Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1169340_0001.png
1169340_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketinget
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 206 (Alm. del):I brev af 26. september 2012 har udvalget efter ønske fra Peter Juel Jen-sen (V) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 206:”Kan ministeren redegøre for, hvorfor regeringen har valgt ikke at inklu-dere det udførende led – erhvervsskolerne – i det Erhvervsuddannelses-udvalg, som p.t. arbejder på konkrete anbefalinger til løsninger på prak-tikpladsområdet, herunder modeller for målretning af erhvervsuddannel-serne mod unge under 25 år? Da Erhvervsuddannelsesudvalget ikke eren trepartsforhandling, burde erhvervsskolerne godt kunne deltage i ud-valget”Svar:Erhvervsuddannelserne er et fælles ansvar for staten og arbejdsmarke-dets parter, både hvad angår udvikling, styring og finansiering. Derfor erder tradition for, at større ændringer på erhvervsuddannelsesområdetgennemføres i samarbejde med arbejdsmarkedets parter, bl.a. via tre-partsaftaler.Under trepartsforhandlingerne i foråret 2012 drøftede parterne mulighe-derne for at finde en langsigtet og grundlæggende løsning af udfordrin-gerne på erhvervsuddannelsesområdet.Efter forhandlingerne brød sammen har regeringen valgt at fortsættedrøftelserne med arbejdsmarkedets parter på erhvervsuddannelsesområ-det i erkendelse af, at større ændringer på dette område forudsætter ar-bejdsmarkedets parters medvirken og medejerskab.Derfor nedsatte regeringen et erhvervsuddannelsesudvalg med deltagelseaf arbejdsmarkedets parter på embedsmandsniveau, der skulle finde ensærskilt løsning på de udfordringer, der blev drøftet under trepartsfor-handlingerne, men som ikke længere skulle indgå en samlet trepartsaftale.
23-10-2012
2Erhvervsuddannelsesudvalget bygger således naturligt og i stor udstræk-ning videre på drøftelserne fra trepartsforhandlingerne i forhold til ud-fordringerne på erhvervsuddannelsesområdet.Det skal bemærkes, at erhvervsskolerne som det udførende led naturlig-vis også spiller en central og vigtig rolle for gennemførelsen af ændringerpå området. Udover den kontakt, som jeg og ministeriet i øvrigt har mederhvervsskolerne, vil erhvervsskolerne naturligt blive inddraget i gen-nemførelsen af nye initiativer via deres deltagelse i Rådet for de grund-læggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), som rådgiver børne- ogundervisningsministeren på et overordnet niveau om de grundlæggendeerhvervsrettede uddannelser – ligesom de vil blive hørt ved eventuelleforeslåede lovændringer mv.
Med venlig hilsen
Christine Antorini