Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
2. marts 2012
Udviklingspakken
Initiativer til fremme af især små og mellemstore virksomheders
finansiering
Der er indgået aftale mellem regeringen (S, SF, RV) og Venstre, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Konservative om initiativer til fremme afisær små og mellemstore virksomheders finansiering (Udviklingspakken).Baggrund
Danmark har gennem de seneste par år, ligesom resten af verden, væretpåvirket af den finansielle og økonomiske krise.Krisen har indebåret, at især små og mellemstore virksomheder har fåetsværere ved at opnå bankfinansiering. Det skyldes bl.a., at pengeinstitut-terne har indkasseret store tab på udlån og er blevet mere forsigtige, og atmange mindre virksomheder har en ret beskeden egenkapital.Den seneste udlånsredegørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet fra de-cember 2011 viser, at kreditmulighederne er blevet strammet for især småog mellemstore erhvervsvirksomheder. Derudover nedbringer en rækkepengeinstitutter deres eksponering til erhvervsvirksomheder specielt in-den for de konjunkturfølsomme brancher samt fast ejendom og landbrug.Meget tyder på, at dybden af den finansielle krise indebærer, at de mindrevirksomheders vanskeligheder ved at opnå finansiering vil gøre sig gæl-dende i en årrække fremover.Der er tidligere iværksat initiativer – bl.a. i forbindelse med bankpakker-ne – for at fremme virksomhedernes adgang til finansiering. I lyset af denfortsat stramme finansieringssituation er der behov for en styrket indsatsmed fokus på at gå fra afvikling til udvikling.Initiativer
Der lanceres derfor en større udviklingspakke med initiativer til fremmeaf især små og mellemstore virksomheders finansiering. Pakken retter sigmod tre felter:1. Opsplitning af FIH, hvor ejendomsdelen udskilles. Det vilforbedre FIH’s for at yde lån til især små og mellemstorevirksomheder.2. Der søges etableret et landbrugsfinansieringsinstitut, som kanmedvirke til, at levedygtige landbrug får bedre muligheder for fi-nansiering af ny forretningsudvikling og vækst.3. Styrkelse af vækst- og eksportfinansiering.
2/4
Ad 1: FIH
FIH Erhvervsbank A/S har en betydelig funding-udfordring ved udløbetaf instituttets statsgaranterede lån. Såfremt dette skal ske ved reduktion afudlånene, vil det medføre en kraftig balanceslankning.En sådan balanceslankning kan – såfremt den er mulig – næppegennemføres uden at have negative afsmittende effekter på andrepengeinstitutter.For at undgå en sådan udvikling med de afledte negative effekter forfinansieringssituationen er der fundet en løsning, hvor der sker enopsplitning af FIH.Finansiel Stabilitet A/S indgår en aftale med FIH om, at FinansielStabilitet A/S overtager FIH’s ejendomsportefølje på ca. 16 mia. kr.Aftalen er betinget af Finansudvalgets tilslutning til aktstykke herom.Overtagelsen sker til anslåede markedsværdier og i overensstemmelsemed statsstøttereglerne. Løsningen indebærer, at de individuelle statsga-rantier til FIH afvikles.Med henblik på at afdække statens risiko for tab modtager Finansiel Sta-bilitet A/S en ulimiteret tabskaution fra FIH Holding A/S. Staten får 25pct. af en eventuel ”upside”, såfremt afviklingen af ejendomsporteføljen iFinansiel Stabilitet går bedre end ventet.Aftalen styrker muligheden for, at FIH kan reetableres som enspecialiseret erhvervsbank rettet mod finansiering små og mellemstorevirksomheders investeringer.Det vil – på ”case by case”-basis – være muligt for andre pengeinstitutter,der er i samme situation som FIH, og som kan opfylde krav til tabskau-tion mv., at indgå tilsvarende aftaler.Ad 2: Etablering af et landbrugsfinansieringsinstitut
Mange landbrug har i dag vanskeligt ved at opnå finansiering af nye akti-viteter. Dertil kommer, at Finansiel Stabilitet A/S ikke har kunnet afsætteovertagne, levedygtige landbrug til andre pengeinstitutter.Der er tegn på bedring af landbrugets driftsøkonomi, men landbrugetsfastlåste finansielle situation forhindrer strukturtilpasning og udvikling ierhvervet.Det arbejdes derfor på en model, hvor der etableres et specialiseret land-brugsfinansieringsinstitut (LFI).Formålet med LFI er at yde anlægsfinansiering til landbrug med effektivedriftsledere og nye unge landmænd, så strukturtilpasningen kan genetab-
3/4
