By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del
Offentligt
1103988_0001.png
1103988_0002.png
1103988_0003.png
Lovafdelingen
Brancheforening for Frie Uafhængige Bygningssagkyndige ogEnergikonsulenter (Fube.dk)Formand Hans-Erik BønnelykkeSlotsgade 575953 Tranekær
Dato:Kontor: FormueretskontoretSagsbeh: Caroline ØstergaardNielsenSagsnr.: 2012-7005-0013Dok.:355303
Brancheforeningen for Frie Uafhængige Bygningssagkyndige og Energi-konsulenter (Fube.dk) har ved brev af 8. februar 2012 rettet henvendelse tilJustitsministeriet vedrørende ændringer af huseftersynsordningen. Breveter tillige sendt til Erhvervs- og Vækstministeriet og Ministeriet for By, Bo-lig og Landdistrikter.Efter aftale med Erhvervs- og Vækstministeriet, under hvis område regler-ne om bestilling af tilstandsrapporter (de såkaldte ”bestillerregler”) og omelinstallationsrapporter som led i huseftersynsordningen hører, og Ministe-riet for By, Bolig og Landdistrikter, under hvis område reglerne om be-skikkede bygningssagkyndige hører, besvares henvendelsen af Justitsmini-steriet.

1.

Ved lov nr. 609 af 14. juni 2011 vedtog samtlige partier i Folketinget enrevision af huseftersynsordningen.I tilknytning til lovændringen er der i januar 2012 udstedt en række nyebekendtgørelser. Det drejer sig om ikrafttrædelsesbekendtgørelsen (be-kendtgørelse nr. 9 af 14. januar 2012), bekendtgørelse nr. 13 af 14. januar2012 om dækningsomfanget for ejerskifteforsikringer i henhold til lov omforbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., bekendtgørelsenr. 18 af 17. januar 2012 om huseftersynsordningen, bekendtgørelse nr. 19af 17. januar 2012 om elinstallationsrapporter som led i huseftersynsord-ningen, bekendtgørelse nr. 21 af 17. januar 2012 om ændring af bekendt-gørelse om salg af fast ejendom ved budrunde (Budbekendtgørelsen) ogbekendtgørelse nr. 22 af 17. januar 2012 om ændring af bekendtgørelse omformidling, udbud og rådgivning ved omsætning af fast ejendom (Formid-lingsbekendtgørelsen).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Loven og de nævnte bekendtgørelser træder i kraft den 1. maj 2011.Der er med revisionen af huseftersynsordningen navnlig gennemført enudbygning af den nuværende ordning, således at en potentiel køber skalhave flere oplysninger om den konkrete ejendom, som den pågældendeovervejer at erhverve, herunder f.eks. oplysning om elinstallationers funk-tion og lovlighed (i en særskilt elinstallationsrapport). Med revisionen erder endvidere foretaget en række ændringer af ejerskifteforsikringens vil-kår og dækningsomfang.Der er med den gennemførte revision af huseftersynsordningen derimodikke foretaget grundlæggende ændringer af reglerne om bestilling af til-standsrapporter.

2.

I henvendelsen anføres det, at tilstandsrapporterne hovedsageligt bestil-les af ejendomsformidlere via forsikringsselskaber, og at dette er til skadefor både købere og sælgere. Det forslås på den baggrund, at der indføres etcentralt internetbaseret bestillingssystem.Det kan i den forbindelse oplyses, at disse spørgsmål også blev rejst bådeunder udvalgsarbejdet og under behandlingen af lovforslaget (nr. L 89).Der henvises i den forbindelse til afsnit 4.8.3.8. i betænkning nr.1520/2010, hvoraf det fremgår, at udvalget om huseftersynsordningenovervejede et forslag om en ordning, hvorefter de bygningssagkyndige ud-vælges efter et tilfældighedsprincip. Det var imidlertid udvalgets opfattel-se, at en sådan ordning ville være særdeles uhensigtsmæssig, idet den reeltville indebære, at de bygningssagkyndige ikke længere ville virke på mar-kedsvilkår. Som det fremgår på side 29 i den kommenterede høringsover-sigt vedrørende lovforslaget, var Justitsministeriet enig med udvalget heri.Lovforslaget indeholdt derfor ikke forslag herom.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1, 3, 4, 5, 12, 13, 14,15, 16, 49, 50, 51, 52 og 53 vedrørende lovforslaget.

3.

I henvendelsen anføres det endvidere, at det ikke bør være tilladt at an-vende ikke-uddannede personer til udarbejdelse af elinstallationsrapporter.Det henvises i den forbindelse til, at det altid har været stillet krav om au-torisation ved udførelse af elinstallationer.
2
Som anført ved besvarelsen af spørgsmål 3 vedrørende lovforslaget er ud-arbejdelse af elinstallationsrapporter autorisationskrævende arbejde, og detfølger derfor af § 4 a i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fastejendom m.v., at en elinstallationsrapport skal være udarbejdet af en auto-risret elinstallatørvirksomhed. Det betyder, at arbejdet med udarbejdelse afelinstallationsrapporter – ligesom alt andet autorisationskrævende arbejde– alene må udføres af en person, der er tilknyttet en virksomhed autorisereti henhold til lov om autorisation af elinstallatører.Med henblik på at huseftersynsordningens brugere kan have tillid til kvali-teten af de nye elinstallationsrapport, er der fastsat regler om, at den eksi-sterende autorisationsordning vedrørende elinstallatørvirksomheder sup-pleres af et løbende tilsyn med de autoriserede elinstallatørvirksomheder,der udarbejder elinstallationsrapporter. Herudover er fastsat regler om, atde autoriserede elinstallatørvirksomheder, der ønsker at udarbejde elinstal-lationsrapporter – på samme måde som de beskikkede bygningssagkyndige– skal være behørigt ansvarsforsikret, ligesom der stilles krav til bl.a. uvil-dighed.Son anført vil den nævnte lov og tilknyttede bekendtgørelser træde i kraftden 1. maj 2011. Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for By, Boligog Landdistrikter og Justitsministeriet vil naturligvis følge området og iden forbindelse være opmærksomme på, om de gennemførte ændringerkan antages at have den ønskede effekt.Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet i 1. halvår af 2017 –det vil sige 5 år efter lovens ikrafttræden – vil afgive en redegørelse tilFolketingets Boligudvalg om, hvorvidt de gennemførte ændringer kan an-tages at have haft den ønskede effekt.Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikterog Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke på nuværendetidspunkt grundlag for at holde et møde om sagen.Det bemærkes afslutningsvist, at energimærkeordningen, der hører underKlima-, Energi- og Bygningsministeriet, ikke er en del af huseftersynsord-ningen.Med venlig hilsenRikke-Louise Ørum Petersen3