Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1169070_0001.png
1169070_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
23. oktober 2012

Besvarelse af spørgsmål 362 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalg den 25. september 2012 efter ønske fra Mads Rørvig

(V).

Spørgsmål:

Hvorledes harmonerer regeringens mangedobling af NOx-afgiften medministerens ønske om bedre rammevilkår for erhvervslivet, jf. ministe-rens udsagn i Berlingske Business artikel ”Danmark skal være EuropasSingapore” den 24. september 2012?

Svar:

Mange af de asiatiske økonomier er på grund af deres høje befolknings-tæthed begyndt at stille krav til at reducere luftforurening, herunder ud-ledning af NOx. Det gælder eksempelvis Korea og Kina. Singapore ind-førte faktisk i 2001 det krav, at udstødning fra benzin- og dieselkøretøjerskal opfylde samme standarder som i EU.Med finansloven for 2012 blev afgiften på NOx forhøjet fra 5,2 kr. til 25kr. pr. kg. NOx. Det blev skønnet, at det samlede provenu efter tilbageløbvil være godt ½ mia. kr. (varigt).Provenuet fra NOx-afgiften er et led i finansieringen af en række højtprioriterede initiativer som fx afskaffelse af fattigdomsydelserne. Det erregeringens holdning, at alle bør bidrage hertil – både husholdningerne ogerhvervslivet.Det er fornuftigt at begrænse udledningen af NOx, da det forurener luftenog har store skadelige virkninger for mennesker, natur og miljø. Forhøjel-se af NOx-afgiften har bragt afgiften i bedre balance med den skadesom-kostning, som udledningen påfører miljø og mennesker.Erfaringer fra både ind- og udland viser, at afgiften fører til et betydeligtfald i udledningerne af NOx. De aktuelle danske udledninger er såledesvæsentligt højere end udledningerne i Sverige, hvor der findes en lignen-de ordning med beskatning svarende til 50 svenske kr. pr. kg. I den for-bindelse skal det bemærkes, at når virksomhederne på sigt reducerer de-res udledninger som følge af afgiften, vil det alt andet lige også reducerederes afgiftsbetaling.Der er ingen tvivl om, at højere skatter og afgifter isoleret set øger om-kostningerne for virksomhederne. Men erhvervslivets omkostninger tilskatter og afgifter skal ses i sammenhæng med de øvrige rammevilkår,der er bestemmende for virksomhedernes konkurrenceevne. Således skal
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København KTlf.33 92 33 50Fax33 12 37 78CVR-nr 10 09 24 85[email protected]www.evm.dk
2/2
forhøjelsen af NOx-afgiften ses i sammenhæng med resten af finanslovs-aftalen for 2012, som samlet set bidrager til at fremme vækst og beskæf-tigelse.