Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1132017_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
6. juni 2012

Besvarelse af spørgsmål 205 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 14. maj 2012 efter ønske fra Torsten Schack

Pedersen (V).

Spørgsmål 205:

Ministeren bedes begrunde, hvorfor det fortsat er relevant at give et til-skud på 18. mio. kr. årligt til Forbrugerrådet, for at rådet kan være for-brugernes vagthund, givet at Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldalåbent erkender, at Forbrugerrådet med sit nye tiltag på el-markedet vilvære ude af stand til troværdigt at kritisere konkurrenter og markedsaktø-rer og givet, at Forbrugerrådet trods dette faktum vil udvide de kommer-cielle aktiviteter til også at omfatte mobiltelefoni, internet og kabel-tv,som det fremgår af avisen 24timer den 3. maj 2012 i artiklen ”Forbruger-rådet sælger sin uvildighed”?

Svar:

Der er nogle markeder, som forbrugerne har svært ved at gennemskue, oghvor konkurrencen ikke fungerer optimalt. Her kan initiativer som detkonkrete virke konkurrencefremmende. Overfor dette står imidlertid, atForbrugerrådet begrænser sine muligheder for at udtale sig uvildigt pådisse markeder, hvis de selv bliver en aktør.Jeg mener, at Forbrugerrådet nøje bør overveje fordele og ulemper ved atigangsætte denne slags aktiviteter.Med henvisning til mine besvarelser af spørgsmål ERU 182, 186 og 204mener jeg ikke, at Forbrugerrådets aktiviteter i datterselskabet Tænk MerA/S på nuværende tidspunkt giver anledning til overvejelser i forhold tildet statslige tilskud.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk