Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
21. august 2012
Besvarelse af spørgsmål 296 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 16. juli 2012 efter ønske fra Torsten Schack
Pedersen (V).
Spørgsmål 296:
Er erhvervs- og vækstministeren enig med Forbrugerombudsmanden i, at"..erhvervsdrivende skal være varsomme med at markedsføre en fremti-dig pris, hvis udvikling den erhvervsdrivende ikke selv har nogen indfly-delse på", jf. artiklen ”Anklage: Forbrugerrådet snyder elkunder med pri-serne” i avisen 24timer den 7. juni 2012, og mener ministeren, at detnødvendigvis må betyde, at Forbrugerrådets praksis med at love fremtidi-ge besparelser på elpriser - som er uden for Forbrugerrådets indflydelse -baseret på historiske priser ikke er retvisende?Svar:
Det er Forbrugerombudsmanden, der håndhæver markedsføringsloven,og jeg er enig i det generelle princip, som Forbrugerombudsmanden giverudtryk for i det citat, der refereres til i spørgsmålet.Forbrugerombudsmanden har oplyst, at der ikke er taget konkret stillingtil forholdene omkring Tænk Strøms markedsføring af priser.I de aftaler, som Tænk Strøm har formidlet til forbrugerne, kan priserneifølge mine oplysninger ikke udvikle sig til ugunst for forbrugerne i deførste 12 måneder.Jeg mener umiddelbart ikke, at det er problematisk at udtale sig om,hvorvidt den af Tænk Strøm forhandlede pris udgør en besparelse i for-hold til gennemsnittet i de forgangne 12 måneder, så længe det tydeligtbeskrives, hvordan beregningen er lavet, jf. også min besvarelse af ERUalm. del spm. 290, som jeg i øvrigt henviser til. Men det er som nævntForbrugerombudsmanden, der skal foretage en sådan konkret vurdering ihenhold til markedsføringsloven.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85