Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
3. maj 2012
Besvarelse af spørgsmål 148 alm. del stillet af Erhvervs- Vækst- og
Eksportudvalget den 30. marts 2012 efter ønske fra Hans Christian
Schmidt (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende samtlige tilsyns- og inspektionsrapporter, derindeholder oplysninger om Finanstilsynets inspektioner i nedennævntepengeinstitutter i perioden fra 2000 til og med 2011, og vil ministerenoversende Finanstilsynets redegørelser af årsagerne til krak i de neden-nævnte banker.Bank TrelleborgRoskilde BankForstædernes BankFionia BankLøkken SparekasseFjordbank MorsMax BankSvar:
I henhold til § 354, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, er Finanstilsy-nets ansatte underlagt en særlig tavshedspligt, der medfører, at de ansatteer forpligtede til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de fårkendskab til gennem tilsynsvirksomheden.Samme tavshedspligt er jeg som minister underlagt i medfør af § 354, stk.7, såfremt jeg som led i mit overordnede tilsyn med Finanstilsynet mod-tager fortrolige oplysninger, jf. § 354, stk. 6, nr. 3.Folketinget har til ovennævnte tavshedspligt vedtaget en række helt kon-krete undtagelser, herunder undtagelsen i § 354, stk. 6, nr. 8, hvorefterFinanstilsynet har mulighed for at videregive oplysninger til Folketingetsstående udvalg vedrørende en finansiel virksomheds generelle økonomi-ske forhold, for så vidt angår krisehåndtering af finansielle virksomheder,når der træffes beslutning om, hvorvidt staten skal yde garanti eller stillemidler til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse med den parlamenta-riske kontrol i sådanne sager.Tilsyns- og inspektionsrapporter kan imidlertid ikke karakteriseres somværende oplysninger om generelle økonomiske forhold, fordi rapporternetillige kan indeholde oplysninger om kundeforhold og forretningshemme-ligheder, der samt øvrige oplysninger vedr. andet end generelle økonomi-ske forhold.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
På baggrund heraf og det overordnede hensyn bag den særlige tavsheds-pligt, er det derfor vurderingen, at det ikke i henhold til den gældendeundtagelsesbestemmelse i § 354, stk. 6, nr. 8 er muligt at oversende Fi-nanstilsynets tilsyns- og inspektionsrapporter til udvalget. Det selvom derer tale om pengeinstitutter, der ikke længere driver virksomhed.Siden bestemmelsen om den særlige tavshedspligt for første gang blevindsat i § 50 a, stk. 1, i bank- og sparekasseloven, (lov nr. 308 af 16. maj1990), er der blevet åbnet betydeligt op for, at Finanstilsynet kan videre-give oplysninger til blandt andet Folketinget og offentligheden. I forbin-delse hermed blev der med lov nr. 133 af 24. februar 2009 åbnet op forvideregivelse af Finanstilsynets oplysninger til offentligheden ved indsæt-telsen af § 352 a. Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at Finanstilsynetblandt andet i tilfælde, hvor en finansiel virksomhed er gået konkurs ellerstørstedelen af den finansielle virksomheds drift er ophørt eller overdra-get, skal udarbejde en redegørelse for årsagerne hertil, som Finanstilsynetefterfølgende er forpligtet til at offentliggøre, jf. stk. 2.Med bekendtgørelse nr. 1240 af 16. december 2011 om finansielle virk-somheders og investeringsforeningers m.v. pligt til at offentliggøre Fi-nanstilsynets vurdering af virksomheden og investeringsforeningen m.v.,skal en finansiel virksomhed tillige offentliggøre den af Finanstilsynetudarbejdede redegørelse i henhold til § 352 a.På baggrund af § 352 a, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed og oven-nævnte bekendtgørelse fremsendes derfor redegørelse for Roskilde Bank.Tilsvarende redegørelser for Fionia Bank og Løkken Sparekasse er underudarbejdelse.I forhold til Bank Trelleborg og Forstædernes Bank har Finanstilsynetikke udarbejdet redegørelser, da der for disse institutter blev fundet priva-te løsninger, uden statslige midler.For så vidt angår Fjordbank Mors og Max Bank, så afventer Finanstilsy-net Finansiel Stabilitet A/S’ advokatredegørelser for disse to banker, daresultaterne af disse inddrages i forhold til vurdering af eventuelle straffe-retlige sanktioner, da disse kan indeholde oplysninger om forhold, som errelevante at få med i en § 352 a redegørelse.