Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1088412_0001.png
1088412_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 61 (Alm. del):I brev af 9. februar 2012 har udvalget efter ønske fra udvalget stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 61:” Ministerens kommentarer udbedes til materiale modtaget af direktørJesper Dahlmann, Erhvervsgymnasiet Grindsted, i forbindelse med fore-træde for udvalget 7/2-12 vedr. økonomiske tilskudsforhold hhx-stx, jf.BUU, alm. del – bilag 120, herunder bedes ministeren besvare de i mate-rialet stilede oplagte åbne spørgsmål. ”Svar:De opstillede spørgsmål vedrører bl.a. takster, grundtilskud, regionalise-ringsfaktor, udkantstilskud og tillægstakster for fag på A-niveau for degymnasiale uddannelser.Jeg har tidligere besvaret spørgsmål herom, jf. min besvarelse af spørgs-mål 29 og 30. alm. del.I forlængelse heraf vedlægges notat, der beskriver de enkelte taxametreog de særlige tilskudselementer for de gymnasiale uddannelser. Notateter offentligt tilgængeligt på ministeriets hjemmeside.Af notatet fremgår det samlede taxametertilskud til en elev, der gennem-fører en gymnasial uddannelse. For de 3-årige gymnasiale uddannelser erforskellen mellem hhx og htx 59.000 kr., mens den samlede taxameter-udgift til stx ligger midt mellem hhx og htx.I 2007 udarbejdede Finansministeriet og Undervisningsministeriet enanalyse af økonomien på de gymnasiale uddannelser. Analysen kan ses påMBU’s hjemmeside. Analysen indeholdt blandt andet en sammenligningaf tilskudsvilkårene.
02-03-2012
2Analysen viste, at ca. to tredjedele af forskellen på taxametrene mellemstx og hhx kunne begrundes i forskelle i lærernes arbejdstidsaftaler mel-lem de to skoleformer og i kravet om udbud af naturvidenskabelige fagpå stx. Den resterende ubegrundede forskel mellem stx og hhx blev der-efter udlignet gennem takstforhøjelser på hhx i 2008 og 2009, således atundervisningstaxameteret for hhx blev sat op med 1.400 kr. i 2008 ogyderligere 2.700 kr. i 2009.Forskellen i de samlede tilskudsniveauer til henholdsvis hhx og stx kansåledes primært tilskrives de naturvidenskabelige fags særlige krav til lo-kaleindretning og forskelle i lærernes arbejdstidsaftaler.Ud over taxametertilskuddet findes en række særlige tilskud, bl.a. grund-tilskud, som gives til den enkelte institution afhængig af institutionstype.De erhvervsgymnasiale uddannelser (hhx og htx) udbydes overvejendepå erhvervsskoler, mens stx overvejende udbydes på de almene gymnasi-er.Disse tilskudselementer er indført på forskellige tidspunkter for de for-skellige institutioner/uddannelser. De enkelte tilskud afspejler såledesogså skiftende politiske prioriteringer og historiske forskelle. Fx har dealmene gymnasier i 2010 overtaget bygningerne efter et betalingsevne-princip, mens erhvervsskolerne har haft bygningsselveje siden 1995. Det-te gør det vanskeligt direkte at sammenligne tilskudsvilkårene for de for-skellige institutionstyper.De særlige tilskud og baggrunden herfor er nærmere beskrevet i vedlagtenotat.Det er en del af regeringsgrundlaget, at regeringen vil nedsætte et udvalg,som skal udarbejde forslag til en taxameterreform, der fordeler ressour-cerne til ungdomsuddannelserne mere retfærdigt. Taxametersystemetskal blandt andet tage højde for uddannelsesstedernes forskellige geogra-fiske og sociale udfordringer, herunder at forbedre uddannelsesdæknin-gen i yderområderne. De gymnasiale uddannelser indgår som ungdoms-uddannelser som en naturlig del i dette analysearbejde.
Med venlig hilsen
Christine Antorini