Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1163997_0001.png
1163997_0002.png
1163997_0003.png
1163997_0004.png
1163997_0005.png
1163997_0006.png
1163997_0007.png
1163997_0008.png
NOTAT
3. oktober 2012
Samråd i Folketingets Europaudvalg den 5. oktober 2012rådsmødet (konkurrenceevne) den 11. oktober 2012.
Jeg vil i Folketingets Europaudvalg forelægge én sag medhenblik på tidligt forhandlingsoplæg. Jeg vil derefter forelæggedagsordenen for rådsmødet den 11. oktober 2012.[Kommissionens forslag til fælles rammer for markedsføring afprodukter (NLF-pakken)]
Først vil jeg nævne Kommissionens forslag til fælles rammer formarkedsføring af produkter med henblik på tidligt forhandlings-oplæg.
Sagen er ikke sat på dagsordenen for rådsmødet den 11. okto-ber 2012, men forventes vedtaget på et kommende rådsmødesom a-punkt.
Kommissionen fremsatte den 21. november 2011 en pakke,som indeholder ni produktdirektiver. Pakken kaldes NLF-pakken.
Pakken består af 9 direktiver. Direktiverne er alle tekniske ogomhandler markedsføring af:- elektriske og elektroniske produkter
2/8
- trykbeholdere- elevatorer- måleinstrumenter- eksplosivstoffer til civil brug- pyrotekniske artikler- udstyr til brug i eksplosiv atmosfære.
Formålet med pakken er at tilpasse direktiverne til Europa-Parlaments og Rådets afgørelse nr. 768 fra 2008 om fællesrammer for markedsføring af produkter.
Tilpasningen af de ni direktiver skal sikre, at lovgivningen foren lang række produkter strømlines, så det bliver lettere forvirksomhederne at forstå og forholde sig til reglerne.
Det vil muliggøre en mere klar og entydig placering af ansvarog forpligtelser hos virksomheder i hele distributionskæden –fra producent til importør og distributør.
Danmark støttede vedtagelsen af afgørelsen i 2008, da denville være med til at skabe mere forudsigelige oggennemskueligeproduktområder.regleriforholdtildeforskellige
Problemet i dag er, at produktdirektiverne hver især er vedtagetpå forskellige tidspunkter.
3/8
Det gør, at regelsættene indeholder store forskelle. Foreksempel forskelle på de centrale definitioner, krav tilproducenter og importører samt mærkningskrav. Det kan gøredet svært for både virksomheder og myndigheder at skabeklarhed over, hvad der egentligt gælder.
I praksis skal pakken medvirke til at sikre mere ligekonkurrencevilkår for virksomhederne og færre administrativebyrder, da virksomhederne kun skal forholde sig til én typelovgivning.
Derudover
bidrager
pakken
til
en
mere
effektiv
markedsovervågning for myndighederne, hvilket gerne skulleskabe et mere sikkert indre marked for forbrugere,arbejdstagere og miljøet.
Regeringen lægger derfor vægt på, at bestemmelserne iafgørelsen indføres i de ni direktiver på konsistent vis.
Pakken drejer sig alene om at få tilpasset direktiverne tilafgørelsen.
Der er dog én undtagelse, idet der i direktivet om pyrotekniskeartikler gennemføres en indholdsmæssig ændring.
Regeringen støtter denne ændring. Ændringen betyder, at der ifremtiden fortsat kan anvendes visse typer eksplosiver til
4/8
airbags i biler. Hvis ændringen ikke bliver foretaget, vil derikke kunne bruges airbags i biler efter den 3. juli 2013.
De ni eksisterende direktiver er gennemført i dansk lovgivningi en række love og bekendtgørelser. Vedtagelsen af pakken vilbetyde, at den relevante danske lovgivning også skal justeresmed henblik på at sikre, at de danske regler afspejlerafgørelsens bestemmelser.
Regeringen kan på den baggrund tilslutte sig forslagene til deni produktdirektiver i NLF-pakken.
[Rådsresolution om Forbrugerdagsordenen]
Lad mig tage fat i dagsordenen for rådsmødet. Der er tale omen smal dagsorden. Den første sag er rådsresolutionen om For-brugerdagsordenen.
Kommissionen vedtog den 22. maj 2012 en europæiskforbrugerdagsorden, der indeholder Kommissionens strategi forforbrugerområdet for de kommende år.
