Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1099466_0001.png
1099466_0002.png
1099466_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 83 (Alm. del):I brev af 14 marts 2012 har udvalget efter ønske fra Mai Henriksen (KF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 83:”Vil ministeren oplyse, hvad udgifter i hhv. 2008, 2009, 2010 og 2011 vari forbindelse med unge frafald og/eller omvalg af ungdomsuddannelse?Oversigten skal gerne indeholde udgifter til taxameter, SU og skoleprak-tikydelse og være fordelt på STX, HHX, HTX og EDU.”Svar:Jeg skal indledningsvis oplyse, at det ikke ud fra data i taxametersystemeteller i SU-systemet er muligt at isolere udgifter til elever, der falder fraog/eller vælger om. Det skyldes først og fremmest, at der i tilskudssy-stemerne ikke indgår data på individniveau. Det betyder, at ministerietikke i tilskudsdata kan følge den enkelte elev gennem uddannelsessyste-met.Ud over de konkrete datamæssige udfordringer, er det yderst vanskeligtat adskille omvalg og frafald. En elev der afbryder en uddannelse og på-begynder en ny, vil i mange tilfælde kunne få godskrevet dele af eller heleden afbrudte uddannelse, og det vil derfor ikke være hele udgiften til denafbrudte uddannelse, der er udgifter til frafald.De præcise taxameterudgifter til en frafalden elev afhænger endvidere af,hvornår eleverne falder fra i forhold til skolernes aktivitetsindberetnin-ger. Udgifterne til SU og eventuel skolepraktikydelse afhænger af elever-nes alder, boligforhold og ansættelsesforholdDet er således forbundet med betydelig usikkerhed at opgøre udgifternetil frafald og/eller omvalg, og ministeriet kan ikke opgøre udgifterne forde enkelte år.
30-03-2012
2Det er dog muligt at lave estimater af udgifterne ud fra statiske oplysnin-ger om frafald for elever, der ikke gennemfører en uddannelse og omvalgfor elever, der gennemfører en uddannelse sammenholdt med nogle an-tagelser om, hvornår eleverne indgår i skolernes aktivitetsindberetningerog udløser taxametre.FrafaldMinisteriet har i det følgende valgt at udarbejde et beregningstekniskestimat for udgifterne til frafald ud fra gennemsnitlige taxameterudgiftertil elever, der ikke 10 år efter endt folkeskole har gennemført mindst enungdomsuddannelse.De personer der afsluttede folkeskolen i år 2000 og som ikke i 2010 harfået mindst en ungdomsuddannelse, har i gennemsnit ca. 2 års forskelligeafbrudte uddannelser bag sig. Denne gruppe udgjorde i 2010 ca. 9.400personer, svarende til ca. 18 pct. af årgangen der forlod folkeskolen i år2000. Taxameterudgifterne er estimeret ud fra taxametrene på de berørteuddannelsesområder i 2012.Med den valgte beregningsmetode kan de estimerede taxameterudgiftertil frafald med betydelig usikkerhed beregnes til ca. 1,8 mia. kr. i perioden2000-2010 for årgangen der forlod folkeskolen i 2000 jf. tabel 1.Tabel 1: Estimerede taxameterudgifter i perioden 2000-2010 til ele-ver der 10 år efter endt folkeskole ikke har mindst en ungdomsud-dannelseAfbrudte uddannelserErhvervsuddannelserErhvervsgymnasiale uddannelserAlmengymnasiale uddannelserAMUAlmengymasiale enkeltfagFolke- og ungdomshøjskolerProduktionsskolerØvrigeI altUdgifter mio. kr. 2012-priser850807550135202802751.765
Note: udgifter til SU og skolepraktikydelse er ikke medregnet, da det kræver viden omalder, boligforhold og ansættelsesforhold for eleverne gennem 10 år for at kunne opgø-re disse udgifter.
Det skal understreges, at estimatet i tabel 1 bygger på forløbsanalyse afårgangen, der afsluttede folkeskolen i 2000. Efterfølgende årganges æn-dringer i fuldførelsesprocenter og uddannelsessammensætning kan ændreestimatet betydeligt, hvorfor skønnet er forbundet med stor usikkerhed,som grundlag for at vurdere udgifterne for efterfølgende årgangens fra-fald.
3OmvalgMinisteriets profilmodels mertidsberegninger, som bygger på observeretuddannelsesadfærd i 2010, viser, at eleverne der færdiggjorde en er-hvervsuddannelse i 2010 i gennemsnit havde brugt ca. 4 måneder somfølge af omvalg. Tilsvarende tal haves ikke på de gymnasiale uddannelser,men her er både frafaldsprocenterne, og den brugte tid på afbrudt ud-dannelser lavere. Elever, der falder fra en gymnasial uddannelse for der-efter at gennemføre en erhvervsuddannelser indgår i beregningen neden-for.Estimaterne i tabel 2 bygger på en forudsætning om, at omvalget harfundet sted indenfor erhvervsuddannelsernes grundforløb, og at alle ele-ver har udløst fuldt taxameter i alle 4 måneder fordelt forholdsmæssigtefter elevtallet på de merkantile og de tekniske grundforløb.Med den valgte beregningsmetode kan de estimerede taxameterudgiftersom følge af omvalg med betydelig usikkerhed beregnes til ca. 500 mio.kr. for elever der færdiggjorde erhvervsuddannelserne i 2010. jf. tabel 2.Tabel 2: Estimerede taxameterudgifter som følge af omvalg på forelever der færdiggjorde en erhvervsuddannelse i 2010Udgifter 2012-priserTaxameterudgifterMio. kr.500
Note: Udgifterne til SU og skolepraktikydelse er ikke medregnet, da det kræver videnom alder, boligforhold og ansættelsesforhold for eleverne i løbet af de fire månedersomvalg.
I øvrigt kan jeg oplyse at Ministeriet for Børn og Undervisning har be-sluttet at gennemføre et projekt omkring bedre data, så ministeriet ifremtiden i højere grad vil være i stand til at koble tilskudsdata sammenmed enkeltpersoner, så der eksempelvis bliver bedre muligheder for atopgøre udgifter til frafald og omvalg.
Med venlig hilsen
Christine Antorini