Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 6. juli 2012Enhed: International ØkonomiSagsbeh.: HKBSags nr.:Dok nr.:
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har den 29. juni 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 259 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Gaardsted(A).Spørgsmål nr. 259:” Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til dagsordenen for rådsmødet(ØKOFIN) den 10. juli 2012.”Svar:På dagsordenen for ECOFIN den 10. juli 2012 vurderes nedenstående punkterat være relevante for udvalget. For nærmere detaljer om alle sagerne samtdagsordenspunkt 6 om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv omfastlæggelse af en ramme for genopretning og afvikling af kreditinstitutter oginvesteringsselskaber henvises til Økonomi- og Indenrigsministeriets samleno-tat vedrørende ECOFIN den 10. juli 2012, som er oversendt til Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalgets orientering.Dagsordenspunkt 1: Forslag til forordninger vedr. styrket eurosamarbej-
de (”two-pack”)
Kommissionen fremsatte den 23. november 2011 forslag til to forordninger(den såkaldte ”two-pack”) om styrket budgetdisciplin for eurolandene. Det dre-jer sig dels om en forordning vedr. budgetplaner og dels om en forordningvedr. styrket overvågning af eurolande, der har alvorlige finansielle vanskelig-heder.Det danske formandskab opnåede politisk enighed allerede på Rådsmødetden 21. februar 2012, men Europa-Parlamentet har først vedtaget sit politiskeforhandlingsmandat den 13. juni. Det har derfor ikke været muligt at lukke sa-gen med en endelig aftale mellem Rådet og EP. Nu er det op til det cypriotiskeformandskab at gennemføre trialogen og sikre en endelig vedtagelse af two-packen. Reglerne betyder bl.a., at eurolandene skal fremlægge budgetplanermed de vigtigste udgifts- og indtægtsposter samt tiltag for at nå disse mål. Må-let er, at forordningerne kan træde i kraft, inden eurolandene gennemfører de-res nationale processer for finanslovene for 2013.På det kommende ECOFIN ventes det cypriotiske formandskab at lægge op tilen overordnet drøftelse af Parlamentets ændringsforslag.Den danske regering støtter principielt forslag, der understøtter sunde ogholdbare offentlige finanser i euroområdet i overensstemmelse med de fællesregler.
Side 2
Danmark har ikke stemmeret og vil ikke være omfattet af de to forslag til rets-akter, som kun vedrører eurolandene.Dagsordenspunkt 2: Præsentation af det cypriotiske formandskabs ar-
bejdsprogram for ECOFIN
Cypern overtog den 1. juli EU-formandskabet for 2. halvår 2012. Det cyprioti-ske formandskab vil ligesom det danske formandskab stå i krisehåndteringenstegn.Det cypriotiske formandskabsprogram for ECOFIN blev sendt ud den 5. juli ogvil blive præsenteres på ECOFIN 10. juli 2012.Det forventes at cyprioterne vil forsøge at komme hurtigt i mål med nogle af desager, hvor det danske formandskab opnåede en aftale i Rådet, men hvor Par-lamentets processer ikke efterlod tilstrækkelig tid til at nå en endelig aftalemellem Råd og Parlament. Det gælder især de nye, skærpede kapitalkrav tilbankerne samt two-packen om styrket samarbejdet mellem eurolandene.På det økonomisk-politiske område vil cyprioterne prioritere det videre arbejdemed implementeringen af EU’s styrkede økonomiske samarbejde, som blevindledt under dansk formandskab.På det finansielle område vil cyprioterne bl.a. prioritere tre velkendte danskeformandskabsprioriteter, nemlig kapitalkravsdirektivet, forordningen om kredit-vurderingsbureauer samt direktivet om en ramme for genopretning og afviklingaf nødlidende banker.På skatteområdet vil cyprioterne fortsætte arbejdet med rentebeskatningsdi-rektivet og tredjelandsaftalerne samt arbejdet med energibeskatningsdirekti-vet.Fra dansk side kan vi støtte den overordnede prioritering i det cypriotiske ar-bejdsprogram, herunder fokus på implementeringen af det styrkede økonomi-ske samarbejde samt ambitionen om at lukke nogle af de sager, som det dan-ske formandskab ikke havde mulighed for at afslutte med Parlamentet, særligtkapitalkravsreglerne og two-packen.Punkt 3: Opfølgning på DER 28.-29. juni 2012
På ECOFIN ventes der at være en opfølgning på de økonomiske emner, somDER drøftede den 28.-29. juni 2012. Det gælder de landespecifikke anbefalin-ger, som også omtales nedenfor, EU-vækstpagten, og ØMU-rapporten.Statsministeren har tidligere på ugen orienteret udvalget om DER, herunderden videre proces vedr. ØMU-rapporten.Selvom en række af ØMU-rapportens overvejelser og topmødernes konklusio-ner retter sig mod eurolandene, er det muligt, at ikke-eurolande vil kunne del-tage i nogle af initiativerne, hvis de ønsker det.Nogle af idéerne i ØMU-rapporten er relativt vidtgående, herunder forslag, derkan indebære hæftelse for andre landes gæld. Det vides dog fortsat ikke, hvaddisse overvejelser konkret vil resultere i, og hvor langt andre lande, herundereurolandene, er villige til at gå, og i hvilket tempo.
