By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del
Offentligt
1065733_0001.png
1065733_0002.png
MNISTERET FOR
BY, BOLIGOGLANDDISTRIKTER
I
1
Dato:
12JAN. 2012
J.nr.:2012-13
By- og BoligudvalgetChristiansborgMinisteren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 25, alm.del.Spørgsmål nr. 25:
‘Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Boligforeningen Trigeparken om tabpå fraf lyttere, jf. BYB alm. del bilag 17 og 27? Og vil ministeren i den forbindelseoversende en redegørelse, som redegør for:• Retsstillingen på området, herunder om det er Iovbestemt eller om det er den enkelte boligforening, som fastlægger, hvorvidt tab på fraflyttere skal dækkes indenforden enkelte afdeling eller af hele foreningen? Og hvilke regler gælder ift. indkrævning af restancer?• Reglerne omkring vedligeholdelsespligten både indenfor privat udlejning og pådet almennyttige område?• Hvilke regler der gælder for kommunernes samarbejde med boligforeningerne omudsatte borgere? Herunder hvilke værktøjer kommunen, boligforeningen og denenkelte boligafdeling har til sin rådighed ft. at hjælpe udsatte borgere? Og i denforbindelse i hvilken udstrækning kommunerne gør brug af disse værktøjer, f.eks.itt. at overtage styringen og fratlytningsregningen?• Hvilke regler der gælder ift. at opnå adgang til lejligheder, som den enkelte bolig-afdeling har mistanke om bliver misligholdt? Hvordan er praksis på området, oghvad er de seneste initiativer på området? Vil ministeren tage initiativ til at gøre detlettere for den enkelte boligforening at opnå adgang f.eks. ved at lette bevisbyrden?• Hvilke muligheder har henholdsvis kommuner og boligforeninger ift. at oprette registre over sådanne udsatte beboere, som har til vane at misligholde deres lejlighedmed store omkostninger for den enkelte boligafdeling til følge?• Beskrivelse af hvilke typer/kategorier af udsatte borgere og deraf evt, følgende fraflytningsudgifter ifm. hærværk, som de enkelte boligforeninger konfronteres med(psykisk syge, hashklubber, vandalisme mv.)?”
Svar:
Hvis en lejer traf lytter en almen bolig uden at betale en huslejerestance eller enregning for istandsættelse ved fraflytningen, efterlades en regning til afdelingen ogdermed til de øvrige beboere i afdelingen. Efter de gældende regler påhviler detnemlig den enkelte boligafdeling at dække tab ved fraflytning. I vedlagte notat erredegjort nærmere herom.
Gammel Mønt 4, 1117 København K, telefon: 33 92 29 00, e-mail: [email protected], www.mbbl.dk
Der er allerede etableret generelle foranstaltninger, der skal forhindre ubetalte fraflytningsregninger. En lejer betaler således ved indflytningen et beboerindskud, dergiver udlejer mulighed for at få dækning for udgifter i forbindelse med fraflytning.Som hoved regel betyder det, at der sædvanligvis er dækning for restancerne, mender kan forekomme situationer, hvor restancerne er så store, at boligafdelingen helteller delvist må dække sådanne tab på fraflyttere.Når der er tale om kommunal anvisning af akut boligsøgende borgere, garantererkommunen, at kommunen betaler evt. ubetalte regninger til istandsættelse ved fra-flytning. Kommunen garanterer ikke for en eventuel huslejerestance ved kommunalanvisning.Beboerne i en boligafdeling har ikke indflydelse på, hvem der flytter ind i afdelingen,eller mulighed for at følge huslejebetalingen. Det kan på den baggrund overvejes,om udgifterne til disse fraflytningsregninger kan dækkes på anden vis, så det ikkenødvendigvis er den enkelte afdeling, der skal dække tabet.Både lejeloven og almenlejeloven indeholder regler om vedligeholdelsespligten,herunder om udlejerens muligheder for at få godtgjort eventuelle tilgodehavendersom følge af lejerens fraflytning af lejemålet, samt regler om udlejerens adgang tillejemål. I vedlagte notat er redegjort nærmere for reglerne herom. Overordnet mådet lægges til grund, at udlejer efter den gældende retstilstand kun i ganske særligesituationer kan kræve at få adgang til et lejemål. Det ser jeg ikke noget grundlag forat ændre på.Vedrørende oprettelse af et register over udsatte lejere med en fraflytningsgæld,har en boligorganisation kun hjemmel til at afvise en boligsøgende, der har gæld tilden pågældende boligorganisation. Derimod er det ikke muligt at afvise en boligsøgende, fordi vedkommende har gæld til en anden boligorganisation.Datatilsynet har i en tidligere afgørelse afvist muligheden for at oprette et sådantregister. Disse regler samt Datatilsynets afgørelse uddybes ligeledes nærmere i detvedlagte notat.I notatet findes ligeledes en redegørelse for samarbejdet mellem kommuner og boligorganisationer om lejere, som kommer i huslejerestance, eller som misligholderderes bolig, samt en beskrivelse af lejere, som udsættes af deres bolig.
Med venlig hilsen
/9__,I_
-
/—1/F/’Jfl_—-
Carsten Hansen
Side 2
Gammel Mønt 4, 1117 København K, telefon: 33 92 29 00, e-mail: [email protected], www.mbbl.clk