerne mindst.Reklamer i radio-, TV og biografer, e-mails og markedsføringpr. telefon irriterer danskerne mere end tilbudsaviser.Der er gennem en årrække arbejdet med at mindske miljøbelastningen vedproduktionen af tilbudsaviser. Over87 pct.af det papir, der bruges til aviser, ugebladeog reklametryksager, indsamles oggenanvendes.Det estimeres, at tilbudsaviser ogandre postomdelte reklametryksager kun bidrager med0,6 pct.af de danskehusstandes samlede CO2-udslip.3Figur 1
Danskerne benytter i højgrad tilbudsaviserne, ogtilbudsaviser irriterermindre end andrereklameformer
Reklametryksager bidragermed en meget lille del afdet samlede CO2-udslip, ogmeget af papiret tilreklametryksagergenanvendes
Sammenlignende CO2-udslipSammenligningerGennemsnitlig, dansk husstandEn gennemsnitlig PCDen samlede mængde reklametryksager, en husstand modtagerCO2-udledning13 tons pr. år495 kg. pr. år70 kg. pr. år
Kilde:Noor van den Berg (2009):Environmental Insight in the World of Door Drop Media.Den Haag:European Mail Networks, p. 5; og Grafisk Arbejdsgiverforening (2008):Tryksager og miljøet.Odense:Grafisk Arbejdsgiverforening, p. 12.
Dansk Erhvervs Fakta 2011
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
Tilbudsaviserne og forbrugerneEt stort flertal af danske forbrugere vælger i dag at modtage tilbudsaviser, selvom deter muligt at tilmelde sig en ”Nej tak” ordning. Således er kun ca. 22 pct. af de danskehusstande tilmeldt en ”Nej tak”-ordning, hvorfor næsten8 ud af 10 husstandemodtager tilbudsaviser.Yderligere er der næsten3,3 mio.danskere alene ialdersgruppen 15-74, der modtager tilbudsaviser.Figur 2
Antal 15-74 årige, der bor i husstande, der modtager tilbudsaviser
3,3 mio. danskere mellem15 og 74 år bor i husstande,der modtager tilbudsaviser– og 19 pct. af de 15-74
3.294.000848.000165.000
årige læser dem, selvom deikke modtager dem
0
500.000
1.000.000 1.500.000 2.000.000 2.500.000 3.000.000 3.500.000
Antal 15-74-årige, der bor i en husstand, der modtager tilbudsaviserAntal 15-74-årige, der bor i husstande tilmeldte en "Nej, tak"-ordningAntal 15-74-årige, der bor i husstande tilmeldte en "Nej, tak"-ordning, som alligevel læsertilbudsaviserKilde:TNS Gallup for FK Distribution (2011):Danskernes brug af reklame.Taastrup: FK Distribution, p. 5
At mange modtager tilbudsaviser, er dog ingen garanti for, at de læser og benytter sig aftilbudsaviserne. Det er dog tilfældet, idet ca.90 pct.af de danskere, der modtagertilbudsaviser, siger, at de også læser dem.4Udover at langt størstedelen af modtagerne af tilbudsaviserne således læser dem,brugerflertallet også tilbudsaviserneaktivt til at planlægge deres indkøb,jf.figur 3:Ca. 90 pct. af de danskere,der modtager tilbudsaviser,læser dem også
DANSK ERHVERV
2
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
Figur 3
Størstedelen afmodtagerne aftilbudsaviser bruger dem
Modtagernes brug af tilbudsaviserneBruger aktivt tilbudsaviser:86 pct.
