Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1055802_0001.png
1055802_0002.png
Folketingets Børne- og UndervisningsudvalgChristiansborg
Økonomisk afdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 13 (Alm. del):I brev af 28. november 2011 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(Liberal Alliance) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 13:”Ministeren bedes oplyse, hvor stor en andel gymnasierne selv skal fi-nansiere som konsekvens af gymnasieaftalen?”Svar:Regeringen mener, at det er godt for eleverne og lærerne, at de nu bliverfærre i klasserne. Jeg synes derfor, det er glædeligt, at et fleksibelt loft på28 elever i de gymnasiale uddannelser medAftale om finansloven for 2012bliver en realitet.Gymnasieskolerne finansierer udgifter ved uddannelsernes afholdelseinden for de afsatte taxametertilskud pr. elev. Etablering af et fleksibeltklasseloft på 28 elever sker tilsvarende inden for de samlede bevillingerpå finansloven.Det grundlæggende princip for bevillingssystemet til selvejende uddan-nelsesinstitutioner, herunder gymnasieområdet, er taxameterstyring. Ta-xameterstyring indebærer, at der inden for statens samlede økonomiskeramme til uddannelsesformål fordeles aktivitetsafhængige bevillinger tilde enkelte uddannelsesinstitutioner ud fra objektive mål for aktivitet ogpolitisk fastsatte takster per aktivitetsenhed. Den objektive opgørelses-enhed i taxametersystemet er den enkelte elev og ikke den enkelte klasse.Det bærende princip er således, at pengene følger den enkelte elev, ogbevillingerne derved automatisk omfordeles fra uddannelser og instituti-oner med faldende aktivitet til uddannelser og institutioner med stigendeaktivitet.Taxameterbevillingerne ydes som bloktilskud, hvor institutionerne fritkan disponere over tilskuddet inden for rammerne af gældende bevil-lingsforudsætninger og dispositionsregler i overensstemmelse med deformål, som er fastsat for de enkelte uddannelser og institutioner.
12-12-2011
2For gymnasiernes vedkommende gælder således, at alle uddannelsesakti-viteter finansieres inden for det bloktilskud, som taxametre og grundbe-villinger mv. giver. Det er i den forbindelse inden for det enkelte gymna-siums eget råderum at fastsætte omkostningerne til undervisning inden-for de givne økonomiske rammer.Ansvaret for økonomiske prioriteringer er derfor lokalt forankret på detenkelte gymnasium. Gymnasierne kan f.eks. vælge at optage lån ellervidereføre uforbrugte bevillinger fra et finansår til et andet i form af op-sparing.Jeg kan oplyse, at gymnasierne siden overgangen til taxametersystemethar opbygget overskud af de årlige bevillinger. Overskuddene udgør ca. 1mia. kr. for perioden 2007-2010.Klassekvotienten har indflydelse på det enkelte gymnasiums omkostnin-ger. Når gymnasierne vælger at forøge den gennemsnitlige klassekvotientpå stx med 1 elev, giver det gymnasiesektoren en merindtægt på i alt ca.225 mio. kr.. Ved overgangen til taxameterstyring i 2008 svarede under-visningstaxameteret til stx til en gennemsnitlig klassekvotient på 27 ele-ver.I 2012 forventes de almene gymnasiers samlede taxametertilskud at stigemed ca. 10 pct., svarende til ca. 700 mio. kr. Stigningen skyldes dels, atden samlede uddannelsesaktivitet forventes at stige fra 2011-2012, dels atbevillingen til undervisningstaxametrene stiger; som følge af blandt andetindførelsen af det fleksible klasseloft.Den reale takststigning [pr. årselev] udgør ca. 1,0 pct. for stx og 1,6 pct.for hf fra 2011 til 2012. Forhøjelsen af undervisningstaxameteret vil giveet højere tilskud per elev til alle elever, uanset om eleven er i en klassemed 26 eller 30 elever. Det enkelte gymnasiums merindtægter som følgeaf taxameterforhøjelsen er uafhængig af gymnasiets konkrete udgifterved indførelse af det fleksible klasseloft.Fremover vil de almene gymnasier således stadig få taxameterindtægtertil alle elever, men med indførelsen af det fleksible klasseloft får de nu fra2012 og frem et højere undervisningstaxameter til alle elever. De almenegymnasier finansierer således al gymnasial uddannelsesaktivitet inden forde givne økonomiske rammer både før og efter indførelsen af klasselof-tet.Med venlig hilsenChristine Antorini