Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 165 (Alm. del):I brev af 5. september 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 165:”Ad ministerens svar på spørgsmål 135 vedr. kommentar til henvendelseaf 18/6-12 fra Høng Gymnasium og HF vedr. taxametertilskud (BUU,alm. del - bilag 228). Ministeren bedes uddybende kommentere henven-delsen fra Høng Gymnasium og HF og herunder redegøre nærmere fordet rimelige i, at gymnasier med samme ejerforhold og under sammelovgivning behandles forskelligt ift. bygningstilskud.”Svar:Høng Gymnasium og HF er et tidligere privat gymnasium med kostafde-ling, der i 2007 overgik til statsligt selveje efter eget ønske. Ud over HøngGymnasium og HF er også Rønde Gymnasium et privat gymnasium meden kostafdeling, der er overgået til statsligt selveje. Dertil kommer 5 al-mene gymnasier med en kostafdeling, der er overgået til statsligt selvejefra amterne.Som nævnt i min besvarelse på BUU spørgsmål 135 er der tale om tovidt forskellige baggrunde for overgang til statsligt selveje. Jeg vil i detfølgende redegøre nærmere for forskellene.Udgangspunktet for Høng Gymnasium og HF’s tilskud til kostafdelingener det driftstilskud, gymnasiet modtog ved overgangen fra privat status tilstatsligt selveje. Tilskuddet er i forbindelse med overgangen i 2007 fastsatpå baggrund af skolens samlede udgifter til kostafdelingen - det vil sigeinklusiv udgifter til bygningsdrift.Udgangspunktet for de 5 tidligere amtslige gymnasiers tilskud til kostaf-delingen er det driftstilskud, gymnasierne modtog ved overgangen fraamtsligt regi til statsligt selveje i 2007. Tilskuddet er i lighed med de tidli-gere private gymnasier fastsat på baggrund af skolernes samlede udgifter
01-10-2012
2til kostafdelingerne. I første omgang blev tilskuddet fastsat eksklusivudgifter til bygningsdrift, idet staten og ikke skolerne ved kommunalre-formen overtog bygningerne.I 2010 overtog de tidligere amtslige gymnasier med kostafdelinger i lig-hed med alle øvrige tidligere amtslige gymnasier deres bygninger fra sta-ten, herunder bygningsudgifter og -indtægter. Det skete ud fra et beta-lingsevneprincip, hvor de 5 gymnasiers nye bygningsindtægter blev mod-svaret af tilsvarende bygningsudgifter i forholdet 1:1.De 5 tidligere amtslige gymnasier har altså ikke opnået et øget økono-misk råderum ved at overtage bygningerne.Hvis Høng Gymnasium og HF og Rønde Gymnasium skulle have ettilsvarende bygningstilskud som de 5 tidligere amtslige gymnasier med enkostafdeling, skulle bygningstilskuddet være modregnet i driftstilskudde-ne til Høng og Rønde.Det er derfor ikke tale om forskelsbehandling, idet tilskuddene til almen-gymnasiale kostafdelinger er fastsat på baggrund af de samme princippermed udgangspunkt i skolernes faktiske omkostninger.
Med venlig hilsen
Christine Antorini