aktivt
Skimmer for tilbud53,0%Bruger til at planlægge indkøb efter33,0%Læser sjældentAndet 2,0%5,0%Smider ud ulæste 7,0%
Bruger ikke tilbudsaviser:14 pct.Kilde:YouGov Zapera for Lead Agency (2011):Hvad danskerne mener.København: Lead Agency A/S, p. 8.Estimat: Ved i højere grad
Det er estimeret, at danskerne kunnespare 28 mia. kr.ved i endnu højere grad atplanlægge indkøb efter tilbud.5Tilbudsaviser hører yderligere til en af de reklameformer, derirriterer forbrugernemindst.Reklamer i e-mails, på mobiltelefon eller postomdelte salgsbreve samtreklamer i radio og fjernsyn er derimod store irritationsmomenter for danskerne, jf.figur 4.Figur 4
at handle efter tilbud,kunne danskerne spare 28mia. kr. årligt
Hvilke reklamer irriterer mest?Reklamer i almindelighedReklamer i e-mailsSalgsbreve med almindelig postReklamer på TVReklamer i radioenSalgsvideoer i butikkerReklamer i biografenReklamer i lokale ugeaviserTilbudsaviserReklameplakater på stilladserSkilte i butikkerSmagsprøver/demonstrationsvogne0102030405060
Tilbudsaviser er en af dereklameformer, derirriterer forbrugernemindst
Kilde:Mindshare (2010):Danskernes holdning til reklamer.København: Mindshare, p. 39. Figuren er byggetpå en skala fra 0-100, hvor: 100 = irriterer mig hver gang; 75 = irriterer mig ofte; 50 = irriterer mig nu og da; 25= irriterer mig sjældent; 0 = irriterer mig aldrig. Figuren indeholder kun udvalgte typer reklamer.
DANSK ERHVERV
3
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
Tilbudsaviserne og miljøetEt flertal af de danskere, der har takket nej til reklamer, har angivet miljø- ogklimahensyn som årsag hertil, jf. figur 5.Figur 5Miljø- og klimahensyn eren af de hyppigste årsagertil at tilmelde sig en ”Nej
Primær årsag til at være tilmeldt en ”Nej, tak”-ordning3%10%34%Miljø- eller klimahensyn:65 pct.
tak” ordning
Spild af papirBelaster miljøet22%Besværligt at komme af medIkke interesseret31%Andet
Kilde:YouGov Zapera for Lead Agency (2011):Hvad danskerne mener.København: Lead Agency A/S, p. 7.
Tilbudsavisernes miljøbelastning kan gøres op på to måder, der i et vist omfangafspejler de to kritikpunkter i figur 6: Tilbudsavisernes klimapåvirkning (CO2-udledning) og tilbudsavisernes miljøpåvirkning (træfældning ved produktion af papirsamt spildevands- og kemikalieforbrug i produktionen af tilbudsaviserne).
Tilbudsaviserne og klimaet: Hvor meget CO2udledes?Tilbudsavisernes klimabelastning kan være svær at gøre op eksakt, men der er gjortflere forsøg herpå, se figur 6. Resultaterne ligger mellem 1,2 og 1,5 kg. CO2per kg.Figur 6
Estimater over reklametryksagers CO2-regnskabEstimatorPitney Bowes6International Post ConfederationSenternovem7GennemsnitEstimat:CO2-udledning pr. kg. reklametryksag1,21 kg. CO2pr. kg.1,3 kg. CO2pr. kg.1,5 kg. CO2pr. kg.1,34 kg. CO2pr. kg.Estimat: Tilbudsaviserudleder 1,34 kg. CO2 pr.kg.
Kilde:Noor van den Berg (2009):Environmental Insight in the World of Door Drop Media.Den Haag:European Mail Networks, p. 7; Grafisk Arbejdsgiverforening (2008):Tryksager og miljøet.Odense:Grafisk Arbejdsgiverforening, p. 12
DANSK ERHVERV
4
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
Danske husstande modtager i gennemsnit 55 kg. tilbudsaviser om året. GrafiskArbejdsgiverforening har i Danmark estimeret, at det svarer til 70 kg. CO2pr. husstandpr år. Det svarer tilca. 0,6 pct. af husstandenes årlige CO2-udslip(se figur 1).
Tilbudsaviser står for ca.0,6 pct. af husstandenessamlede CO2-udslip
Tilbudsaviser og miljøet: Hvor kommer papiret fra?Forbruget af tilbudsaviser i Danmark svarer til et papirforbrug på ca. 105.000 tons. Udaf et samlet forbrug i Danmark på ca. 1,5 mio. tons papir og pap udgør tilbudsaviser ogøvrige husstandsomdelte reklamer lige under 8 pct.8Størstedelen af det træ, der benyttes til papirproduktion i Europa, er europæisk træ –primært fra Skandinavien.Figur 7Til papirproduktion kanikke anvendes eksotisk træ,og det meste træ i deneuropæiskepapirproduktion kommerfra Europa, Rusland eller
Europæisk papirproduktion – hvor kommer træet fra?
