Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
3. oktober 2012
Endelig besvarelse af spørgsmål 240 alm. del stillet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 21. juni 2012.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Danske Færger vedrørendeLNG - Flydende Natur Gas til skibsfarten, jf. ERU alm. del - bilag 292.Svar:
Idet der henvises til det foreløbige svar oversendt til Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget den 13. juli 2012, fremsendes hermed et endeligt svar påspørgsmål 240 alm. del.Jeg er generelt positiv over for, at vi ser nærmere på at udnytte de er-hvervsmæssige og miljømæssige fordele, som LNG som brændstof tilskibsfarten kan rumme.Som det fremgår af materialet fra Danske Færger om flydende naturgas(LNG) til skibsfarten, har LNG som brændstof til færger nogle klare mil-jømæssige fordele. Opbygning af en LNG-infrastruktur til brug for skibs-farten er dog en afgørende forudsætning for, at LNG kan blive et konkur-rencedygtigt alternativt brændstof ikke mindst for nærskibsfarten. Der ar-bejdes i øjeblikket aktivt på projekter, som netop skal facilitere opbygningaf en LNG-infrastruktur. LNG er ligeledes et emne, som der har væretdrøftet i forbindelse med arbejdet i Vækstteamet for Det Blå Danmark.Opbygning af LNG-infrastrukturSøfartsstyrelsen har oplyst, at styrelsen har koordineret et EU-projekt ometablering af en infrastruktur for flydende naturgas i Nordeuropa. Projektethedder ”En Nordeuropæisk Infrastruktur for LNG”. Projektets resultaterblev offentliggjort i maj 2012. Rapporten kan findes på Søfartsstyrelsenshjemmeside. Hovedformålet med projektet var at komme med anbefalin-ger til, hvordan man bedst etablerer en infrastruktur, der gør det muligt atanvende LNG som brændstof i skibe.Baggrunden for projektet er, at der fra og med 2015 kun kan anvendesfuelolie med et maksimalt indhold af svovl på 0,1 % i Den Engelske Ka-nal, Nordsøen og Østersøen. Denne begrænsning skaber mulighed for atgøre det økonomisk rentabelt at bruge LNG, der samtidig er mere miljø-og klimavenligt.Projektet viser, at LNG er et konkurrencedygtigt alternativ til anvendelsenaf den svovlfattige olie. Det kræver dog, at der etableres en effektiv infra-struktur, hvor LNG’en distribueres gennem et net af skibe og lastbiler til
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
lokale terminaler eller direkte til skibe, der anvender LNG som brændstof.En sådan infrastruktur er forbundet med store investeringer, som samtidiger kendetegnet ved en svag kapacitetsudnyttelse i starten på grund af enbegrænset efterspørgsel.Søfartsstyrelsen har endvidere oplyst, at der i EU-projektet indgår et pilot-projekt, hvorefter LNG-drevne færger i 2013 skal indsættes i egentlig ru-tedrift med passagerer, personbiler, lastbiler og trailere.Endeligt har styrelsen oplyst, at et EU-støttet projekt ”LNG i BaltiskeHavne” netop er påbegyndt. Projektet tager udgangspunkt i et nordeuropæ-isk LNG-infrastrukturprojekt. Formålet er udvikling af LNG-bunkringsinstallationer for skibe i havne. Fra dansk side deltager ÅrhusHavn og København-Malmø Havn.Regulering i forhold til forsyning med LNGEnergistyrelsen, der administrerer reglerne om forsyning med LNG, haroplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:”Etablering af en LNG-virksomhed, herunder også LNG-virksomheder tilbunkring af skibe, kræver særskilt bevilling i medfør af § 10 i lov om na-turgasforsyning. For at opnå bevillingen stilles der efter loven en rækkekrav, herunder at ansøgeren har den fornødne sagkundskab og økonomiskebaggrund. Loven stiller også andre krav, fx vedrørende beredskab m.m.Herudover kræver loven, jf. § 16 i lov om naturgasforsyning, at der udste-des tilladelse til etablering