Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 13. juni 2012Enhed: International ØkonomiSagsbeh.: HKBSags nr.:Dok nr.:
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har den 11. juni 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 235 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Gaardsted(A).Spørgsmål nr. 235:”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til dagsordenen for rådsmødet(ØKOFIN) den 22. juni 2012.”Svar:På dagsordenen for ECOFIN den 22. juni 2012 vurderes nedenstående punk-ter at være relevante for udvalget. For nærmere detaljer om alle sagerne samtdagsordenspunkt 6 om Konvergensrapport fra Kommissionen (2012) og punkt7 opfølgning på G20-topmødet den 18.-19. juni 2012 henvises til Økonomi- ogIndenrigsministeriets samlenotat vedrørende ECOFIN den 22. juni 2012, somer oversendt til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets orientering.
Dagsordenspunkt 4: Forberedelse af DER den 28.-29. juni 2012: Det Eu-
ropæiske Semester: Udtalelser og anbefalinger om medlemslandenes
stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer
Kommissionen har den 30. maj fremlagt landeanalyser og udkast til anbefalin-ger som led i afslutningen af dette års europæiske semester. ECOFIN skal nuvedtage udtalelser om landenes stabilitets- og konvergensprogrammer samtlandespecifikke anbefalinger. DER vil skulle godkende anbefalingerne på top-mødet den 28.-29. juni.Hvor der i semesterets første fase var fokus på de økonomiske udfordringerfor EU som helhed, er der her i sidste fase fokus på, hvad hvert enkelt med-lemsland bør gøre. I lyset af de betydelige økonomiske udfordringer, er dethelt afgørende, at de enkelte lande nu leverer de konkrete tiltag, der skal til forat adressere disse udfordringer, ikke mindst strukturreformer og efterlevelse afEU-henstillingerne. Det er vigtigt for at få den økonomiske krise under kontrolog komme tilbage på sporet i forhold til vækst og beskæftigelse.De landespecifikke anbefalinger er en central del af det styrkede økonomiskesamarbejde i EU, og er et vigtigt værktøj til at sikre en sund økonomi i de en-kelte lande til gavn for stabilitet og velstand i hele EU.Generelt er der tale om gode analyser og udkast til anbefalinger fra Kommissi-onen. Der er generelt fokus på de vigtigste og mest presserende udfordringer ide respektive lande. Det gælder landenes forskellige behov for yderligere kon-
Side 2
solideringstiltag og forskellige behov for strukturreformer. Det gælder også fo-kus på makroøkonomiske ubalancer i en række lande, herunder tab af konkur-renceevne og fortsatte sårbarheder i den finansielle sektor.Der ventes bred enighed om anbefalingerne, og der er derfor tale om en fællespolitisk forpligtelse, der både har ejerskab i EU som helhed og i hvert enkeltland. Nu skal landene følge op gennem konkrete initiativer til at efterleve anbe-falingerne.For Danmarks vedkommende peger Kommissionens analyser og udkast tilanbefalinger generelt på de udfordringer, som regeringen allerede har fokuspå. Det gælder f.eks. fortsat fokus på efterlevelsen af EU-henstillingen om atkonsolidere de offentlige finanser strukturelt med 1½ pct. af BNP fra 2010 til2013 og sikre et underskud under 3 pct. af BNP i 2013, som Danmark er påsporet til at opfylde. Det gælder også anbefalingen om fortsat fokus på at øgearbejdsudbud og beskæftigelse gennem reformer, der i øvrigt er i god over-ensstemmelse med regeringens planer. Det gælder også fokus på at få mereafkast af investeringerne i vores uddannelsessystem og på at øge konkurren-cen mv.Endelig lægger Kommissionen i lighed med sidste år op til en anbefaling om atoverveje tiltag til at styrke stabiliteten på boligmarkedet og i det finansielle sy-stem og at gennemgå boligbeskatningen. Også hér er der initiativer i gang.Regeringen kan støtte de ventede udtalelser og landeanbefalinger.Dagsordenspunkt 5: Rådsbeslutninger vedrørende Stabilitets- og
Vækstpagten
ECOFIN ventes at ophæve Bulgariens og Tysklands procedurer for ufor-holdsmæssigt store underskud. EU’s regler siger, at et land kan få ophævetsin henstilling, hvis (og kun hvis) faktiske EU-tal viser, at underskuddet erbragt ned under 3 pct. af BNP, og hvis Kommissionens prognose peger på, atunderskuddet vil forblive under 3 pct. af BNP fremadrettet.De to lande opfylder disse betingelser. Bulgarien har således bragt under-skuddet holdbart under 3 pct. af BNP til fristen i 2011. Tysklands henstillinghar først frist i 2013, men da Tyskland har bragt underskuddet holdbart under3 procent allerede i 2011 kan proceduren ophæves før end forventet.Regeringen støtter ophævelsen af henstillingerne for Bulgarien og Tyskland.EU-Kommissionen har desuden fremsat forslag om at ophæve Ungarns delvi-se suspension af midler under samhørighedsfonden pr. 1. januar 2013, somblev vedtaget på rådsmødet den 13. marts i år. Ophævelsen er baseret på denvurdering, at Ungarn foreløbigt har gennemført tilstrækkelige tiltag for at efter-leve den seneste henstilling. De seneste skøn peger på, at underskuddet bli-ver bragt holdbart under 3-pct.’s grænsen i 2012.Processen vedr. Ungarn er et eksempel på, at den makroøkonomiske kondi-tionalitet virker efter hensigten. Beslutningen om en betinget suspension skab-te således det nødvendige incitament for Ungarn til at gennemføre de påkræ-
Side 3
vede finanspolitiske stramninger.Regeringen støtter Kommissionens vurdering og forslag, men understregernødvendigheden af, at Ungarn sikrer fuld gennemførelse af tiltagene, så kon-solideringen ikke skrider igen.Dagsordenspunkt 8: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om fastlæggelse af en ramme for genopretning og afvikling af kreditinsti-
tutter og investeringsselskaber
Kommissionen har den 6. juni fremlagt forslag vedr. krisehåndtering i banksek-toren – forslaget vedrører bl.a. forebyggelse, tidlig indgriben og afvikling afnødlidende banker. Kommissionen vil præsentere forslaget på det kommendeECOFIN, men der forventes ikke nogen substansdrøftelse nu. Det danskeformandskab vil igangsætte den tekniske behandling snarest.En hovedpointe med forslaget er at sikre, at det ved fremtidige kriser ikke ernødvendigt for skatteyderne at redde bankerne, men at der findes alternativer iform af ordnede afviklinger mv., som hverken går ud over den finansielle stabi-litet, eller de offentlige kasser. Forslaget er på mange fronter en europæiskversion af det set-up, vi har haft i Danmark siden efteråret 2010 (bankpakkeIII), og som vi efterfølgende har raffineret yderligere.Regeringen er derfor tilfreds med, at Kommissionen nu har fremlagt sit forslag,og navnlig at Kommissionen i sit forslag har inkluderet muligheden for, at afvik-lingen af nødlidende banker kan finansieres ved at nedskrive aktionærers ogkreditorers tilgodehavender på linje med principperne i bankpakke III. Forsla-get rummer dog mange forskellige elementer. Nogle er nye - også i en danskkontekst - og vi har endnu til gode at vurdere disse nærmere. Folketinget vil pålinje med sædvanlig praksis få et grund- og nærhedsnotat om sagen, og sagenvil blive forlagt Folketingets Europaudvalg forud for fremtidige politiske drøftel-ser.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager