By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del
Offentligt
1125905_0001.png
1125905_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
24. maj 2012

Besvarelse af spørgsmål 53 alm. del stillet af By- og Boligudvalget

den 26. april 2012.

Spørgsmål:

Ministrene bedes kommentere henvendelsen af 23. april 2012 fra FrieUafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter vedrørende hu-seftersynsordningen, jf. BYB alm. del – bilag 80.

Svar:

Henvendelsen af 23. april 2012 fra Frie Uafhængige Bygningssagkyndigeog Energikonsulenter vedrører bl.a. forslag til skærpelse af de bygnings-sagkyndiges uvildighed via indførelse af et centralt bestillingssystem aftilstandsrapporter, hvilket der i henvendelsen også er anført et konkretforslag til. Desuden vedrører henvendelsen de konkurrencemæssige vil-kår på markedet for bestilling af tilstandsrapporter samt en undersøgelseaf andelen af bestilte tilstandsrapporter fra 37 ejendomsmæglerforretnin-ger via forsikringsselskaber.For så vidt angår baggrunden for bestillerreglernes indførelse henvises tilmin besvarelse af By- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 44 (alm. del).Desuden kan jeg, for så vidt angår forslaget om indførelse af et centraltbestillersystem, henvise til ministeren for by, bolig og landdistrikters be-svarelse af By- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 49 (alm. del).Som anført i min tidligere besvarelse af såvel By- og Boligvalgetsspørgsmål nr. 44 (alm. del) og 50 (alm. del) er det i overensstemmelsemed de gældende bestillerregler, når ejendomsmæglere efter aftale medsælger rekvirerer tilstandsrapporter via et forsikringsselskab.Ejendomsmæglerne har forud for 1. maj 2012 bl.a. i forbindelse med be-stilling af tilstandsrapport skullet udlevere en liste over lokale bygnings-sagkyndige til sælger, således at sælger selv havde mulighed for at bestil-le tilstandsrapporten. Pr. 1. maj 2012 skal ejendomsmæglerne henvisesælger til boligejer.dk eller anden hjemmeside med tilsvarende indhold,hvor listerne kan hentes.Som anført i ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af By-og Boligudvalgets spørgsmål nr. 49 (alm. del), er knap 55 pct. af de godt66.000 tilstandsrapporter, der er indberettet i det elektroniske indberet-ningssystem HEWEB i 2011, rekvireret via et forsikringsselskab, mensgodt 45 pct. er rekvireret via sælger/andre.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
Undersøgelsen fra Frie Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikon-sulenter bygger på et meget lille undersøgelsesgrundlag i forhold til deofficielle tal fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, som byggerpå godt 66.000 tilstandsrapporter.Der foreligger i øvrigt ikke nogen forudsætninger for, hvor stor en andelaf tilstandsrapporter, der må rekvireres via ejendomsmæglerne og gen-nem forsikringsselskaberne, og dette vil derfor afhænge af den løbendeudvikling i markedssituationen.For så vidt angår en eventuel overtrædelse af konkurrenceloven, skal jeghenvise til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens bemærkninger, som deanført i min besvarelse af By- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 50 (alm.del).Som jeg også har anført i min besvarelse af By- og Boligvalgets spørgs-mål nr. 50 (alm. del), vil jeg på nuværende grundlag ikke ændre reglerneom, at ejendomsmæglerne efter aftale med sælger kan bestille tilstands-rapporter via forsikringsselskaber, men jeg vil i tæt samarbejde med Mi-nisteriet for By- Bolig og Landdistrikter løbende følge de rejste problem-stillinger.