Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1066338_0001.png
1066338_0002.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. januar 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Beskæftigelsesudvalgs brev af 6.december 2011 følger hermed social- og integrationsministerens ende-lige svar på spørgsmål nr. 86 (BEU alm. del).
/ J.nr. 2011-0017110
Spørgsmål nr. 86:”Som opfølgning på samråd i Beskæftigelsesudvalget den 29. november2011, jf. BEU samrådsspørgsmål G-J vedrørende lægekonsulenter bedesministeren redegøre for, hvorledes lægekonsulenters rolle er beskrevet iIovgivningen. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvilken retsvirkningvejledningsskrivelser om lægekonsulenternes rolle har over for kommuner-ne.”
Svar:Som oplyst i svar på spørgsmål 65 (BEU alm. del) er der ikke i de socialelove fastsat regler om lægekonsulenters arbejdsopgaver, og der findes ikkehjemmel til at fastsætte regler over for kommunerne om lægekonsulenternesfunktion.Det er derfor ikke umiddelbart muligt at fastsætte retligt bindende regler omlægekonsulenternes arbejdsopgaver og beføjelser.De orienteringsskrivelser og vejledninger, der er udsendt til kommunerne omlægekonsulenternes rolle i forbindelse med behandlingen af sociale sager,har således ikke en retligt bindende karakter.Tilsvarende er der ikke regler i beskæftigelseslovgivningen om kommuner-nes anvendelse af lægekonsulenter, men de vejledende retningslinjer omlægekonsulenter, som senest er revideret og udsendt fra Pensionsstyrelsen iorienteringsskrivelse af 4. juli 2011, anvendes også i den beskæftigelsesret-tede indsats.
2
Orienteringsskrivelser og vejledninger har som navnet antyder en vejledendefunktion, idet der i skrivelserne angives retningslinjer for sagsbehandlingenud fra den udstedende myndigheds retsopfattelse. Vejledninger og oriente-ringsskrivelser kan fx uddybe og forklare en bestemmelse eller beskrive,hvordan sagsbehandlingen bør tilrettelægges for at sikre, at sagerne be-handles mest hensigtsmæssigt. Dette er ment som en rettesnor for kommu-nerne, som dermed får et redskab, der kan anvendes i den daglige sagsbe-handling, men kommunerne er ikke juridisk forpligtet til at følge anvisninger-ne i orienteringsskrivelserne og vejledningerne.Lægekonsulentens rolle er således ikke direkte reguleret af lovgivning, menda lovgivningen stiller krav til dokumentation og begrundelser for afgørelser,kan hverken lægekonsulenter eller sagsbehandlere ændre eller se bort fraden dokumentation, der måtte foreligge i sagen.Kommunerne er desuden forpligtet af den praksis, som fastlægges gennemAnkestyrelsens principielle afgørelser, hvor spørgsmål om lægekonsulentersrolle også har været berørt i enkelte sager. Ankestyrelsens afgørelser offent-liggøres i det omfang, de har generel betydning som praksisvejledning, ogafgørelserne giver dermed også et bidrag til fastlæggelsen af rammerne forlægekonsulenternes funktion.Sanktionsmulighederne overfor kommuner, der ikke overholder de gældenderegler om fx dokumentation eller følger Ankestyrelsens praksis, ligger i kla-gesystemet. Klageinstansen kan ændre en kommunal afgørelse, eller even-tuelt hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen, hvis sagen ikke erbehandlet korrekt.
Karen Hækkerup/ Bent Nielsen