Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1091319_0001.png
1091319_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 67 (Alm. del):I brev af 17. februar 2012 har udvalget efter ønske fra Mai Henriksen(KF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 67:”Vil ministeren redegøre for, hvilke udgifter der vil være forbundet medat fremrykke fremmedsprogene engelsk og tysk/fransk til hhv. 1. og 5.klasse i folkeskolen samt omfanget af disse?”Svar:Udgiften ved at fremrykke fremmedsprogsundervisningen i folkeskolenvil afhænge af den model, der konkret vælges, og af en specifik opgørelsepå basis af konkrete elevtal og klasseantal samt relevante udgiftselemen-ter, der i givet fald bl.a. vil skulle drøftes med de kommunale parter.Ved besvarelsen af spørgsmål 67 og 68 er der taget udgangspunkt i engenerel gennemsnitsbetragtning for almindelige klasser. Det er herunderforudsat, at timetildelingen i øvrige fag er uændret, og at det er nødven-digt at forøge timetallet i alle klasser på de pågældende klassetrin med etbestemt timetal. Endvidere er der kun set på det umiddelbare lærertime-forbrug og ikke fx på, om de relevante lærerkvalifikationer er til stede.Til de angivne udgifter vil der skulle lægges afledte udgifter i segregeredespecialundervisningstilbud og i de frie grundskoler.Engelsk er i dag obligatorisk fra 3. klasse og kan efter kommunalbestyrel-sens beslutning indføres som supplerende undervisning i 1. og 2. klasse.Hvis faget skal være obligatorisk i 1. og 2. klasse med fx 60 timer påhvert klassetrin (svarende til to lektioner om ugen), vil det indebære mer-udgifter i størrelsesordenen 240 mio. kr. for undervisning i almindeligeklasser.
13-03-2012
2Tysk/fransk er i dag tilbudsfag fra 7. klasse, hvor eleverne kan vælge etaf fagene eller fravælge begge. Tysk/fransk kan endvidere efter kommu-nalbestyrelsens beslutning indføres som supplerende undervisning på la-vere klassetrin end 7. Hvis tysk/fransk skal gives som et tilbudsfag i 5. og6. klasse ligeledes med 60 timer på hvert klassetrin, vil det indebære mer-udgifter i størrelsesordenen 216 mio. kr., idet det herved er forudsat, at90 pct. af eleverne vil vælge et af fagene.
Med venlig hilsen
Christine Antorini