leres. Det vurderes, at LFI skal som udgangspunkt have en basiskapital påca. 300 mio. kr. Driftsfinansiering skal fortsat ydes af pengeinstitutterne.Realkredittens rolle skal også være uændret.LFI skal modtage landbrugsengagementer, som efter deres vurdering erlevedygtige, fra Finansiel Stabilitet A/S og andre pengeinstitutter. Land-brugsengagementer overdrages kun, hvis den pågældende landmand oghans pengeinstitut er enige herom.LFI skal operere på markedsvilkår på linje med andre finansielle virk-somheder. LFI-modellen udformes således, at den ikke forvrider konkur-rencen i forhold til pengeinstitutter og mellem landmænd, der får finan-siering i LFI, og landmænd, der får finansiering fra andre institutter.En etablering af et landbrugsfinansieringsinstitut vil ikke kun gavne en-kelte banker og landbrug, men vil også bidrage til at stabilisere land-brugssektoren og en række mindre pengeinstitutter med en stor land-brugseksponering.Arbejdet vedrørende LFI-modellen vil ske ved inddragelse af den finan-sielle sektor, landbrugs- og fødevaresektoren, DLR og Finansiel StabilitetA/S.Det er hensigten, at LFI etableres så hurtigt som muligt.Ad 3: Vækst- og eksportfinansiering
Vækstfondens og Eksport Kredit Fondens (EKF’s) muligheder for at givegarantier og lån til virksomhedernes vækst styrkes markant. Det sker via:•Eksportlåneordningen styrkes med 15 mia. kr.Eksportlåneordningen under EKF styrkes med yderligere 15 mia.kr. til ialt 35 mia.kr.. Det vil skabe yderligere eksport og nye arbejdspladser. Deter primært større virksomheder, der anvender eksportlåneordningen, menundersøgelser viser, at ca. 4 ud af 10 eksportkroner i forbindelse med låntil de store eksporterende virksomheder havner hos små og mellemstoredanske underleverandører. Initiativet finansieres via træk på den statsligegenudlånsordning. Initiativet gennemføres ved aktstykke.•Det nuværende lave niveau for kapitalbåndet for EKF fastholdes tiludgangen af 2015. Det vil betyde, at EKF kan yde eksportgarantierfor mindst 20 mia. kr. ekstra i de kommende år.Kapitalbåndet for EKF fastholdes på det nuværende niveau til udgangenaf 2015 for at sikre danske virksomheder konkurrencedygtig eksportfi-nansiering de kommende år. Det vil betyde, at EKF kan yde ekstra eks-portgarantier og dermed understøtte eksportordrer for mange danske virk-somheder, herunder også mange danske SMV’er, for mindst 20 mia.kr. ide kommende år. Initiativet gennemføres ved aktstykke, men indebærerikke merudgifter.
4/4
•En styrkelse af lånerammen på Vækstkaution på godt 550 mio. kr.Vækstkaution er en garanti på pengeinstitutters udlån til små og mellem-store virksomheder, og den dækker 75 pct. af tab på finansiering på op til10 mio. kr. og 65 pct. af yderligere finansiering på til 25 mio. kr. Vækst-kaution kan ydes til finansiering af forretningsudvikling, fx i forbindelsemed ejerskifter, anlægsinvesteringer (erhvervsbyggeri), udvikling af nyeog forbedrede produkter samt iværksætteri. Alle erhverv har adgang tilvækstkautionsordningen, herunder landbruget.Der afsættes yderligere 80 mio. kr. til dækning af tab på vækstkautioner.Disse målrettes de små vækstkautioner, hvor det aktuelle behov er størst.De øgede vækstkautioner vil understøtte lån til forretningsudvikling medyderligere godt 550 mio. kr. Initiativet finansieres via omprioriteringer iVækstfonden, og gennemføres ved aktstykke. Der gives mulighed for enfleksibel anvendelse af de samlede midler til henholdsvis små og storevækstkautioner, afhængig af efterspørgslen.•Vækstfonden gives mulighed for at yde ansvarlige lån for 500 mio. kr.Det forventes, at øge virksomhedernes adgang til bankfinansieringmed yderligere ca. 1 mia. kr.Der etableres en ny ordning, hvor Vækstfonden får mulighed for at ud-stede ansvarlige lån til små og mellemstore virksomheder inden for enramme på 500 mio. kr. De ansvarlige lån vil kunne muliggøre vækst ogejerskifte og bidrage til en højere soliditet, som kan øge virksomhedernesmuligheder for at opnå bæredygtig vækst. Det vil være en betingelse, atde virksomheder, der modtager ansvarlige lån, samtidig skal have andrelån fra finansielle institutter på minimum samme beløb. Det er imidlertidforventningen, at den øvrige lånefinansiering – ud over de ansvarlige lånpå 500 mio. kr. – vil være yderligere ca. 1 mia. kr.Der stilles ingen sikkerheder for ansvarlige lån modsat lån, hvorfor derskal stilles høje krav til virksomhederne, deres produkters modenhedsamt selskabernes ledelser. Lånerenten vil samtidig være relativt høj pga.risikoen. Ordningen kræver lovændring. Eventuelle tab vil blive søgtdækket af Vækstfondens risikopræmie.•Der arbejdes på at finde alternative finansieringskilder til små ogmellemstore virksomheder, fx via pensionssektoren.Der igangsættes et arbejde med at finde modeller, hvor især små og mel-lemstore virksomheders finansieringsbehov kan matche pensionsinstitut-ternes placeringsbehov. Herudover fortsætter EKF dialogen med andredanske pensionsinstitutter med henblik på, at de også får mulighed for atstille finansiering til rådighed i forbindelse med danske virksomhederseksport. Drøftelserne vil bl.a. finde sted i tilknytning til det nedsatte ud-valg om erhvervsobligationer, der afrapporterer senest i efteråret 2012.De enkelte initiativer er uddybende beskrevet i vedlagte bilag 1-7.