Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
1126175_0001.png
1126175_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 113 (Alm. del):I brev af 2. maj 2012 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 113:”Kan ministeren oplyse, hvad den annoncerede ”temperaturmåling” afvuggestuer og børnehaver vil indeholde, hvordan den planlægges gen-nemført og hvad den forventes at koste, herunder indberegnet den even-tuelle arbejdstid der, på de enkelte institutioner, vil være lagt beslag på iforbindelse med målingen?”Svar:”Temperaturmåling” er et af i alt syv redskaber på dagtilbudsområdet,som er udviklet i et samarbejde mellem Ministeriet for Børn og Under-visning, Social- og Integrationsministeriet, KL og en række pilotkommu-ner som led i projektet Faglige Kvalitetsoplysninger (FKO). Redskaberneer frivillige og stilles gratis til rådighed for kommunerne. Der er afsat 14mio. kr. til den permanente it-understøttelse af FKO-redskaberne.FKO-redskaberne er målrettet medarbejdere og ledere i dagtilbuddene,som kan anvende redskaberne til at beskrive og måle den faglige kvalitet idet enkelte dagtilbud. Resultaterne kan dermed danne grundlag for re-fleksion og analyse af den pædagogiske praksis – såvel internt i dagtil-buddet som på tværs af kommunens dagtilbud. Derudover kan redska-berne anvendes i dialogen mellem dagtilbud, forvaltning, politikere ogforældre om kvaliteten i kommunens dagtilbud. Endelig kan kommunalepolitikere og forvaltning anvende redskabet i forbindelse med kommu-nalbestyrelsens prioritering og opfølgning på kvaliteten i kommunensdagtilbud.I ”Temperaturmålingsredskabet” får det pædagogiske personale gennemopstillede mål og tegn mulighed for at vurdere, om børnegruppen er igang med at udvikle kompetencer inden for de seks temaer i de pædago-
25-05-2012
2giske læreplaner. Derudover er der opstillet mål og tegn for tre andreområder: Et godt lærings- og udviklingsmiljø, personalets faglige kompe-tencer og ledelsens evne til at understøtte personalets faglige arbejde.I forhold til det estimerede tidsforbrug ved anvendelsen af det frivilligeredskab ”Temperaturmålingsredskabet” fremgår følgende af KL’shjemmeside:”Det tager ca. 60 minutter at udfylde et observationsskema for en gruppeaf 2- eller 4-årige børn. Forud for besvarelsen skal påregnes en periode,hvor personalet observerer, om børnegruppen udviser de opstillede tegn.De øvrige skemaer til hhv. forældre, personale, dagtilbudsledelse og for-valtningsledelse tager ca. 15 minutter at udfylde.”
Med venlig hilsen
Christine Antorini