By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del
Offentligt
MINISTERIET FOR
.
v.‘.
BY, BOLIGOGLANDDISTRIKTER
:
I
Dato:J.nr.:2011-6985
‘1
JAN. 2012
Folketingets By- og BoligudvalgChristiansborgMinisteren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 23(alm. Del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl.
Spørgsmål nr. 23:
“Som bekendt blev Kommunernes Landsforening og den forrige regering enige om i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi i 2010, at sætte 150 millioner kr. af til en pulje,som var øremærket til indsatsen med at nedrive eller om muligt renovere misrøgtede og faldefærdige ejendomme rundt om i landet. Der er bred enighed om, bl.a.ikommunerne, atnedrivningspuljen har været en stor succes og at den har gavnet landdistrikterneide 39kommuner, der har modtaget midler fra nedrivningspuljen. Men behovet er langt fra dækket(se bla. artiklen: KL appellerer om fortsat nedrivning, lagt på dr.dk under P4 Nordvestsjælland d. 22. nov. 2011 kl. 08.24).Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren mener der skal ske fremover med alle de misrøgtede og faldefærdige ejendomme der har samme behov, som de ejendomme der fik støtte fra nedrivningspuljen, nu hvor regeringens finanslovsforlig indebærer, at der ikke afsættespuljemidler på finansloven for2012, øremærket til en tilsvarende nedrivnings- og renoveringsindsatsikommunerne?”
Svar:
Der skal ikke være tvivl om, at lndsatspuljen har været et godt redskab til at forbedre bosætningen i landdistrikterne blandt andet ved at støtte nedrivning og istandsættelse af de dårligste boliger og bygninger. lndsatspuljen var en engangspulje, idet der ikke var afsat midler pådet finanslovforslag, som den tidligere regering fremsatte. Regeringen har imidlertid væretnødt til at prioritere på grund af et større underskud i statskassen end først forudsat, og derblev derfor ikke afsat midler til lndsatspuljen på forslag til finansloven for næste år.
Gammel Mønt 4, 1117 København K, telefon: 33922900, e-mail: [email protected],www.mbbl.dk
For så vidt angår aktiviteterne i 2012 er situationen imidlertid den, at kommunerne stadig harmidler fra 2011- puljen, som de endnu ikke har disponeret over. Fristen for at disponere Indsatspuljen 2011 er udgangen af 2012. Det betyder, at kommunerne skal have lavet aftalermed grundejerne og givet tilsagn om støtte inden den 31. december 2012. Det er en langproces, der kræver planlægning, organisering og arbejdstilrettelæggelse.Samtidig har kommunerne nok at gøre i 2012 med at afslutte de nedrivninger og renoveringer, der er givet støtte til fra 2010-puljen. De skal nemlig være fysisk afsluttede med udgangen af 2012.Herudover vil jeg gøre opmærksom på, at der på forslag til finansloven for næste år er afsat278, 2 mio. kr. til at medfinansiere kommunernes støtte til bygningsfornyelse og områdefornyelse. Med kommunernes og de private investeringer svarer det til ca.1 mia. i investering.Kommunerne kan frit vælge at anvende deres andel af landsrammen til nedrivning af dårligebygninger på landet.Endelig vil jeg gøre opmærksom på, at problemerne i landdistrikterne er af en sådan karakter, at de ikke alene kan løses med puljer til nedrivning. Det er min opfattelse, at der skal udarbejdes en egentlig indsatsstrategi for landdistrikterne. Erfaringer fra lndsatspuljen vil væreet vigtigt element som led i udvikling af en sådan strategi. Jeg har derfor til hensigt at gennemføre en evaluering af lndsatspuljen. Samtidig må det undersøges om, redskaberne i byfornyelsesloven er tilstrækkelige til at løse problemerne med de dårlige boligforhold i landdistrikterne. Kommunerne kan efter de gældende regler nedlægge forbud mod beboelse (kondemnering) og samtidig give påbud om nedrivning eller istandsættelse. I 2008 blev netopredskaberne til at gribe ind over for dårlige boliger styrketibyfornyelsesloven. Mit ministerium er i gang med at evaluere redskaberne fra 2008, og det er klart, at jeg i den forbindelseser på, om der er noget, der skal rettes op på, eller om der er instrumenter, som mangler.
Med venlig hilsen
JIj=
Carsten Hansen