Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
23. april 2012
Besvarelse af spørgsmål 150 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 4. april 2012.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvad der er den maksimale bindingsperiodeog hvilket opsigelsesvarsel som forbrugerne kan pålægges, såfremt demodtager tv-signal fra en kommerciel leverandør via en privat antenne-forening?Svar:
Efter forbrugeraftalelovens § 25, stk. 1, skal en aftale med en forbrugerom løbende levering af varer eller tjenesteydelser kunne opsiges med enmåneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder fraaftalens indgåelse. Det betyder, at forbrugeren maksimalt kan bindes i 6til 7 måneder. Bestemmelsen gælder for aftaler, der indgås eller forlæn-ges efter den 1. januar 2010.For aftaler vedrørende levering af tv-programmer, hvor den erhvervsdri-vende som led i aftalen har stillet modtageudstyr til rådighed for forbru-geren, gælder den maksimale bindingsperiode dog kun, hvis aftalen erindgået efter 1. januar 2012.Før § 25’s ikrafttrædelse var spørgsmålet om, hvor længe en udbyder aftv-programmer kunne binde sine kunder ikke reguleret ved lov. Uansetdette, kan et vilkår, hvorefter forbrugeren bindes i en længere periode,være i strid med god markedsføringsskik. Det kræver, at et aftalevilkårfraviger almindelige aftale- eller obligationsretlige principper til skade forden svage part, uden at fravigelsen samtidig er udtryk for, at det i kraft afforholdets særlige omstændigheder repræsenterer en rimelig afvejning afde modstående interesser. Endvidere vil vilkåret kunne lempes eller til-sidesættes efter aftalelovens regler herom.Det beror på en konkret vurdering, om en antenneforening er forbruger ilovgivningens forstand. Finder de særlige forbrugerbeskyttende reglerikke anvendelse, er der ikke fastsat en maksimal bindingsperiode.Der foreligger en forbrugeraftale, når en erhvervsdrivende indgår en afta-le med en person – herunder også en juridisk person – der hovedsageligthandler uden for sit erhverv.Ifølge Forbrugerombudsmanden kan en forening være omfattet af de for-brugerbeskyttende regler, hvis foreningen må anses for at være en sam-menslutning, der varetager medlemmernes private økonomiske interesser– fx ved at indgå aftale om levering af signalforsyning til medlemmerne,og ved at forhandle fordelagtige priser for medlemmerne. Er det tilfældet,
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
skal en erhvervsdrivende, der indgår aftale med en sådan forening, over-holde de særlige forbrugerbeskyttende regler, der gælder for aftalen.Det beror således på en konkret vurdering, om en antenneforening hoved-sageligt handler uden for sit erhverv, når den indgår sådanne aftaler medtv-udbydere.Hvis en antenneforening er at betragte som erhvervsdrivende, skal anten-neforeningen i forhold til forbrugeren iagttage de særlige forbrugerbe-skyttende regler.Hvis foreningen derimod alene varetager medlemmernes private interes-ser, vil forholdet mellem foreningen og de enkelte medlemmer skulleafgøres efter de gældende vedtægter.