Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
25. september 2012
Besvarelse af spørgsmål 344 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 5. september 2012 efter ønske fra Ole Birk Ole-
sen (LA).
Spørgsmål:
I sin besvarelse af ERU L 125 spørgsmål 16 om mæglings- og klageorga-net for ansvarlig virksomhedsadfærd fremhævede ministeren særligt denorske, britiske og hollandske kontaktpunkter som inspirationskilder fordet danske klageorgan. I et notat fra CEPOS af 3. september 2012 frem-går det, at det norske kontaktpunkt er fremkommet med en række be-mærkelsesværdige udtalelser. Blandt andet har det norske kontaktpunktkritiseret et norsk moderselskab fordi dets amerikanske datterselskab ikkelevede op til ”norske arbejdstraditioner” for at hyre arbejdskraft under enlockout, uanset, at selskabet levede op til amerikansk ret og ikke handledei strid med relevante ILO-konventioner (der ikke er ratificeret af USA). Ien anden sag er det norske kontaktpunkt fremkommet med en 53 siderlang udtalelse indeholdende mere end 20 detaljerede anbefalinger. Kanministeren oplyse om det danske mæglings- og klageorgan ligeledes skalbedømme, hvorvidt danske moderselskabers datterselskab- og filialerlever op til danske arbejdslivstraditioner og ikke blot relevante konventi-oner, love og regler, samt om det danske organ forventes at foretage såintensiv og domstolslignende en prøvelse som det norske kontaktpunkt?Svar:
Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd er op-rettet ved Lov nr. 546 af 18. juni 2012 om mæglings- og klageinstitutio-nen for ansvarlig virksomhedsadfærd.Det fremgår af lovens § 3, stk. 1, at mæglings- og klageinstitutionen be-handler sager vedrørende overtrædelser af OECD’s Retningslinjer forMultinationale Virksomheder. Den danske mæglings- og klageinstitutionskal således behandle sager på grundlag heraf.OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder er en internati-onalt anerkendt referenceramme for virksomheders globale ansvarlighed,der indarbejder en lang række internationale standarder og principper,herunder FN’s retningslinjer om menneskerettigheder og erhvervsliv (UNGuiding Principles).Mæglings- og klageinstitutionen skal ikke fungere som en domstol. Derer tale om en ikke-retlig institution, der skal hjælpe parterne til i fælles-skab at finde en løsning på tvister om krænkelser af OECD’s retningslin-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
jer enten ved at hjælpe virksomheden til selv at løse sagen eller ved mæg-ling mellem parterne. Hvis mægling ikke er mulig, eller der er tale omgrove krænkelser af internationale principper, skal institutionen undersø-ge sagen og afgive udtalelse herom.Den nye institution skal gennem klare og veldokumenterede udtalelserskabe den fornødne troværdighed om sit virke til gavn for alle. Nogetsom erhvervsorganisationer har fremhævet vigtigheden af.