Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
16. maj 2012
Besvarelse af spørgsmål 151 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 18. april 2012 efter ønske fra Karina Adsbøl
(DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan Ankenævnet for forsikring funge-rer, herunder antallet af sager, antallet af afgjorte sager og sager henvisttil privat søgsmål. Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvor-dan ankenævnets arbejde kan forbedres og styrkes, så nævnet behandlerflere sager, behandler dem hurtigere og henviser færre sager til privatesøgsmål.Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Ankenævnet for For-sikring.Indledningsvis vil jeg pege på, at det fremgår af Ankenævnets redegørel-se, at de stiftende organisationer og sekretariatet har megen fokus påsagsbehandlingstiden og løbende er i dialog om muligheder for forbed-ring af denne. Som følge deraf, har Ankenævnet også en forventning om,at sagsbehandlingstiden vil kunne nedbringes inden årets udgang. Anke-nævnet har derudover oplyst, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstidpt. er på 9 måneder.Jeg kan derudover henholde mig til redegørelsen fra Ankenævnet:”Ankenævnet for Forsikring er etableret i 1975 af Forbrugerrådet og For-sikring & Pension. Nævnet er godkendt i medfør af § 5 i Lov om Forbru-gerklager. Godkendelsen gælder frem til 31/12 2012.Godkendelsen er sket på grundlag af nævnets vedtægter, som de stiftendeorganisationer har vedtaget.Klagebehandlingen foregår således, at forbrugeren indgiver en klage ogbetaler et klagegebyr, hvorefter sagen startes op i forhold til det indklage-de selskab.Hvis selskabet ikke imødekommer klageren, begynder der en udvekslingaf synspunkter mellem parterne. Denne fase vil typisk vare nogle måne-der afhængig af, hvor mange indlæg parterne har i sagen. Hver gang enpart er kommet med et indlæg, skal den anden part underrettes og somudgangspunkt have lejlighed til at kommentere dette. Hvis der skal ind-hentes oplysninger fra 3. mand, eksempelvis hospitaler, læge eller politi,
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/4
kan der gå en del tid. Hvis parterne anvender advokat, vil sagen som regelogså trække ud.Når sagen er færdigkorresponderet, udarbejder en jurist i sekretariatet etudkast til en afgørelse. Dette kontrolleres af en erfaren jurist, hvoreftersagen er klar til berammelse til nævnsbehandling, idet sekretariatet ikkekan træffe afgørelse i sagerne.Ved berammelsen skal sekretariatet sikre, at nævnsmedlemmer, der del-tager i sagen, ikke er ansat eller har en tilknytning til det selskab, somklagen vedrører, således at de er inhabile til at deltage i behandlingen afsagen. Sekretariatet skal også tage hensyn til, om hvem af nævnsmed-lemmerne, der kan give møde den pågældende dag.Disse forhold kan bevirke, at sager, der ellers er klar til berammelse, måafvente et senere nævnsmøde.De sager, der skal behandles på et nævnsmøde, fremsendes til de nævns-medlemmer, der skal deltage i sagen 4 uger før nævnsmødet. Dette ernødvendigt, hvis nævnsmedlemmerne skal have mulighed for at sætte sigind i de mange sager, der skal behandles på mødet.Nævnet består af en formand, der er dommer, og et antal repræsentanterudpeget af de stiftende organisationer. Hvis sagen ikke kan afgøres afformanden alene, deltager der 3 eller 5 nævnsmedlemmer i behandlingen.På nævnsmødet afgøres sagerne ved afstemning, og nævnets formandudarbejder efterfølgende præmisser eller godkender sekretariatets forslagtil sådanne. Når disse er modtaget af sekretariatet, renskrives afgørelsen,der herefter underskrives af formanden og fremsendes til parterne.StatistikAntallet af ankenævnsklager har været stabilt de sidste 5 år. Antallet afklager udgør mellem 2.100 og 2.200 