Strategien har til formål at forbedre håndhævelsen ogklageadgangen for forbrugerne, og ved at give forbrugerne øgetviden, så de bliver bedre i stand til at begå sig på markedet.
Resolutionen støtter de mål og indsatsområder, der fremhæves iden europæiske forbrugerdagsorden
5/8
[Europæisk industripolitik]
Næste punkt vedrører europæisk industripolitik, der er pådagsordenen til orientering og drøftelse.
Punktet indeholder følgende områder:- Orienteringomdenkommendemeddelelseom
industripolitik- Orientering om den nye meddelelse om kulturelle ogkreative sektorer- Orienteringogudvekslingafsynspunkterom
Kommissionens strategi for bæredygtig konkurrence-evne i byggesektoren.- Vedtagelse af rådskonklusionerne om Kommissionensmeddelelse om centrale støtteteknologier og europæiskinnovationspartnerskab om råstoffer.Kommissionens meddelelse om kulturelle og kreative erhvervunderstreger vigtigheden af, at medlemsstaterne og EU skalprioritere indsatsen for de kulturelle og kreative erhverv i ar-bejdet med at skabe vækst i Europa.
Regering er enig i, at de kulturelle og kreative erhverv spilleren vigtig rolle i indsatsen for at skabe vækst og jobs i EU.Kommissionens strategi for bæredygtig konkurrenceevne ibyggesektoren har til formål at styrke konkurrenceevnen ibyggesektoren, og sætte fokus på, hvordan byggesektoren kanbidrage til et mere bæredygtigt samfund.
6/8
Det sidste emne under punktet om europæisk industri politik errådskonklusionerne om centrale støtteteknologier og europæiskinnovationspartnerskab om råstoffer.
Punktet var tidligere et selvstændigt punkt på dagsordenen,men indgår nu under diskussionen om europæisk industripoli-tik.
Rådskonklusionerne understreger nødvendigheden af at tilpas-se og strømline EU's politikker for centrale støtteteknologier,så mulige synergier udnyttes bedst muligt.
De støtteteknologier, der er tale om, er blandt andet mikro- ognanoelektronik og industriel bioteknologi.
Regeringen finder det positivt, at der er fokus på at skabe bedrerammebetingelserteknologier.for udviklingenogbrugen afdisse
[Akten for det indre marked I]
Den sidste sag jeg vil nævne, er Akten for Det Indre Marked.
Akten for Det Indre Marked blev lanceret af Kommissionen iforåret 2011. Den indeholder 12 nøgleinitiativer for vækst fraKommissionen.
7/8
Det er målsætningen at opnå endelig vedtagelse af initiativerneinden udgangen af 2012. Det er dog usikkert, om det kan nås foralle initiativerne.Under det danske EU-formandskab prioriterede vi Akten for DetIndre Marked højt.Af de 12 nøgleinitiativer afsluttede det danske EU-formandskabforslaget, der forbedrer små mellemstore virksomheders adgangtilfinansiering,forslagetogforslagetomomsocialøkonomiskerevisionaf
investeringsfonde
standardiseringssystemet.Derudover vil jeg gerne fremhæve, at det lykkedes at opnå enig-hed om placeringen af den centrale første instans i det fælles eu-ropæiske patentenhedssystem.
Der udestår nu kun, at Rådet og Europa-Parlamentet kan bliveenige om de sidste udeståender i den såkaldte enhedspatentfor-ordning, så hele aftalen kan endeligt vedtages inden udgangen af2012.
På rådsmødet forventer jeg en drøftelse af Akten for Det IndreMarkedogforslageneherisamtenpræsentationaf
Kommissionen af Akten for Det Indre Marked II med dets 12nye nøgleinitiativer.
8/8
I Akten for Det Indre Marked II er det lykkedes os fra Dan-marks side at få sat fingeraftryk på initiativerne, nemlig initia-tiverne om:oE-faktureringoBedre betalingsmuligheder onlineoModerniseringen af reglerne om produktsikkerhedoMobilitet for borgerne
Jeg er særligt glad for, at forslaget om e-fakturering og onlinebetalinger indgår i Kommissionens udspil.
I februar var jeg vært for et møde med mine Europæiske mini-sterkollegaer, hvor vi netop blev enige om, at digitale beta-lingsmuligheder skulle gøres mere gennemsigtige, sikre ogfunktionelle. Herunder at hovedparten af fakturaer skulle sen-des elektronisk i 2020.
På den baggrund ser jeg frem til en god og konstruktiv drøftel-se på rådsmødet.