Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1168932_0001.png
1168932_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketinget
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 193 (Alm. del):I brev af 24. september 2012 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 193:”Hvorledes vægtes faglige forudsætninger imod personlige og socialeforudsætninger i den uddannelsesparathedsvurdering, der kræves foroptagelse på gymnasiet? Jævnfør bekendtgørelsen om Uddannelsesparat-hed mm § 4. Elever, der forlader 9. eller 10. klasse, anses for uddannel-sesparate, hvis de har de faglige, personlige og sociale forudsætninger,som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse, jf. stk. 3.”Svar:Lovgivningen fastsætter, at Ungdommens Uddannelsesvejledning skalvurdere, i hvilket omgang elever, der forlader 9. eller 10. klasse, har defaglige, personlige og sociale forudsætninger, der er nødvendige for atgennemføre en ungdomsuddannelse. Der vurderes i forhold til gruppenaf gymnasiale uddannelser eller erhvervsuddannelser afhængig af denunges uddannelsesønske.Det fremgår af bekendtgørelsen om uddannelsesparathedsvurdering,uddannelsesplaner og procedurer ved valg af ungdomsuddannelse, at deri grundlaget for vurderingen af elevens uddannelsesparathed skal indgåelevens standpunkts- og prøvekarakterer og bemærkninger fra elevensskole. Der er i øvrigt ikke i lovgivningen fastsat nærmere om, hvilke kri-terier der skal indgå i vurderingen, vægtning heraf mm.Det er derfor op til lokal overvejelse og beslutning, efter hvilke nærmerekriterier og principper vurderingerne foretages. Ministeriet for Børn ogUndervisning har udgivet et inspirationshæfte om uddannelsesparathed.Heri har bl.a. forskellige aktører givet bud på arbejdet med uddannelses-parathed. Det fremgår bl.a. heraf, at der vil være tale om en helhedsvur-
2dering af den enkelte unges faglige, sociale og personlige kompetencer,herunder motivation for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini