Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 122 (Alm. del):I brev af 16. maj 2012 har udvalget efter ønske fra Tina Nedergaard (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 122:”Ministeren bedes oplyse, hvor stor andelen er af danske elever, som nårtrinmålene for dansk i 2. klasse og slutmålene for 9. klasse opdelt påkommuner.”Svar:Både trin- og slutmål er mål, der vedrører undervisningen. De er medandre ord undervisningsmål, dvs. mål, som læreren skal have som pejle-mærker, når den konkrete undervisning planlægges og tilrettelægges, ognår der skal evalueres. Der er i Fælles Mål derfor ikke fastsat konkretevurderingskriterier for elevernes faglige niveau, og Fælles Mål er ikkeudformet med henblik på at være vurderingskriterier for elevernes tileg-nelse af kundskaber og færdigheder.For 2. klasse gælder, at det ikke er muligt at opgøre, hvor stor en andel afde danske elever, der når trinmålene for dansk. Der er i folkeskolen kravom en løbende evaluering, og de nationale test er et af de redskaber, deranvendes som led heri. Resultaterne fra de nationale test i læsning indgårsom en del af den løbende evaluering i 2. klasse og på de øvrige klasse-trin med læsetest. Det er imidlertid kun udvalgte dele af læsefærdighe-derne, der bliver testet, og der testes ikke i andre dele af faget dansk medde nationale test. Dertil kommer, at de nationale test ikke er indrettet tilentydigt at afgøre, om en elev har opnået de kundskaber og færdigheder,som trinmålene sigter mod.I 9. klasse bedømmes elevernes kundskaber og færdigheder ved tildelingaf standpunktskarakterer og afgangskarakterer efter 7-trins-skalaen. Deenkelte karakterer i skalaen angiver, i hvilken grad eleven har tilegnet sigkundskaber og færdigheder knyttet til det enkelte fag/den enkelte prøve.
07-06-2012
2Karaktertildelingen indebærer imidlertid ikke en vurdering af, om elevenhar bestået det enkelte fag eller nået fagets slutmål, idet der ikke opereresmed kriterier for bestået eller ikke bestået i folkeskolen. Det er såledesikke er muligt at opgøre, hvor stor en andel af de danske elever der nårslutmålene for dansk efter 9. klasse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini