Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketinget
Kvalitets- og TilsynsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.ktst.dkCVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 69 (Alm. del):I brev af 22. februar 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 69:”Hvad kan ministeren i fortsættelse af samrådet 21/2-12 om etnisk base-rede og muslimske fri- og privatskoler oplyse om, hvordan elever frafriskoler, herunder muslimske friskoler, klarer sig ift.95 pct.-målsætningen og beskæftigelse?”Svar:Indledningsvis bemærkes, at det ikke er muligt præcist at identificere det,der i spørgsmålet benævnes ’muslimske friskoler’.Frie grundskoler har frihed til at tilrettelægge en undervisning, der stem-mer overens med deres overbevisning, og denne kan eksempelvis væreideologisk, pædagogisk, tematisk eller religiøst funderet.De frie grundskoler er ikke forpligtede til specifikt at angive, hvis de haret religiøst tilhørsforhold. Såfremt skolen imidlertid anser et religiøsttilhørsforhold som en del af skolens værdigrundlag, vil det fremgå afskolens hjemmeside på internettet, da skolerne ifølge loven skal offent-liggøre skolens værdigrundlag på nettet.Herudover kan skolerne – men er ikke forpligtede hertil – indsætte etreligiøst tilhørsforhold i skolens vedtægts formålsbestemmelse. Det kanoplyses, at der ud fra dette kriterium er fundet fire skoler, jf. bilag 1.De fire skoler omtalt i bilag 1 omfatter skoler, hvor det i skolens ved-tægtsbestemte formål er fastsat, at skolen har rod i muslimsk kultur, tra-dition, religion eller lignende, og hvor ministeriet samtidig har oplysnin-ger om elevernes beskæftigelsesstatus og gennemførelse af ungdomsud-dannelse.
20-03-2012
2Af vedlagte bilag 2 fremgår beskæftigelsesstatus og gennemførelse afungdomsuddannelse for samtlige frie grundskoler. Beskæftigelsesstatusog gennemførelse af ungdomsuddannelse er undersøgt fem år efter ele-vernes afslutning af 9. klasse for de elevårgange, som forlod grundskoleni hhv. 2002 og 2004. Som det fremgår af bilaget, har det ikke været mu-ligt at fremskaffe data for alle skolerne, idet en række af dem ikke havdeoverbygningselever eller ikke eksisterede tilbage i 2002 og 2004, hvorfordet ikke har været muligt at følge eleverne fra disse årgange.
Med venlig hilsen
Christine Antorini