43%57%
Nordamerika
Europæisk træIkke-europæisk træ
Kilde:Noor van den Berg (2009):Environmental Insight in the World of Door Drop Media.Den Haag:European Mail Networks, p. 8. Russisk træ er i denne sammenhæng klassificeret som ikke-europæisk træ.
Resten af træet kommer fra Rusland og Nordamerika og lejlighedsvis fra Brasilien ogIndonesien. Til papirproduktion kan man kun benytte sig af hårdt træ, dvs. nåletræerog eksempelvis bøg. Regnskovstræ kan ikke bruges til papirproduktion.Danske tilbudsaviser produceres overvejende af papir fra Sverige og Finland.Mellem 10 og 15 pct. af den danske skovhugst benyttes til papirproduktion, og træetstammer primært fra nødvendig udtynding og vedligehold i skovene.9
Tilbudsaviser og genanvendelseEn stor del af det papir, der bruges til tilbudsaviser,genanvendes.Genanvendelsesprocenten for tilbudsaviser er langt højere end genanvendelsen afpapir samlet set.
DANSK ERHVERV
5
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
I Danmark var der i 2005 et samlet papirforbrug på lige under 1,5 mio. tons, og herafblev næsten870.000 tonsindsamlet til genanvendelse, hvilket svarer til 60 pct., jf.figur 9. For aviser, ugeblade og reklametryksager er tallet endnu højere, nemlig 87,5pct., se figur 8.Figur 8Ca. 60 pct. af alt papir iDanmark genanvendes…
Genanvendelse af papir i Danmark
Generelt, Danmark
60%
Aviser, ugeblade og tilbudsaviser
87,5%
0,0%
20,0%
40,0%
60,0%
80,0%
100,0%
Kilde:Grafisk Arbejdsgiverforening (2008):Tryksager og miljøet.Odense: Grafisk Arbejdsgiverforening, p. 8,og Miljøstyrelsen (2007):Statistik for genanvendelse af emballageaffald 2005 – Miljøprojekt nr. 1166.København: Miljøministeriet, p. 93.
Forugeblade, aviser og reklametryksagerhar genanvendelsesprocenten enddaværet støt stigende i mange år, se figur 9.Figur 9
… og næsten 90 pct. af detpapir, der anvendes tilugeblade, aviser ogreklametryksagergenanvendes
Indsamlingsprocent, avis- og ugebladspapir (herunder reklametryksager),1976-2005120,0%100,0%80,0%60,0%40,0%20,0%0,0%197619771978197919801981198219831984198519861987198819891990199119921993199419951996199719981999200020012002200320042005Kilde:Miljøstyrelsen (2007):Statistik for genanvendelse af emballageaffald 2005 – Miljøprojekt nr. 1166.København: Miljøministeriet, p. 93.
DANSK ERHVERV
6
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
Dansk Erhverv mener:
•
Tilbudsaviser er en gennemsigtig form for markedsføring, som giver alleforbrugere mulighed for at opnå samme gode tilbud og rabatter.Tilbudsaviser bidrager til at sikre en velfungerende konkurrence idetailhandlen, hvilket giver forbrugerne store besparelser på bl.a. dagligvarer,elektronik og i byggemarkeder. Det er anslået, at forbrugerne kan spare 28mia. kr. ved at handle målrettet efter tilbudsaviser.De nuværende ”Nej tak” ordninger sikrer virksomhedernes kommercielleytringsfrihed og gør det samtidig muligt for forbrugere, som ikke ønskertilbudsaviser, at framelde sig disse. Forbrugerrådets forbrugerpanelkonkluderede i 2010, at ordningen er nem at tilmelde sig.Udledningen af CO2ved produktion og distribution af tilbudsaviser børbegrænses mest muligt, hvilket både reklamebranchen, trykkerier ogdistributører arbejder målrettet med. Miljøbelastningen ved læsning aftilbudsaviser online undervurderes ofte, idet online læsning også bidrager tilCO2-udledningen, særligt ved brug af ældre, stationære computere. Der erbehov for en grundig og retvisende livscyklusanalyse heraf.Tilbudsaviser er langt mindre miljøbelastende, end de har ry for at være.Næsten 75 pct. af alle de danske reklametryksager trykkes på dansketrykkerier. Langt hovedparten af disse er godkendt under den nordiskemiljømærkeordning Svanen.
