Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1099042_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
29. marts 2012

Besvarelse af spørgsmål 116 alm. del stillet af Folketingets Erhvervs-,

Vækst- og Eksportudvalg den 1. marts 2012 efter ønske fra Brian

Mikkelsen (KF).

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse, om og i givet fald hvordan det har indgået iErhvervsstyrelsens overvejelser, at flere service providere ikke i dag harabonnementsforhold, hvorfor der skal opbygges kundeservice og teknisksupport.

Svar:

Jeg har fra Erhvervsstyrelsen modtaget følgende udtalelse, hvortil jeg kanhenholde mig:”I IT- og Telestyrelsens markedsafgørelser af 22. december 2010 på hen-holdsvis detailmarkedet for fastnetabonnementer og engrosmarkedet forfastnetoriginering vurderede styrelsen, at der ikke var grundlag for at for-pligte TDC til at tilbyde frit operatørvalg til selskabets slutkunder.Afgørelserne har været genstand for bred offentlig høring. I forbindelsemed høringen modtog IT- og Telestyrelsen ingen kommentarer til detforhold, at TDC ikke forpligtes til at tilbyde fast operatørvalg til selska-bets slutkunder, og ingen teleselskaber gjorde i den forbindelse gældende,at det vil være nødvendigt for dem at opbygge kundeservice og teknisksupport.Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at TDC siden ikrafttrædelsen afden nye telelov den 25. maj 2011 ikke har været forpligtet til at tilbydefrit operatørvalg til selskabets slutkunder. Idet det fremgik af IT- og Tele-styrelsernes markedsafgørelser af 22. december 2010, at TDC ikke blevforpligtet til at tilbyde frit operatørvalg til selskabets kunder, har telesel-skaberne haft cirka seks måneder til at tilpasse selskabernes forretning tilden ændrede regulering på området. Hertil kommer, at TDC’s varsel omophør af fast operatørvalg over for selskabets slutkunder først er givet ijanuar 2012.”
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk