Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 135 (Alm. del):I brev af 19. juni 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 135:”Ministerens kommentar udbedes til henvendelse af 18/6-12 fra HøngGymnasium & HF vedr. taxametertilskud, jf. BUU, alm. Del – bilag 228”Svar:Der er 7 almene gymnasier med kostafdelinger, der modtager driftstil-skud på finansloven. Heraf er 5 tidligere amtslige institutioner (Birkerød,Nyborg, Viborg, Struer og Grenå), der overgik til staten i forbindelsemed kommunalreformen i 2007, og 2 tidligere private gymnasier (Høngog Rønde), der efter eget valg er overgået til statsligt selveje i henholdsvis2007 og 2010.Der er tale om to vidt forskellige baggrunde for overgang til statsligtselveje. Det er derfor vanskeligt direkte at sammenligne omkostninger ogindtægter mellem på den ene side de 2 tidligere private gymnasier og de 5tidligere amtslige gymnasier over tid.Hovedparten af de statslige tilskud til de 7 gymnasier med kostafdelingergives til direkte undervisningsrelaterede udgifter, dvs. lærerløn og udgif-ter til undervisningsudstyr mv. Hertil kommer fællesudgifter, såsom le-delse, administration, rengøring mv., samt bygningsrelaterede udgiftersom prioritetsafdrag og vedligeholdelse. Disse tilskud er taxametertil-skud, der udbetales pr. årselev. De 7 gymnasier med kostafdelinger mod-tager det samme tilskud pr. elev.Det er imidlertid korrekt, at der er forskelle i de statslige tilskud til de 7kostafdelinger. Tilskuddene til kostafdelinger er dog fastsat på baggrundaf de samme principper. Driftstilskud til kostafdelinger udgør ca. 10 pct.af institutionernes samlede omsætning.
29-06-2012
2Driftstilskuddet til de 5 tidligere amtslige kostafdelinger er fastsat medudgangspunkt i bevillingsniveauet fra tiden under amterne.Udgangspunktet for tilskuddet til de tidligere private gymnasiers kostaf-deling er det driftstilskud, de fik ved overgangen fra privat status til of-fentligt selveje. Begge tidligere private gymnasier modtager det samme itilskud pr. elev til kostafdelingerneDe bevillingsmæssige vilkår i forbindelse med de to tidligere privategymnasiers overgang til statsligt selveje var velkendte for de to gymnasi-er.Den samlede bevilling til kostafdelinger er fortsat rammestyret. Det skyl-des, at det er de 7 gymnasier selv, dog under hensyn til rektors vurderingaf elevens geografiske afstand og forbedrede mulighed for at gennemføreuddannelsen, der afgør, hvornår en elev kan optages på kostafdelingen.I forbindelse med de tidligere amtslige gymnasiers overgang til bygnings-taxameter i 2010, fik de 5 tidligere amtslige gymnasier med en kostafde-ling også et bygningstilskud til kostafdelingerne, idet disse 5 gymnasiernu overtog bygningsudgiften til kostafdelingen fra staten.Bygningstilskuddet modsvares af tilsvarende bygningsudgifter for de 5tidligere amtslige gymnasier. De 5 tidligere amtslige gymnasier har altsåikke opnået et øget økonomisk råderum ved at overtage de afledte ind-tægter og udgifter ved drift af kostafdelingsbygningerne.Bygningstilskud til de 2 tidligere private gymnasier er indeholdt i detdriftstilskud, som Høng Gymnasium & HF og Rønde Gymnasium alle-rede modtager i forvejen.Høng Gymnasium & HF og Rønde Gymnasium stilles ikke bedre ellerdårligere af, at de 5 tidligere amtslige gymnasier med en kostafdeling fåren indtægt med en tilsvarende udgift.Høng Gymnasium & HF har over for tidligere undervisningsministre ogen række folketingsmedlemmer gentagne gange rejst spørgsmålet om detretfærdige i de bevillingsmæssige forskelle. Henvendelserne medførte, atHøng Gymnasium og Rønde Gymnasium modtog et særtilskud for 2010på i alt 1 mio. kr. fordelt med 550.000 kr. til Høng Gymnasium & HF og450.000 kr. til Rønde Gymnasium.Særtilskuddet blev givet som kompensation for, at de øvrige kostafdelin-ger nu var berettiget til bygningstilskud, og at det ikke fremgik tilstrække-ligt tydeligt af Finansloven for 2010, at Høng og Rønde ikke kunne for-
3vente at få disse tilskud. De to gymnasier havde således en forventningom at modtage et sådant tilskud.Der er på Finanslovene for 2011 og frem ikke mulighed for at yde sær-tilskud som kompensation for, at andre gymnasier får bygningstilskud tilkostafdelingerne. Det fremgår således eksplicit af anmærkningsteksten påfinansloven for 2011 og frem, at der ikke ydes bygningstilskud til RøndeGymnasium og Høng Gymnasium & HF.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Høng Gymnasium & HF i 2011 havde et over-skud på 800.000 kr.
Med venlig hilsen
Christine Antorini