klager om året. Ca. 400 af disse kla-ger løses i den første fase uden nævnsbehandling. Nævnet skal derforpåregne at træffe afgørelse i 1.700 - 1.800 sager om året.Som ovenfor anført varetages formandskabet af en dommer. Dommerenskal have tilladelse af Bibeskæftigelsesnævnet til at påtage sig hvervet,ligesom der er fastsat indtægtsgrænse for, hvad dommerne må tjene vedsådan bibeskæftigelse. Ankenævnet for Forsikring har fået godkendt 3dommere. Dommerne har hver især påtaget sig 8 møder om året. Derafholdes således 24 møder om året, hvor der afgøres ankenævnssager. Påhvert ankenævnsmøde skal der behandles mellem 70 - 75 sager, hvilketnævnet anser for en øvre grænse for, hvad der er forsvarligt.Antallet af nævnsbehandlede sager har de sidste 5 år udgjort:
3/4
20111687
20101493
20091568
20081923
20072127
Når tallet varierer, som det gør, skyldes det hovedsagligt to forhold. Ju-ristfaget er i dag et kvindefag, og vi er af resursemæssige grunde nødsa-get til at rekruttere direkte fra universiteterne. Vi er derfor udsat for hyp-pige barsler. Det kan være en enkelt medarbejder, men det kan også være3 på samme tid. Herudover rekrutterer forsikringsselskaber og advokaterjævnligt yngre jurister.Disse forhold gør, at vi har unge jurister, hvis erfaring svinger meget, ogderfor svinger vor produktion også meget.I øjeblikket mener vi - trods flere barsler - at være på vej op af en bølge-dal. Der er i øjeblikket en tilpas erfaring hos juristerne, og vi kan behand-le lidt flere sager, end vi modtager. Nævnet har accepteret at påtage sig etekstra møde, således at vi i år holder 25 møder. Vi har derfor begrundethåb om, at sagsbehandlingstiden ved årsskiftet er nedbragt til 8 - 10 må-neder for 2/3 af sagernes vedkommende, og forhåbentlig kan den ned-bringes yderligere i 2013. De stiftende organisationer og sekretariatet harmegen fokus på sagsbehandlingstiden og er løbende i dialog om mulig-heder for forbedring af denne. Vedlagte graf viser udviklingen af aktivesager.Andelen af sager, der henvises til domstolsbehandling, har i de sidste 5 åri procent udgjort:20116,520104,420094,820083,920073,3
Afvisninger sker med henvisning til § 4 i nævnets vedtægter, der lyder:"Stk. 1. Nævnet kan afvise sager, som på grund af deres principielle juri-diske karakter, usikkerhed om bedømmelsen af de fremkomne faktiskeoplysninger, tvivl vedrørende dansk eller fremmed rets anvendelse påforholdet eller af andre særlige grunde findes at burde afgøres ved dom-stolene. Nævnet kan endvidere afvise sager, til hvis afgørelse der krævesen særlig bygningsteknisk, medicinsk eller forsikringsmatematisk fag-kundskab. Er en klage eller sagens akter, herunder forsikringspapirerne,affattet på et fremmed sprog, kan nævnet afvise sagen, hvis nævnet ikkehar tilstrækkelig kendskab til det pågældende sprog til at kunne behandlesagen forsvarligt.
Stk. 2. Afvisning i henhold til stk. 1 skal ledsages af generelle oplysnin-ger om adgang til i Danmark at indbringe sagen for domstolene ellereventuelle andre kompetente ankenævn, om mulighed for at få retshjælpeller søge fri proces samt om anvendelse af eventuel retshjælpsforsikring.
4/4
…"Det er således ved etableringen af nævnet forudset, at der vil være vissetyper af sager, der ikke er egnet til nævnsbehandling, men som i givetfald må foregå ved domstolene.Ankenævnet for Forsikring bestræber sig på at realitetsbehandle klagerne,hvilket vi da også mener, at ovennævnte statistik er udtryk for. At nævnetafviser en sag og henviser til bedømmelse ved domstolene kan da hellerikke ubetinget siges at være negativt for en klager, idet han herefter ty-pisk vil kunne opnå retshjælpsdækning til sagen, hvis tvisten ellers falderinden for forsikringens område.”Graf over aktive sager i Ankenævnet for Forsikring: