Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 78 (Alm. del):I brev af 6. marts 2012 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 78:”Kan man af ministeriets data om studentereksamensresultater og foræl-drebaggrund se, om den sociale arv slår stærkere igennem efter gymna-siereformen? I nyheden: ”Eksamensresultater fra de gymnasiale uddan-nelser 2011” på ministeriets hjemmeside står der blandt andet: ”Talleneviser også, at forældrenes uddannelsesniveau har betydning for elevenseksamensresultat. Jo bedre uddannede, elevernes forældre er, jo højereeksamensresultat opnår eleverne. Forskellen i eksamensresultat mellemelever med forskellig forældrebaggrund er større på stx, end på de treandre gymnasiale uddannelser.” Spørgeren har fået oplyst, at der forelig-ger data om samme emne fra år 2007 og før.”Svar:I Eksamensdatabasen har ministeriet data om eksamensresultaterne frade gymnasiale uddannelser fra 2005 og frem. Ministeriet har opgjort be-tydningen af forældrenes uddannelsesniveau for elevens eksamensresul-tat.Det bemærkes, at karakterskalaen blev ændret fra 13-trinsskalaen til 7-trinsskalaen parallelt med gymnasiereformen. De første hf-studenter fikderes eksamensresultat opgjort efter 7-trinsskalaen i 2007, mens de førstestudenter på de tre-årige gymnasiale uddannelser fik deres eksamensre-sultat opgjort efter 7-trinsskalaen i 2008.Selv om det er muligt at omregne 13-trinsskalaen til 7-trinsskala, giver ensammenligning over tid ikke med tilstrækkelig sikkerhed et retvisendebillede. I tabellerne nedenfor er det derfor vanskeligt at konkludere alenepå baggrund af udviklingen i eksamenskarakterer.
30-03-2012
2Generelt for tabellerne gælder, at de kursiverede karakterer er omregnettil 7-trinsskalaen, som blev indført i 2006-07. Karaktererne er inklusivbonus A.Tabel 1: Eksamensresultater (omregnet til 7-trinsskala): Hf
2005 2006 2007 2008 2009 2010Højeste forældreud-dannelse:- Grundskole5,35,55,65,45,55,2- Ungdomsuddan-5,55,75,85,95,95,7nelse- Videregående ud-6,26,36,66,66,66,3dannelseTabel 2: Eksamensresultater (omregnet til 7-trinsskala): Hhx
2005 2006 2007 2008 2009 2010Højeste forældreud-dannelse:- Grundskole5,45,55,55,55,35,4- Ungdomsuddan-5,75,85,85,95,96,0nelse- Videregående ud-6,16,16,26,36,36,4dannelseTabel 3: Eksamensresultater (omregnet til 7-trinsskala): Htx
2005 2006 2007 2008 2009 2010Højeste forældreud-dannelse:- Grundskole5,85,75,95,96,16,2- Ungdomsuddan-6,06,06,16,46,46,3nelse- Videregående ud-6,36,46,66,96,97,0dannelseTabel 4: Eksamensresultater (omregnet til 7-trinsskala): Stx
2005 2006 2007 2008 2009Højeste forældreud-dannelse:- Grundskole5,75,75,85,75,7- Ungdomsuddan-6,26,26,36,36,2nelse- Videregående ud-7,17,17,17,37,3dannelse
20115,45,76,4
20115,46,16,5
20116,16,57,1
20105,76,37,3
20115,76,37,4
Med undtagelse af htx er der generelt tale om forholdsvist små udsving igennemsnittet af eksamensresultater, og det kan ikke på baggrund af dataom eksamensresultaterne konkluderes, at gymnasiereformen har betyd-ning for udviklingen i gennemsnitskaraktererne.Med venlig hilsen
Christine Antorini