Side 3
ØMU-rapporten skal også ses i lyset af den erklæring, som stats- og rege-ringscheferne fra eurolandene blev enige om natten til fden 29. juni 2012. Er-klæringen indeholder en ambition om at etablere en fælles finansiel tilsynsme-kanisme. Når en sådan fælles tilsynsmekanisme er på plads, skal man kunnerekapitalisere banker i eurolandene direkte fra lånemekanismen ESM. ESM-midlerne behøver således ikke at blive givet som et lån til staten, der herefterindskyder midlerne i bankerne, men som samtidig inkluderer en stigning i gæl-den.Kommissionen vil nu med basis i EU-traktatens artikel 127, stk. 6 fremlæggekonkrete forslag vedr. en fælles tilsynsmekanisme, som Rådet opfordres til athastebehandle inden årets udgang. Det må forventes, at Kommissionen vilfremsætte et forslag, der kan omfatte alle EU27-lande, men med en ikke nær-mere afklaret differentiering mellem eurolande og ikke-eurolande.Det er regeringens holdning, at man ikke på forhånd kan udelukke dansk del-tagelse i nogle af de elementer, som kan komme på tale. Det kan være etstyrket finansielt tilsynssamarbejde i EU, hvis det viser sig at være i dansk in-teresse. Det kan også være et styrket samarbejde om strukturreformer, derunderstøtter vækst og beskæftigelse i forlængelse af europluspagten. Det eromvendt svært at se for sig at vi skulle være med i forslag, der indebærer atdanske skatteyder skulle hæfte for statsgæld i andre lande. Vi må vente og se,hvad de konkrete forslag går ud på.Det er under alle omstændigheder vigtigt for Danmark at være med i de videredrøftelser om disse spørgsmål, da de kan få stor betydning også for os, uansetom Danmark deltager i evt. nye tiltag eller ej. Det gælder ikke mindst drøftel-serne vedr. et mere integreret banksystem. I kraft af den grænseoverskridendekarakter af vores banker (ikke mindst på tværs af de nordiske lande), er det afstor betydning for danske banker og den finansielle stabilitet i Danmark, hvor-dan andre lande organiserer deres finansielle tilsyn, indskydergarantier og af-viklingsordninger.Det forventes, at der vil være lejlighed til at drøfte disse spørgsmål nærmere idet kommende halve år, også i tilknytning til det fortsatte arbejde med den fi-nansielle regulering i EU.Det er også vigtigt at slå fast, at det fortsat er sådan, at det allervigtigste for atEU kan komme ud af krisen og få gang i en holdbar vækst ikke er disse relativtlangsigtede planer, men at fortsætte arbejdet i de enkelte EU-lande med struk-turreformer og konsolidering, som giver orden i økonomien.Punkt 4: Europæisk Semester - landeanbefalinger
Det Europæiske Råd godkendte på mødet den 28.-29. juni de landespecifikkeanbefalinger til alle EU-lande, og de skal nu formelt vedtages på det kommen-de ECOFIN møde. Sagen blev gennemgået i forbindelse med ECOFIN den22. juni.Anbefalingerne er en del af det styrkede økonomiske samarbejde i EU, og etvigtigt værktøj til at sikre en sund økonomi i de enkelte lande til gavn for stabili-tet og velstand i hele EU. Den fortsatte krise gør det helt centralt, at de enkelte
Side 4
lande leverer konkrete tiltag for at følge op på anbefalingerne, ikke mindststrukturreformer og budgetforbedringer for at leve op til EU-henstillingerne. Deter en forudsætning for at få den økonomiske krise under kontrol og komme til-bage på sporet i forhold til vækst og beskæftigelse.Det styrkede økonomiske samarbejde for eksempel gennem det nye ”følg ellerforklar” princip sigter bl.a. på, at de landespecifikke anbefalinger skal have etskarpere og mere målrettet fokus på de udfordringer og reformer, der er mestrelevant for vækst og beskæftigelse i de enkelte lande. Det er i stort omfanglykkedes.På den baggrund kan regeringen støtte vedtagelsen af anbefalingerne.Punkt 5: Kapitalkravsdirektivet
Kapitalkravsdirektivet er et muligt punkt på ECOFIN.Under det danske formandskab har man siden enigheden om et kompromis isagen i Rådet den 15. maj forhandlet intensivt med Europa-Parlamentet for atnå en endelig aftale. Der har været et større antal tekniske trialogmøder underdet danske formandskab.Det er desværre ikke gået så hurtigt, som ønsket, selv om vi fra dansk side harlagt pres på Europa-Parlamentet for at øge tempoet. Desuden har forhandlin-gerne endnu ikke gjort det helt klart, hvad der er de centrale udeståender. Påden baggrund forventes det ikke, at der på det kommende ECOFIN skal tagesstilling til et samlet kompromis med Europa-Parlamentet.Nogle af de emner, der skal drøfte med Europa-Parlamentet, vil formentligvedrøre f.eks. aflønning og god selskabsledelse. Det er dog for tidligt at gånærmere ind i denne diskussion nu, hvor de mulige elementer i et kompromisikke kendes. Fra dansk side bakker vi fuldt op om Rådets kompromis, somblev landet under det danske formandskab, også på disse punkter.For så vidt angår dansk realkredit arbejder vi fortsat for at fastholde den til-fredsstillende løsning, der blev fundet i Rådet på dette spørgsmål.Dagsordenspunkt 7: Kommissionens forslag om en revideret henstilling
til Spanien
Kommissionen ventes den 6. juli 2012 at fremsætte forslag om at revidereSpaniens henstilling. Forslaget ventes vedtaget af ECOFIN på det kommenderådsmøde. Den reviderede henstilling ventes at indebære, at Spanien får ét årekstra til at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP, dvs. fristen udskydes fra2013 til 2014.Kommissionens ventes at lægge op til flg. krav:1) at Spanien skal fremlægge et flerårigt budget, som dækker resten af 2012samt 2013 og 2014, og som sikrer at underskuddet bringes holdbart under 3pct. i 2014,2) Spanien skal gennemføre årlige finanspolitisk stramninger på mindst 1 ½pct. af BNP, samt3) at Spanien skal bringe orden i de spanske regioners økonomi, så tidligerebudgetoverskridelser undgås.
Side 5
Kommissionens forslag ventes at henvise til Stabilitets- og Vækstpagtens for-melle betingelser for at udskyde fristen. Forslaget ventes således at gøre gæl-dende, at Spaniens gennemførte og planlagte gennemsnitlige årlige stramnin-ger er i overensstemmelse med den nuværende henstilling, og at den økono-miske udvikling er svagere end skønnet på tidspunktet for henstillingen.Regeringen støtter det ventede forslag om en revideret henstilling, der giverSpanien ét år ekstra til at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP, idet detforudsætter, at Stabilitets- og Vækstpagtens betingelser for ændring af henstil-linger er opfyldt, og lægger samtidig vægt på at Spanien efterlever den nyehenstilling.Med venlig hilsen
Margrethe Vestager