af LNG-faciliteter, herunder fx også anlæg ihavne. Tilladelsen, der udstedes af energi-, klima- og bygningsministerenkan kun gives, hvis ansøgeren kan dokumentere, at der er tilstrækkeligtbehov for LNG-faciliteten.Energistyrelsen er ikke bekendt med, at der til det beskrevne projekt fraDanske Færger er indsendt ansøgninger om bevilling eller tilladelser. Enkonkret stillingtagen til om lovens krav ville være opfyldt vil forudsætte, atde interesserede parter tager sådanne initiativer.”Sikkerhedsmæssige forhold og regler vedrørende anlægBeredskabsstyrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:”Beredskabsstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at naturgas er enbrandfarlig gas, der i tilfælde af udslip både kan give anledning til brandog eksplosion. En LNG-terminal, som omfatter lagerfaciliteter til LNG, erderfor en brand- og eksplosionsfarlig virksomhed, som er omfattet af Be-redskabsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1444 af 15. december 2010 (medsenere ændring) om tekniske forskrifter for gasser. Dette indebærer, at derskal søges om tilladelse til etablering af terminalen hos den pågældendekommune (det kommunale redningsberedskab). Hvis lagerkapaciteten
3/3
overstiger 10.000 kg LNG, skal Beredskabsstyrelsen stille vilkår for tilla-delsen.Det bemærkes, at oplag af LNG i henstillede tankbiler sidestilles med op-lag af LNG i stationære tanke i henhold til beredskabslovgivningen, daoplagene i al væsentlighed udgør den samme risiko.Hvis lagerkapaciteten overstiger 50 tons, er en LNG-terminal endvidereomfattet af Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1666 af 14. december2006 om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (”risiko-bekendtgørelsen”). Bekendtgørelsen implementerer Rådets direktiv96/82/EF med samme titel og henter hjemmel i både miljøbeskyttelseslo-ven, beredskabsloven, planloven og arbejdsmiljøloven. I risikobekendtgø-relsen er der krav om, at der inden etablering af en virksomhed omfattet afreglerne skal indsendes en anmeldelse til kommunen (miljømyndigheden)samt et sikkerhedsdokument, der beskriver virksomhedens plan for fore-byggelse af større uheld, herunder at der er foretaget en risikoanalyse.Myndighederne på området træffer hver især afgørelse om, hvorvidt etab-leringen kan godkendes. Hvis lagerkapaciteten overstiger 200 tons, er derskærpede krav efter samme bekendtgørelse.Beredskabsstyrelsen skal henlede opmærksomheden på, at en særlig ud-fordring for etablering af LNG-terminaler med større lagertanke i færge-havne kan være, at færgehavne ofte har en beliggenhed forholdsvis tæt påbebyggelse eller befærdede byområder, og at opmarchområdet på færge-havnen i sig selv er et sted, hvor der færdes mange mennesker. Det kanderfor være vanskeligt at opnå en passende sikkerhedsafstand til følsombebyggelse og arealanvendelse.Når det drejer sig om nye anlæg spiller VVM-reglerne (Vurdering af Virk-ninger på Miljøet) en afgørende rolle i tidsforløbet. VVM-reglerne henhø-rer under Miljøministeriet.I relation til LNG-anlæg forholder Beredskabsstyrelsen sig alene til desikkerhedsmæssige aspekter, og sådanne anlæg bliver i den sammenhængbehandlet som andre anlæg med tilsvarende brandfarlige gasser. Styrelsenhar derfor ikke iværksat særlige initiativer for at fremme implementerin-gen af LNG.Det kan oplyses, at Beredskabsstyrelsen på et møde den 8. juni 2011 iAarhus på invitation fra Partnerskab for Renere Skibstrafik (DanmarksRederiforening og Miljøstyrelsen) og Aarhus Havn orienterede om regler-ne for LNG-anlæg i relation til beredskabslovgivningen.Beredskabsstyrelsen har endnu ikke haft konkrete godkendelsessager omoprettelse af LNG-infrastruktur i relation til den maritime sektor.”