Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. maj 2012
MLN/ J.nr. 2012-3088
Under henvisning til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalgsbrev af 18. april 2012 følger hermed social- og integrationsministerensendelige svar på spørgsmål nr. 102 (BUU Alm. del). Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 102:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder en elev på STU har for atmodtage transportstøtte samt støtte til bil til aktiviteter uden for uddannelsen,som f.eks. et job”
Svar:For besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Transportministe-riet, som oplyser:”Der findes forskellige befordringsordninger, der administreres efter sektor-ansvarsprincippet. Ordningen for individuel handicapkørsel, som falder indunder Transportministeriets ressort, findes i § 11 i Lov om trafikselskaber.Efter denne ordning er svært bevægelseshæmmede over 18 år berettigedetil minimum 104 ture om året til fritidsformål.Ordningen er et alternativ til den almindelige kollektive transport og gælderalene kørsel, som rækker ud over transport til behandling, terapi og lignen-de, det vil sige til fritidsformål såsom familiebesøg, indkøb, kulturaktiviteterm.v. Ordningen vil derfor ikke kunne anvendes til befordring til et job. Det erkommunerne, der visiterer til ordningen, som er finansieret delvist gennemtilskud fra kommunen og delvist gennem brugerbetaling.Personer, der kan anvende den kollektive trafik, men har brug for ledsagel-se, kan benytte sig af ledsagerordningen, hvor mennesker med handicap,
2
der er godkendt til ledsagerordningen, kan få rabat ved bus- og togrejser vedfremvisning af ledsagerkortet. Ordningen er finansieret via finansloven.”For så vidt angår den del af spørgsmålet der vedrører støtte til bil, kan detoplyses, at kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 114, stk. 1, skal ydestøtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funk-tionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes, blandt andet itilfælde hvor personen har aktiviteter uden for hjemmet, som medfører etbetydeligt behov for kørsel med bil.Det er en betingelse for at opnå støtte til en såkaldt trivselsbil, at der er be-hov for kørsel, og hvor en bevilling af bil reelt og i væsentlig grad afhjælperfølgerne af ansøgerens funktionsevnenedsættelse.Kommunernes vurdering af om en borger opfylder betingelserne for støtte tilkøb af bil, foretages ud fra en samlet vurdering af borgerens helbredsmæs-sige situation, sociale forhold og forholdene i øvrigt. Der kan ikke ydes støttetil køb af bil, hvis borgerens samlede kørselsbehov mere hensigtsmæssigtkan tilgodeses ved andre ordninger, herunder bl.a. de ovennævnte.
Karen Hækkerup/ Katrine Wilms Andersen