Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 168 (Alm. del):I brev af 5. september 2012 har udvalget efter ønske fra Tina Nedergaard(V) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 168:”Det fremgik under teknisk gennemgang af FFL13 4/9-12, at ministerengives hjemmel til at nedsætte taxametertilskuddene som følge af merud-gifter i finansåretMinisteren bedes uddybe den tekniske gennemgang på dette punkt ogherunder oplyse, om ministeren vil give tilsagn om at orientere udvalget,hvis det bliver aktuelt at anvende denne bemyndigelse”Svar:Den 12. juni 2012 vedtog et flertal i Folketinget L174 Forslag til budget-lov. Loven skal sikre balance eller overskud på de samlede offentligefinanser og en hensigtsmæssig udgiftsstyring i stat, kommuner og regio-ner. Loven indfører som noget nyt et krav om budgetbalance, der bl.a.går ud på at, den samlede budgetstilling på de samlede offentlige finanserskal være i balance eller udvise et overskud.Derudover indfører loven et nyt udgiftspolitisk styringssystem med ud-giftslofter for hhv. stat, kommuner og regioner.Lovens §§ 5-14, §§ 16-18 og § 19, nr. 1 om det statslige, det kommunaleog det regionale udgiftsloft har virkning fra og med finansåret 2014 påbaggrund af Folketingets vedtagelse af forslag til lov om fastsættelse afudgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2014, 2015,2016 og 2017.Da regeringen vil understøtte en hensigtsmæssig statslig udgiftsstyring fra2013, er ændringer i bevillingsmæssige hjemler som følge af budgetlovenallerede indarbejdet på finanslovsforslaget for 2013.
03-10-2012
2På § 20. Ministeriet for Børn og Undervisning betyder ændringerne, atdet såkaldte udsvingsbånd, dvs. børne- og undervisningsministerens be-myndigelse til på forslag til lov om tillægsbevilling at optage mer- ogmindreudgifter inden for en samlet ramme på 227,3 mio. kr. på de aftekstanmærkning 1 omfattede konti, hvis aktiviteten afviger fra det for-udsatte på finansloven, jf. Finanslov 2012, § 20, tekstanmærkning 1.,afskaffes.I stedet optages på finanslovsforslaget for 2013 en hjemmel til, at børne-og undervisningsministeren på forslag til lov om tillægsbevilling kan op-tage mer-/mindreudgifter på de af tekstanmærkning 1 omfattede konti,jf. tekstanmærkning 1, stk. 1.Samtidig gives børne- og undervisningsministeren en bemyndigelse til atnedsætte taxametertilskuddene til institutionerne med en generel pro-centsats, hvis den udgiftskontrol, som børne- og undervisningsministe-ren foretager i finansåret - på baggrund af foreliggende regnskabstal,andre foreliggende oplysninger og et skøn for finansåret - indikerer, at desamlede nettomerudgifter på de af tekstanmærkningen omfattede kontieller på det samlede ministerområde vil overstige finansårets bevillinger,jf. tekstanmærkning 1, stk. 3.Endelig bemyndiges børne- og undervisningsministeren til som led iudmøntningen af en af finansministeren fastsat dispositionsbegrænsningat nedsætte taxametertilskuddene til institutionerne med en generel pro-centsats, jf. tekstanmærkning 1, stk. 4.Der er tale om, at jeg – som børne- og undervisningsminister – får enbemyndigelse, men ikke en pligt til at sætte taxametertilskuddene ned itilfælde af udgiftsskred. Der er således flere andre foranstaltninger, somregeringen vil kunne tage i anvendelse for at sikre overholdelse af finans-årets bevillinger.Jeg vil gerne orientere udvalget på linje med de omfattede uddannelsesin-stitutioner, hvis bemyndigelsen i tekstanmærkningen bringes i anvendelsei løbet af finansåret 2013.
Med venlig hilsen
Christine Antorini