Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1159050_0001.png
1159050_0002.png
1159050_0003.png
1159050_0004.png
Oversigt over forsøg med klassestørrelser siden efteråret 2011
J.nr. 083.53L.981Den 18. september 2012Særskilt krav om tilstrækkelige med-arbejderressourcer, fysiske rammermv.Indsende eva-lueringsplanog evalueringJa. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.De fysiske rammer skal tillade højereelevtal end 28, hvor det gældende klas-seloft overskrides. De tildelte lærerres-sourcer til holdundervisning skal matchesåvel elevtal som fagligt forsvarlig un-dervisning.Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.
Kommune
Pædagogisk begrundelse
Betingelser
Gladsaxe(en skole)
Mulighed for at fastholde to børnehaveklas-ser mhp. at fortsætte et tæt, forpligtendesamarbejde mellem dagtilbud og skole ombørnenes skolestart i det eksisterende sko-ledistrikt. Forsøget strækker sig til og med1. klasse for de to børnehaveklasser.
Krav om en ressourcefordeling, der tilgodeserbørnenes udviklingsmuligheder, så den enkel-te elev sikres den nødvendige opmærksom-hed, det faglige niveau fastholdes, og en tætdialog mellem hjem og skole sikres. Krav ominddragelse af skolebestyrelsen.Forsøg kan alene gennemføres på de skoler,der aktivt har tilvalgt ordningen med inddragel-se af skolebestyrelse, forældre og medarbej-dere. Endvidere skal klassen fortsat væreomdrejningspunkt for elevernes faglige ogsociale udvikling. Trin- og slutmål skal tilgode-ses, og minimumstimetal overholdes.
De fysiske rammer skal tillade det højeelevtal i de kommende to 1. klasser. Detildelte medarbejderressourcer skalmatche elevtal og en faglig forsvarligundervisning.
Fredens-borg(alle skoler)
Mulighed for at organisere eleverne i år-gangsklasser med udvidet adgang til hold-dannelse inden for og på tværs af årgange-ne. Hensigten med løbende og skiftendeholddannelse er overordnet at støtte elever-nes læring, trivsel og engagement i under-visningen og bedre udnyttelse af lærernesfaglige kompetencer. Der vil være mindst toårlige holddannelser. Holdene kan væresammensat med baggrund i kriterier somsamarbejdsevne, sociale relationer, person-lige kompetencer og interesse eller fagligtniveau inden for et fag eller fagområde.Elever med særlige behov kan indgå isammenhænge, der giver dem de bedstevilkår for god indlæring.
Holbæk(en skole)
To børnehaveklasser slås sammen til énmed maksimalt 32 elever. Der er to læreretil alle lektioner. Formålet er at styrke både
Klassen skal fortsat være omdrejningspunktfor elevernes faglige og sociale udvikling.Holddannelsesreglerne skal overholdes, trin-
De fysiske rammer skal tillade højereelevtal end 28, hvor det gældende klas-seloft overskrides. De tildelte lærerres-
Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes i
Side 1 af 4
Oversigt over forsøg med klassestørrelser siden efteråret 2011
J.nr. 083.53L.981Den 18. september 2012Særskilt krav om tilstrækkelige med-arbejderressourcer, fysiske rammermv.Indsende eva-lueringsplanog evalueringMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.
Kommune
Pædagogisk begrundelse
Betingelser
den faglige og den sociale inklusion medudgangspunkt i pædagogiske, sociale ogfaglige tiltag. Mulighed for holdkonstellatio-ner, både fsva. størrelse og faglighed tilgavn for eleverne. Eleverne får basis i etklassefællesskab. Bedre ressourceudnyttel-se ved mere fleksibel brug af ressourcer.Tilslutning fra skolebestyrelsen. Forsøgetløber til og med udgangen af 3. klasse. Derforeligger tilslutning fra skolebestyrelsen.Odsherred(en skole)Mulighed for årgangsklasser til og med 2.klassetrin med 32 elever for at skabe enelevgruppe, der er stor nok til, at elevernekan udvikle sociale kompetencer i et mang-foldigt fællesskab, og for at interesseredeelever kan påbegynde boglig undervisningtidligere. Både lærer og børnehaveklassele-der er til stede i alle timer for at sikre lang-som indkøring af de yngste. I 50 pct. af ti-merne vil der yderligere være en lærer ogen undervisningsassistent.Rudersdal(to skoler)Sikring af bedst mulig udnyttelse af de af-satte, primært elevtalsrelaterede ressourcerfor de enkelte klassetrin. Endvidere sikringaf målrettet og fleksibel anvendelse af med-
og slutmål skal tilgodeses, og minimumstime-tal skal overholdes.
sourcer til holdundervisning skal matchesåvel elevtal som fagligt forsvarlig un-dervisning.
Holddannelsesreglerne skal overholdes, trin-og slutmål skal tilgodeses, og minimumstime-tal skal overholdes.
De fysiske rammer skal tillade højereelevtal end 28, hvor det gældende klas-seloft overskrides. De tildelte lærerres-sourcer til holdundervisning skal matchesåvel elevtal som fagligt forsvarlig un-dervisning.
Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.
Ledelse og medarbejdere skal som anført iansøgningerne drøfte hensigtsmæssighedenaf flere elever i klasserne forud for beslutning ihvert konkret tilfælde. Skolebestyrelsen skal
De to skolers fysiske rammer skal påbetryggende vis kunne rumme klassermed flere elever.
Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøg
Side 2 af 4
Oversigt over forsøg med klassestørrelser siden efteråret 2011
J.nr. 083.53L.981Den 18. september 2012Særskilt krav om tilstrækkelige med-arbejderressourcer, fysiske rammermv.Indsende eva-lueringsplanog evalueringkan iværksæt-tes.
Kommune
Pædagogisk begrundelse
Betingelser
arbejderressourcer ved tolærerordninger forbl.a. at øge muligheden for øget og fleksibelbrug af holddannelse for bedst muligt atkunne tilgodese undervisningsmål og ele-vernes behov.Skive(skolen øn-sker allige-vel ikke for-søget.)Mulighed for op t.o.m. 32 elever, hvor det erbåde pædagogisk og ressourcemæssigtbegrundet. Økonomiske kriterier vil ikkealene udgøre en tilstrækkelig begrundelsefor at undlade klassedeling. Bedre mulighe-der for udvikling af elevernes fleksibilitet ogderes mulighed for at kunne indgå konstruk-tivt i skiftende samarbejdsrelationer. Deøgede muligheder for varierede samar-bejdsrelationer forventes at medvirke til atstyrke inklusion og fællesskab.Skive(alle skoler)Forsøget retter sig primært mod de skoler,der har et uhensigtsmæssigt elevtal på nog-le klassetrin, fx 31-32 elever, så klassede-ling efter gældende regler er nødvendigt.Hovedparten af klasserne i kommunen skalogså fremover have 28 elever.Sorø(en skole)Hensigten er en ny organisering og strukturaf undervisningen og skoledagen/-ugen for
inddrages ved skoleårets planlægning.
Jf. kommunens pædagogiske begrundelse.
De fysiske rammer skal tillade det højeelevtal. De tildelte personaleressourcerskal matche såvel elevtal som fagligforsvarlig undervisning.
Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.
Forsøg kan alene gennemføres på de skoler,der aktivt har tilvalgt ordningen med inddragel-se af skolebestyrelse, forældre og medarbej-dere. Forsøget må ikke sættes i værk af be-sparelsesmæssige grunde.
Forsøget kan alene gennemføres på deskoler, der har fysiske rammer til påbetryggende vis at rumme klasser medelevtal over det gældende maksimum.
Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.
Jf. kommunens pædagogiske begrundelse.
Betingelserne vedrører bl.a. lærerdæk-ning, individuel rådgivning af eleverne,
Ja. Evalue-ringsplanen skal
Side 3 af 4
Oversigt over forsøg med klassestørrelser siden efteråret 2011
J.nr. 083.53L.981Den 18. september 2012Særskilt krav om tilstrækkelige med-arbejderressourcer, fysiske rammermv.Indsende eva-lueringsplanog evalueringgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.Ja. Evalue-ringsplanen skalgodkendes iMBU, før forsøgkan iværksæt-tes.
Kommune
Pædagogisk begrundelse
Betingelser
elever i 7. – 9. klasse for bl.a. at øge ele-vernes lære- og uddannelseslyst, reducereelevfravær og styrke inklusion. Meget detal-jeret redegørelse i kommunens bilag.Vejle(to skoler,hvoraf denene alligevelikke ønskerforsøget)Målet er elevernes fortsatte tryghed og triv-sel i bevidstheden om, at en ændret klasse-opdeling ikke kan forventes, og en smidigog målrettet anvendelse af lærerressourcerbl.a. fleksibel anvendelse af holddannelse.Endvidere er målet en udviklingsindsatsmed aldersintegrerede klasser gennem heleskoleforløbet mhp. erfaringer med en meredynamisk organisationsform med udgangs-punkt i storgrupper, holddannelse, samtsmidig og målrettet anvendelse af lærerres-sourcer i vekslen mellem klasse- og hold-undervisning. Alternativet kan være opret-telse af to klasser på de pågældende klas-setrin, der grundet økonomi så vil få et mi-nimumstilbud. Forsøgene gælder de af sko-lernes klassetrin, der i forsøgsperioden fåret uhensigtsmæssigt elevtal, så deling afklasserne kan undgås ved elevtilflytning.Dette vil p.t. være aktuelt for 2 og 5. årgangpå den ene skole.Forsøget vurderes ikke at have indflydelse påfolkeskolens overordnede formål og en fagligtforsvarlig tilrettelæggelse og organisering afundervisningen.
dokumentation af elevernes anvendelseaf undervisningstid i forhold til de enkel-te fag, udvidede elevplaner og skoleda-gens/-ugens længde.Ikke vurderet at disse forsøg nødven-diggjorde krav herom
Side 4 af 4