By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetBy- og BoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. december 2011PolitikontoretRasmus Bøgh Johansen2011-0032-0065287639
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Alm. del), som By- og Bo-ligudvalget har stillet til justitsministeren den 4. november 2011. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra By- og Boligudvalget:
”Hvad kan ministeren oplyse om omfanget og arten af chikanemod og overfald på politiet i de udsatte boligområder på densåkaldte ghettoliste lig med det overfald, der er beskrevet i ar-tiklen ”Betjent såret i regn af brosten” på www.jp.dk den 7. ok-tober 2011.”Svar:
1.
Problemstillingen vedrørende chikane og vold mod politi og redningsbe-redskab har som bekendt flere gange tidligere været genstand for debat.Det siger sig selv, at det er af afgørende betydning, at politi og redningsbe-redskab kan løse deres opgaver uden at blive chikaneret.I forbindelse med en tidligere drøftelse af problemstillingen anmodedeRigspolitiet i juni 2010 beredskabsmyndighederne om at oplyse nærmereom problemernes omfang og karakter.Rigspolitiet har over for Justitsministeriet oplyst, at det fremgik af politi-kredsenes besvarelser, at fem af landets 12 politikredse på daværende tids-punkt ikke havde problemer med chikane og hindring af beredskabsmyn-dighedernes arbejde, idet de enkeltstående hændelser, som disse kredsehavde oplevet, ikke havde relateret sig til bestemte personer, grupperingereller områder.De politikredse, som havde oplevet problemer med chikane og hindring afberedskabsmyndighedernes arbejde, havde typisk oplevet dette i de udsatteboligområder.Fælles for de pågældende politikredse var, at det ikke kun var politiet, detgik ud over, men også de øvrige beredskabsmyndigheder som brandvæsenog den præhospitale indsats, og at der typisk var tale om unge mennesker,der søgte at hindre beredskabsmyndighedernes arbejde.Problemerne blev søgt løst i et lokalt forankret samarbejde mellem de be-rørte myndigheder, og her har der især været gode erfaringer med etable-ring af kontaktpunkter, som udpeges uden for de udsatte boligområder,hvor beredskabsmyndighederne kan køre frem til og mødes, således at po-litiet kan ledsage redningskøretøjer ind i området.
2
På baggrund af besvarelserne var det Rigspolitiets opfattelse, at der ikkevar behov for nye initiativer for at kunne forebygge problemerne, men aten løsning skulle findes lokalt inden for rammerne af det tværsektoriellesamarbejde i kreds- og lokalråd samt i de lokale beredskabsstabe.2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetom en udtalelse fra Rigspolitiet, der på den baggrund har bedt de ni politi-kredse, der har udsatte boligområder af den relevante karakter i kredsen,om i fornødent omfang at redegøre for, om der er anledning til at supplerepolitikredsenes besvarelser fra 2010, herunder særligt om der har været enudvikling i omfanget og arten af den chikane, som politikredsene måttehave oplevet.Seks ud af de ni adspurgte politikredse har svaret, at de siden besvarelsen i2010 ikke har oplevet eller kun har oplevet meget få episoder med chikanemod og overfald på politiet i de udsatte boligområder.Om forholdene i de resterende tre politikredse har Rigspolitiet nærmereoplyst følgende:”Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst at have op-levet en stigning i antallet af episoder med især flaskekast ogkast af andre genstande mod patruljevogne. Episoderne har fun-det sted i Nordbyen (Ringparken) i Slagelse.Københavns Politi har svaret, ”at de uniformerede patruljer somudgangspunkt kan færdes i områderne uden at blive mødt medstenkast og lignende. Det kan dog tilføjes, at en særlig indsats idisse områder, der eksempelvis har ført til anholdelser, i vissetilfælde kan udløse en reaktion fra de unge, hvor der i et par da-ge efter episoden kan være en stemning, der medfører enkeltestenkast mod de uniformerede patruljer. Vagtcentralen sender iøvrigt normalt altid 2 patruljer til en opgaveløsning i de udsatteområder, således at der kan foretages bevogtning af patruljevog-nen for at undgå hærværk, medens den anden patrulje løser denpågældende opgave.Endvidere kan det oplyses, at der ifølge lokalpolitiet i de udsatteområder, herunder politiindsatsen ”Din betjent”, generelt set ik-ke forekommer chikanerier og lignende mod lokalpolitiet, lige-som de kan færdes frit i områderne. Samtidig er der som ud-gangspunkt via SSP-samarbejdet et forholdsvis godt forhold tilde unge i områderne.”Endelig har Østjyllands Politi svaret, at ”Østjyllands Politi harhen over sommeren 2011 konstateret, at en mindre gruppe afutilpassede unge i Gellerup-området i stigende grad har udvist3
utryghedsskabende adfærd. Denne adfærd har bl.a. udmøntet sigi, at der i nogle tilfælde er kastet med sten mod politiet, brand-væsenet og busser i området. Østjyllands Politi har som følgeheraf forøget politiindsatsen i Gellerup-området, dels ved at til-føre yderligere personaleressourcer, dels ved at det tilstedevæ-rende politipersonale er endnu mere ”opsøgende” over for deunge i området med henblik på at forebygge og gribe ind overfor utryghedsskabende adfærd. Derudover er efterforskningen afde stedfundne episoder med stenkast tillagt meget høj prioritet.Der udføres desuden en meget stor og vigtig indsats gennemsamarbejdet i det såkaldte ”Beredskab” i Gellerup, der bl.a. om-fatter medarbejdere fra socialforvaltningen, ungdomsklubberne,den lokale fodboldklub samt frivillige fra lokalområdet.”3.
Rigspolitiet har oplyst over for Justitsministeriet, at det på baggrund afde supplerende besvarelser fra politikredsene fortsat er Rigspolitiets opfat-telse, at løsningen af de konstaterede problemer bedst sker gennem en lo-kalt forankret indsats.Rigspolitiet har i den forbindelse henvist til, at Rigspolitiet har udarbejdeten national strategiplan for den politimæssige indsats mod utryghed ogkriminalitet i særligt udsatte boligområder, og at den politimæssige indsatsudmøntes på grundlag af bl.a. den nationale strategi.4.
Justitsministeriet kan supplerende henvise til, at der i forbindelse medden flerårsaftale for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2012-2015, som er indgået mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti ogDet Konservative Folkeparti, er prioriteret flere ressourcer til en styrketpolitiindsats i de særligt udsatte boligområder, der er mest belastet af kri-minalitet. Indsatsen vil bl.a. indebære en styrket kriminalpræventiv indsatsi et fortsat tæt samarbejde med kommunerne, konsekvent patruljering, syn-lig tilstedeværelse i gadebilledet samt ”hotspot”-indsatser. Den styrkedepolitiindsats skal sikre, at kriminaliteten nedbringes, og at trygheden forbeboerne dermed øges i områderne.
4