Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1099862_0001.png
1099862_0002.png
1099862_0003.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
30. marts 2012
Besvarelse af spørgsmål 118 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget den 1. marts 2012.Spørgsmål:Vil ministeren redegøre for resultater og erfaringer med væksthusene ogherunder redegøre for, hvordan virksomheder - der har modtaget vækst-kortlægning i de respektive væksthuse - har klaret sig i forhold til beskæf-tigelse, omsætning, eksport mv.?Svar:Erhvervsstyrelsen opgør hvert år Væksthusenes resultater i henhold til enrække aktivitets-, kvalitets- og effektmål. Opgørelserne viser, at antalletaf vejledte virksomheder er steget år for år siden Væksthusenes etable-ring, og at mere end 10.000 virksomheder har modtaget vejledning i peri-oden 2008-2011.Resultaterne viser også, at virksomheder der har modtaget vejledning iVæksthusene klarer sig markant bedre end sammenlignelige virksomhe-der (kontrolgrupper1), der ikke har modtaget vejledning i Væksthusene.Som det fremgår af tabel 1 bidrager Væksthusene positivt til bl.a. jobska-belse, omsætning, eksport samt opbygning af markedet for privat rådgiv-ning. Væksthusene lever altså op til formålet, og der er blandt Væksthu-senes kunder stor tilfredshed med de ydelser der tilbydes.Hvad angår beskæftigelse, så har virksomheder vejledt i Væksthusene i 2.kvartal 2010 skabt ca. 800 jobs frem til 2. kvartal 2011 svarende til envækst på i gennemsnit ca. 5 pct. sammenlignet med en vækst på ca. 1 pct.i gennemsnit i kontrolgrupperne, jf. tabel 1. Der findes ikke data for heleperioden siden Væksthusenes etablering. Derfor præsenteres her de sene-ste års resultater, men jobskabelsen kan variere fra år til år.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85[email protected]www.evm.dk
1
For at opnå det bedst mulige sammenligningsgrundlag, er der etableret kontrolgrupper for hver
region pba. væksthuskundernes fordeling på branche og virksomhedsstørrelse.
2/3
Tabel 1. Vækst i antallet af ansatte (årsværk) blandt væksthuskundernesvirksomheder samt kontrolgrupper fra 2. kvartal 2010 til 2. kvartal 2011,pct. (afrundede tal)VæksthusHovedstadsregionenMidtjyllandNordjyllandSjællandSyddanmarkDanmarkVækst i antal ansattehos væksthuskunder2010-2011761545Vækst i antal ansattehos kontrolgruppe2010-2011212111
Den samme tendens gælder for omsætningen i væksthuskundernes virk-somheder. Seneste data, der er fra 2009, viser, at væksthuskunderne sam-let set klarede sig bedre gennem krisetiderne med et mindre fald i omsæt-ningen sammenlignet med kontrolgrupperne, jf. tabel 2.Tabel 2. Vækst i omsætning (mio. kr.) i væksthuskundernes virksomhedersamt kontrolgrupper i 3. kvartal 2008 til 3. kvartal 2009, pct. (afrundedetal)Omsætningsvæksthos væksthuskunder2008-2009-12-6-23-19-26-16Omsætningsvæksthos kontrolgruppe2008-2009-18-21-22-23-21-21
VæksthusHovedstadsregionenMidtjyllandNordjyllandSjællandSyddanmarkDanmark
Det nødvendige datagrundlag for opgørelse af Væksthusenes effekter påomsætning i 2010 og 2011 foreligger først fra Danmarks Statistik i løbetaf sommeren 2012.På samme måde viser tal for eksporten i Væksthuskundernes virksomhe-der en større vækst end for kontrolgruppen. Således opnåede virksomhe-der vejledt i væksthusene i 3. kvartal 2008 i gennemsnit en eksportvækstpå ca. 44 pct. frem til 3. kvartal 2009, mens virksomhederne i kontrol-grupperne havde en vækst på ca. 17 pct., jf. tabel 3.
3/3
Tabel 3. Vækst i eksport (mio. kr.) i væksthuskundernes virksomhedersamt kontrolgrupper i 3. kvartal 2008 til 3. kvartal 2009, pct. (afrundedetal)Eksportvæksthos væksthuskunder2008-20091128172269044Eksportvæksthos kontrolgruppe2008-20091741-5-81417
VæksthusHovedstadsregionenMidtjyllandNordjyllandSjællandSyddanmarkDanmark
Det nødvendige datagrundlag for opgørelse af Væksthusenes effekter påeksporten i 2010 og 2011 foreligger først i løbet af sommeren 2012.Erhvervsstyrelsen opgør også væksthuskundernes tilfredshed med denvejledning, de har modtaget i Væksthusene, og deres tilfredshed med denrådgivning, de er henvist videre til. Kundetilfredsheden er steget stabiltfra lidt over 83 pct. i 2008 til over 90 pct. i 2011. Målingerne viser også,at andelen af vejledte virksomheder, der henvises videre til private rådgi-vere eller andre offentlige tilbud, er steget fra ca. 67 pct. i 2008 til ca. 87pct. i 2011. Af disse bliver ca. 80 pct. henvist til private rådgivere.