•
•
•
•
DANSK ERHVERV
7
TILBUDSAVISER – FORBRUGERE OG KLIMA
DANSK ERHVERVS FAKTA
AUGUST 2011
OM DETTE FAKTABLAD”Tilbudsaviser – forbrugere og klima” er senest opdateret 8. august 2011.Faktabladet er udarbejdet af erhvervspolitisk konsulent Camilla Kongskov, politisk konsulentMorten Jarlbæk Pedersen og forbrugerpolitisk chef Lone Rasmussen.OM DANSK ERHVERVS FAKTADansk Erhvervs Fakta er Dansk Erhvervs baggrundspublikation, der nøgternt og kortfremstiller sager med aktuel samfundsmæssig relevans. Dansk Erhvervs Fakta udkommerløbende og henvender sig til beslutningstagere og meningsdannere på alle niveauer.Ambitionen med faktabladet er at bidrage til faktuelt vidensgrundlag, der kvalificererbeslutningsgrundlaget i forhold til væsentlige, aktuelle udfordringer på alle områder, som harbetydning for dansk erhvervsliv og den samfundsøkonomiske udvikling. Skulle der derforforekomme faktuelle fejl eller unøjagtigheder i faktabladet, vil disse blive rettet eller præciserethurtigst muligt.Det er tilladt at citere fra Dansk Erhvervs Fakta med tydelig kildeangivelse og med henvisningtil Dansk Erhverv.KILDERFølgende er blevet anvendt under udarbejdelsen af dette faktablad:••••••GFK Danmark (2011): Forbrugerne sparer ved at handle målrettet eftertilbudsaviserne.Grafisk Arbejdsgiverforening (2008): Tryksager og miljøet. Odense: GrafiskArbejdsgiverforening.Miljøstyrelsen (2007): Statistik for genanvendelse af emballageaffald 2005 –Miljøprojekt nr. 1166. København: Miljøministeriet,Mindshare (2010): Danskernes holdning til reklamer. København: Mindshare.Noor van den Berg (2009): Environmental Insight in the World of Door Drop Media.den Haag: European Mail Networks.Post Danmark: Nej tak til reklamer. Senest lokaliseret 27. juli 2011 på:http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category2336.htm&menufile=.Post Danmark (2011): Andel af de danske husstande, der er tilmeldt en ”Nej, tak”-ordningPöyry for Posten Norge (2010): Verdikjedeanalyse av miljøpåvirkningen ved fysisk ogelektronisk kommunikasjon i Norge. Oslo: Econ Pöyry.TNS Gallup for FK Distribution (2011): Danskernes brug af reklame. Taastrup: FKDistribution.YouGov Zapera for Lead Agency (2011): Hvad danskerne mener. København: LeadAgency A/S.
••••
KONTAKTHenvendelser angående faktabladets indhold og Dansk Erhvervs holdning til tilbudsaviser kanske til erhvervspolitisk konsulent Camilla Kongskov på [email protected] eller tlf. 33 74 6210.NOTERPost Danmark har i dag to ”Nej tak”-ordninger: ”Reklamer – nej tak” og ”Reklamer og gratisaviser – nej tak”.Se: http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category2336.htm&menufile=.2Post Danmark (2011): Antal husstande, der er tilmeldte en ”Nej, tak”-ordning. Tallet er ikke offentligttilgængeligt, men oplyses årligt til FK Distribution.3Grafisk Arbejdsgiverforening (2008):Tryksager og miljøet.Odense: Grafisk Arbejdsgiverforening, p. 2.4TNS Gallup for FK Distribution (2011): Danskernes brug af reklame. Taastrup: FK Distribution, p. 6. YouGovZapera for Lead Agency (2011): Hvad danskerne mener. København: Lead Agency A/S angiver 86 pct., jf. figur3.5Estimeret af GFK Danmark i marts 2011.6Pieter Bowens leverer forskellige post- og papirbehandlingsløsninger.7Senternovem er et nederlandsk agentur under det nederlandske økonomiministerium, Senternovem arbejderpå områderne teknologi, energi, miljø, eksport og internationalt samarbejde.8Grafisk Arbejdsgiverforening (2008):Tryksager og miljøet.Odense: Grafisk Arbejdsgiverforening, p. 2.9Martin Einfeldt, Dansk Skovforening, citeret i Grafisk Arbejdsgiverforening (2008):Tryksager og miljøet.Odense: Grafisk Arbejdsgiverforening, p. 4.1
DANSK ERHVERV
8