Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1074147_0001.png
1074147_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketinget
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 39 (Alm. del):I brev af 10. januar 2012 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 39:”Kan ministeren redegøre for stigningen i anvendelsen af supplerendekurser fra 2007-2010 og for, om tallene har relation til antallet af studie-retninger efter gymnasiereformen? ”Svar:Stigningen i antallet af ansøgere til de gymnasiale suppleringskurser(GSK) fra 4.125 i 2007 til 10.842 i 2010 har flere årsager. For eksempelstigning i antallet af unge med gymnasial uddannelse og stigning i søg-ningen til de videregående uddannelser sammen med indførelsen afskærpede adgangskrav til de samme uddannelser. Langt hovedparten afGSK-kursisterne læser et eller flere naturvidenskabelige fag.Unge, der i dag tager en gymnasial uddannelse, vælger uddannelse ogstudieretning efter deres interesse på det tidspunkt, hvor de starter påuddannelsen. De færreste ved med sikkerhed, hvad de ønsker at fortsættemed efter endt eksamen.Selv om man evt. kunne begrænse udbuddet af studieretninger til få obli-gatoriske retninger, er det ikke sikkert, at de unge fra starten ville vælgede (naturvidenskabelige) fag, der kræves for at blive optaget på visse vi-deregående uddannelser. Dermed ville der stadig være nogle, der havdebrug for at supplere.Det skal også i denne sammenhæng nævnes, at hf’erne står for ca. enfjerdedel af dem, der supplerer. Med den toårige hf-uddannelse er detikke tidsmæssigt muligt at opnå alle de B- eller A-niveauer, der krævesfor at blive optaget på visse videregående uddannelser.
01-02-2012
2En begrænsning i antallet af studieretninger vil derfor ikke kunne fjernebehovet for supplering, men eventuelt mindske det..
Med venlig hilsen
Christine Antorini